Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

عواقب ریاست جمهوری ترامپ؛ دوج در استرس!

ایالات‌متحده امریکا، شاهد یکی از عجیب‌ترین و هیجان‌انگیزترین انتخابات ریاست جمهوری تاریخ خود بود. در این انتخابات بر خلاف پیش‌بینی‌ها؛ دونالد ترامپ رقیب دموکرات خود؛ خانم هیلاری کیلینتون را شکست داد. این پیروزی در همین مدت کوتاه، تاثیرات بسیار زیادی بر کشور آمریکا داشته است. با یک نگاه کوتاه به فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی؛ می‌توانید موجی از نارضایتی عمومی از رئیس‌جمهور شدن ترامپ را ببینید. اکثر مردم امریکا باور ندارند که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات‌متحده شده است! در این بین بازارهای بین‌المللی روزهای پر تب و تابی را پشت سر می‌گذارند و سه کمپانی بزرگ خودروسازی امریکا؛ فورد، جنرال‌موتورز و FCA در شرایط سختی به سر می‌برند.

Trump

دلیل نگرانی خودروسازان امریکایی، انتقاد ترامپ از توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی و تولید خودروهای کم بازده در کشورهایی مانند مکزیک و کانادا است. تولید خودرو در مکزیک و کانادا به دلیل معافیت مالیاتی و پرداخت دستمزد کمتر به سود خودروسازان امریکایی بوده و همین عامل باعث از دست رفتن بسیاری از مشاغل در ایالات‌متحده امریکا شده است. البته این موضوع؛ هم به سود تولیدکنندگان و هم به سود خریداران خودروهای امریکایی بوده و باعث کاهش هزینه‌های تولید و در نتیجه قیمت نهایی محصولات امریکایی می‌شود. از طرفی تولیدکنندگان آمریکایی می‌توانند خودروهایی که سودآوری زیادی نداشته و کمتر کسی مایل به خرید آنها است؛ تولید کرده و مسیر صادرات آنها را در پیش بگیرند.

این موضع باعث کاهش قیمت خودروهای امریکایی، در خارج از ایالات‌متحده شده است. با توجه به غیر قابل پیش‌بینی بودند سیاست‌های ترامپ، هیچکس خبر ندارد که او پس از سوگند خوردن در 20 ژانویه 2017 چه خواهد کرد. او بارها و بارها به تولید خودرو در آمریکای شمالی اعتراض کرده است. هم اکنون خودروهایی نظیر دوج چلنجر و دوج چارجر در کانادا و مکزیک تولید می‌شوند و نسل جدید چلنجر در حال تست و ارزیابی نهایی برای تولید است. این خودروها رقیبانی برای فورد موستانگ و شورلت کامارو هستند که با این اوصاف تولید و عرضه آنها با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

Trump

با این حال تنها تولید دو خودرو چلنجر و چارجر با مشکل مواجه نخواهد شد. فورد موستانگ هم اکنون در میشگان تولید می‌شود و شورولت به تازگی خط تولید کامارو را به Oshawa انتقال داده است. این انتقالات زمینه‌ای برای انتقال تمام توان تولید کمپانی‌های امریکایی به کانادا بوده و هم اکنون خودروهایی نظیر کادیلاک  CTS و ATS با استفاده از پلت فرم آفا GM در کانادا تولید می‌شوند. دو خودروی چلنجر و چارجر در کارخانه‌های برامیتون و انتاریو کانادا تولید می‌شوند که با به  قدرت رسیدن دونالد ترامپ؛ احتمالا شاهد تغییر قیمت این خودروهای عضلانی محبوب خواهیم بود.

در همین رابطه یکی از کارشناسان اقتصادی به نام Charles Chesbrough؛ در مصاحبه ای باAutomotive News گفته است که با از بین رفتن سیاست‌های تجاری پیشین؛ قیمت خودروهای مختلف در مکزیک حدود 5 هزار دلار افزایش خواهد یافت. این افزایش قیمت برای دو خودروی چلنجر و چارجر نیز پیش‌بینی می‌شود. حتی اگر کمپانی دوج سرمایه خود را برای تولید خودرو در داخل خاک امریکا به کار گیرد؛ باز هم به دلیل هزینه‌های بالا و افزایش دستمزد، توان جلوگیری از افزایش قیمت خودروهایش را ندارد. این اتفاق کاملا شبیه به Brexit یا جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده و منجرب به بالا رفتن تعرفه‌های واردات و در نتیجه منجرب به افزایش قیمت خودروهای مورد علاقه‌مان می‌شود.

صنایع اتومبیل سازی آمریکا منزوی خواهد شد و اقتصاد این کشور صدمه خواهد دید. کاهش سود حال از صادرات خودروسازان امریکایی آنها را وادار به تولید خودروهایی خاص برای مناطق مختلف جهان خواهد کرد. همچنین خودروسازان امریکایی مجبور به استفاده از توربو شارژ و موتورهایی کوچک‌تر خواهند شد تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کنترل شود. این اتفاق باعث تولید خودروهای انحصاری برای بازار امریکا خواهد شد و ورود خودروهای امریکایی به اروپا سخت‌تر می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.