مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

۵ خطر بزرگ در هنگام شستشوی خودرو!

شستشوی خودرو، یک برنامه‌ هفتگی برای آمریکایی‌ها محسوب می‌شود. در کارواش‌های این کشور معمولا علاوه بر خدمات شستشو، تعمیر خودرو نیز پذیرفته می‌شود. همچنین خدمات شستشو در بسیاری از نقاط جهان به‌صورت مکانیزه انجام می‌شد و در این روش بسیاری از مشکلات مانند آموزش نیروی کار، وجود نخواهد داشت. این کارواش‌ها از لحاظ صرفه‌جویی در زمان نیز استاندارد بالایی دارند. شسشوی خودرو و پاک‌کردن بدنه ماشین از آلودگی‌ها یک امر مهم در زیبا جلوه‌دادن خودرو، محسوب می‌شود. حال ما در این مطلب ۵ مشکل و خطر که در زمان استفاده از کارواش‌های اتومات، خودرو و سرنشینان را تهدید می‌کند، به شما یادآوری می‌کنیم تا بدانید چه مشکلاتی خودروی شما را در زمان شستشو، تهدید می‌کند. با ما همراه باشید…

۱. آسیب‌دیدگی رنگ خودرو

20160811_125305-768x432

اولین خطری که در اثر شستشوی خودرو، با کارواش‌های اتومات ممکن است ایجاد شود، از بین رفت لایه رویی رنگ خودرو است. البته این آسیب در شستشوهای سنتی نیز ممکن است ایجاد شود و با گذشت زمان طولانی از عمر خودرو در اثر ترکیب آب و نور خورشید، رنگ آسیب می‌بیند اما در کارواش‌های اتومات این مشکل سریعتر و بیشتر به‌وقوع می‌پیوندند. شما می‌توانید برای بهتر شدن ظاهر خودروی خود، یک لایه رنگ کیلر، بر روی بخش‌های آسیب دیده بپاشید. همچنین مواد و لوازم شستشوی این کارواش‌ها، باعث آسیب‌های دیگری مانند خط افتادن بر روی بدنه خودروی شما می‌شوند.

۲. آسیب‌دیدگی رینگ و لاستیک

20160811_125345-768x432

در کارواش‌های خودکار، این مشکل تقریبا متدوال است که هیچ‌راهی برای فرار از آن وجود ندارد. زمانی که شما با خودرو بر روی ریل‌های نگهدارنده، در این کارواش‌ها توقف می‌کنید، این ریل ها باعث ایجاد حالت خوردگی در رینگ و لاستیک خودرو می‌شوند. احتمالا زمانی که شما برای شکایت، نزد مدیر کارواش می‌روید با این پاسخ روبرو خواهید شد که آسیب دیدگی رینگ‌ولاستیک بر عهده کارواش نیست!!!

۳. زنگ‌زدگی و پاک نشدن کامل خودرو

rustedbolt_2264

 

معمولا تمام بخش‌های شستشو و خشک شدن در چنین کارواش‌هایی بصورت اتومات انجام می‌شود بدون اینکه نوجهی به جزئیات خودرو شود. عدم شستشوی کامل خودرو در بخش‌هایی که رطوبت و نمک زیاد وجود دارد باعث می‌شود آسیب جدی و حالت زنگ‌زدگی در بخش‌های مختلف ایجاد شود. بنابراین اگر می‌خواهید خودروی خود را حفظ کنید، با‌دقت جزئیات ماشین را تمیز کنید.

۴. آسیب‌دیدگی آنتن و برف‌ پاک‌کن

20160811_125326-768x432

 

مالکان خودروهای جدید که مجهز به آنتن شیشه‌ای و یا بخش باله‌کوسه‌ای هستند، نباید نگران باشند و این خطر مخصوص افرادی هست که فراموش می‌کنند آنتن خودروی خود را جمع کنند و با آنتن باز شده وارد کارواش اتومات می‌شوند. متاسفانه بخش‌هایی مانند آنتن و برف پاک‌کن در زمان شستشوی بخش‌های رویی و شیشه‌ها، در معرض شکستگی و خم شدن هستند.

۵. سوختگی سرنشینان

mr-clean-car-wash

 

در بخش آخر یک هشدار جدی را به شما گوشزد می‌شویم که سازمان جلوگیری از بیماری آمریکا به آن اشاره داشته است. باتوجه به گزارشی که سال گذشته منتشر شد، مواد شیمیایی مانند اسید هیدروفلوئوریک، ۴۸ مورد سوختگی شدید را در سال‌های ۲۰۰۱ الی ۲۰۱۳ در کارواش‌ها ایجاد کرده‌اند. این ماده برای تمیز شدن خودرو و پاک‌کردن خودرو از رسوبات بکار گرفته می‌شود.

 

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا