مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی نیسان جوک: مفهوم جدیدی از طراحی

شرکت جهان‌نوین آریا، به‌عنوان نماینده رسمی محصولات نیسان در ایران، چند محصول این برند ژاپنی را برای عرضه در کشور آماده کرده است. نیسان جوک به‌عنوان اولین تحفه از دیار شرق، آماده فروش شده است. این کراس‌اوور مینی سایز که به‌دلیل شکل و شمایل نامتعارف خود حاشیه‌های زیادی داشته، اکنون در دسترس ایرانیان قرار دارد. خریداران همیشه به دلیل کیفیت بالای ماکسیما، علاقه خاصی به برند نیسان داشته‌اند و باید دید آیا محصولات جدید این شرکت مانند گذشته می تواند نظر هموطنان را به‌خود جلب کنند و یا خیر. مدل جوک سطح جدیدی از استاندارد را به دنیا معرفی کرد که با ساختار شکنی نیسان، طرفداران گوناگونی را به‌خود جلب کرده است. بدون شک نیسان جوک، بعد از سانگ‌یانگ تیوولی به‌عنوان دومین خودرو با شکل و شمایل متفاوت در ایران خواهد شد که هدف اصلی، جذب قشر جوان جامعه به‌خود بوده است. امروز با بررسی کوتاه از نیسان جوک، در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

بخش خارجی

nissan-juke-2015-800-01

نیسان جوک به عنوان یک شاسی بلند جمع و‌جور عرضه شد که در بازار اروپا رقبایی مانند رنو کپچر و مزدا CX-3 دارد. نزدیکترین رقیب جوک در ایران نیز، رنو کپچر و سانگ‌یانگ تیوولی خواهند بود. در بخش طراحی جوک، بدون شک شما زمانی که در خیابان با آن روبرو شوید، مجذوبش خواهید شد. بدنه عضلانی این خودرو به اسپرت شدنش کمک شایانی کرده است. در نمای جلویی زبان طراحی جدید نیسان با جلوپنجره V شکل کاملا مشهود است. چراغ‌های جلو که طراحی زیبایی دارند، از تکنولوژی تشخیص نور نیز بهره می‌برند. در نمای جانبی، در ابتدا دستیگره درب عقب مشخص نیست اما با کمی دقت، آن را در بخش انتهایی مشکی‌رنگ شیشه جانبی عقب خواهید دید. رینگ‌های ۱۷ اینچی بخش دیگری هستند که ما آن را دوست داشتیم و سایز درست و استانداردی دارند که باعث زیبایی نمای جانبی شده است.

nissan-juke-2015-800-35

در عقب خودرو نیز طراحی قدرتمند نیسان مشخص است. چراغ‌ها از طراحی و ابعاد خوبی برخوردار هستند و بیرون زدگی آن‌ها باعث شده بخش انتهایی نیز طراحی جالبی داشته باشد. نیسان جوک در خود شباهت‌هایی با مدل 370Z دارد که بیشترین شباهت در بخش عقب خودرو مشهود است.

بخش داخلی

nissan-juke-2015-800-55

اسپرت بودن به‌داخل جوک نیز راه پیدا کرده. بخش‌های مختلف نیسان جوک از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما نقطه عطف آن زیبایی کابین است. البته نباید فراموش کرد که این خودرو یک کراس‌اوور کوچک سایز است و نباید توقع فضای داخلی یک کراس‌اوور کامل را از آن داشت. بخش میانی داشبورد با یک صفحه نمایش با کیفیت که مجهز به سیستم ارتباطی مخصوص نیسان است، بسیار زیبا نقش بندی شده. استفاده از دریچه‌ هوای دایره‌ای در خودروهای امروزی بسیار زیاد شده که در برخی از محصولات با طراحی کلی هماهنگ نیست اما جوک شرایطی متفاوت دارد. صندلی های‌چرمی، راحتی بالایی را برای راننده به‌ارمغان می‌آورند. یک نقطه ضعف برای کابین نیسان جوک، فضای سرنشینان عقب است که شاید فقط ۲ فرد بزرگسال بتوانند به‌راحتی در آن مستقر شوند.

پیشرانه

نیسان جوک در ایران با پیشرانه‌های 1598 سی‌سی و ۱۶۱۸ سی‌سی مجهز به توربو شارژر عرضه شده است. پیشرانه ۱۵۹۸ سی سی این خودرو مناسب کاربرد شهری است و توانایی تولید ۱۱۷ اسب‌بخار قدرت را دارد. این پیشرانه در حالت ترکیبی، مصرف سوختی برابر با ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. این مصرف سوخت پایین در ایران جلب توجه زیادی خواهد کرد. اما پیشرانه دوم با قدرت بیشتر و شتاب بهتر، طرفداران بیشتری خواهد داشت. این پیشرانه توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت را دارد. این قدرت یعنی لذت از رانندگی با یک خودروی زیبا! مصرف سوخت این پیشرانه با حجم بالاتر و توربوشارژر حتی نسبت به موتور ۱۵۹۸ سی‌سی کم‌تر بوده و در حالت ترکیبی ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

انتقال قدرت

nissan-juke-2015-800-36

نیسان جوک با گیربکس CVT در ایران عرضه خواهد شد که قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند، البته مدل ۴ چرخ متحرک این خودرو نیز با گیربکس دستی از سوی نمایندگی نیسان در ایران عرضه خواهد شد. به‌هر حال، جوک به قدری شگفت‌انگیز است که بدون سیستم چهارچرخ متحرک باز هم رانندگی با آن لذت‌بخش باشد.

ایمنی و تجهیزات

nissan-juke-2015-800-52

کسب ۵ ستاره ایمنی از سازمان euroncap، نشان می‌دهد که با یک محصول فوق ایمن روبرو هستیم که در شرایط فعلی مرگ و میر در اثر رانندگی در ایران، بسیار ضروری است. نسخه استاندارد جوک با تجهیزاتی مانند ترمزهای ضد قفل، سیستم کنترل مسیر، سیستم کنترل پایداری، سیستم جلوگیری از حرکت ناگهانی سر برای صندلی های جلو و 6 کیسه هوای ایمنی عرضه شده است. به‌طور کلی نیسان جوک با سطح بالایی از ایمنی توانسته بالاترین امتیاز را از موسسات غیردولتی بیمه دریافت کند.

نیسان جوک در ایران در ۳ تیپ عرضه خواهد شد. این خودروها سطح خوبی از تجهیزات را دارا هستند. آپشن‌های نیسان جوک به شرح زیر است:

  • سیستم تهویه هوای اتوماتیک
  • کروز کنترل و محدودکننده سرعت
  • سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه فشاری استارت
  • صندلی و دسته صندلی‌های چرم
  • صندلی‌های جلو گرم‌شونده
  • سیستم Stop/Start (متناسب با وضعیت اهرم تعویض گیربکس)
  • سیستم هشداردهنده خروج از خط
  • سیستم هشداردهنده برای نقاط کور
  • سیستم شناسایی اشیاء متحرک
  • سیستم مانیتور دید ۳۶۰ درجه (AVM)
  • و…

قیمت

nissan-juke-2015-800-03

مدل استاندارد نیسان جوک ۲۰۱۶ در بازارهای جهانی، قیمتی در حدود ۲۱ هزار دلار دارد و نسخه فول نیز بهایی در حدود ۲۹ هزار دلار دارد. مدل‌های عرضه شده جوک در ایران، SPORT ،PLATINUM و SKYPACK هستند. قیمت مدل اسپرت (با موتور توربو) هنوز مشخص نشده اما مدل‌های دیگر به‌ ترتیب ۱۳۹ و ۱۲۴ میلیون تومان قیمت گذاری شده‌اند.

کلام آخر

nissan-juke-2015-800-02

نیسان جوک به‌عنوان یک خودروی اسپرت زیبا، با سطح بالایی از ایمنی، یک گزینه خوب برای ایران محسوب می‌شود، چرا که مردم می‌توانند به‌جای گزینه های بی‌کیفیت چینی، با قیمتی کمی بالاتر، یک خودروی درجه یک ژاپنی را سوار شوند. البته مسئولان شرکت عرضه‌کننده می‌توانستند کمی قیمت عادلانه‌تری برای این محصول در نظر بگیرند اما در شرایط فعلی، در ایران واردات خودرو هزینه‌های جانبی فراوانی دارد.

به سوپر گروه نیسان جوک ملحق شوید…

Telegram-Group-juke

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. توی منطقه ازاد اینا ریخته شبیه تاکسی هستن اینقدر زیادن…با 50 تومن راحت گیر میاد

  2. اصولا ژاپنیها هر چه که تولید می کنند در رده بهترین و کم خرجترینهاست و باید به این سرزمین و مردمش درود فرستاد که این همه به آسایش بیشتر بشریت کمک می کنن

  3. من موندم خودرویی که توی کیش ۶۰ میلیون قیمت دارد چرا ما باید ۱۷۰ میلیون بابتش پول بدیم؟؟؟؟؟مگر ما سه برابر کشورهای دیگر حقو ق می گیریم !!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا