مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

دانستنی‌هایی جذاب درباره بوگاتی چیرون؛ ابرخودرویی با 1500 اسب بخار قدرت!

سال 2016 میلادی کم‌کم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و ما از طریق خبرها و گزارشات متعدد، تقریبا با تمامی خودروهای رونمایی شده امسال آشنا شده‌ایم. اما در میان انبوه این اخبار و رونمایی‌ها، برخی موارد بسیار خاص و جذاب‌تر محسوب می‌شوند. به‌طور مثال معرفی بوگاتی چیرون بعنوان جانشینی برای سریعترین خودروی دنیا، یعنی ویرون افسانه‌ای، یکی از پرمخاطب‌ترین خبرهای منتشر شده در حوزه خودرو است. مخصوصا اینکه این ابرخودرو با قیمت بالای 2.5 میلیون دلاری خود فقط قرار است در 500 دستگاه تولید شود. بوگاتی نشان داده که علاقه‌ای به معرفی مدل‌های مختلف و متفاوت ندارد و اینبار هم سعی کرده تک مدل چیرون را با قدرت 1500 اسب بخاری و با برتری‌هایی نسبت به ویرون، از لحاظ طراحی، شتاب و حداکثر سرعت، روانه دنیای سوپر اسپرت‌ها کند.

01_chiron_front_print

چیرون به یک پیشرانه جدید و بسیار قدرتمند 8 لیتری از نوع W16 با 4 توربوشارژر مجهز شده که می‌تواند خروجی خیره کننده 1479 اسب بخاری و گشتاور 1600 نیوتن برمتری را تولید کند. شاید فرمت این پیشرانه شبیه آنچیزی باشد که در مدل ویرون نیز مورد استفاده قرار گرفت اما به گفته رئیس این شرکت، تقریبا بیش از 95 درصد اجزاء این پیشرانه به‌طورکامل دستخوش تغییرات شده‌اند. جزئیات شتاب گیری صفر تا 100 کیلومتر برساعت این خودرو همچنان به‌طور دقیق مشخص نشده اما خبرها از زمان کمتر از 2.5 ثانیه حکایت دارند.

09_chiron_engine-bay_print

 همانطورکه گفته شد تولید این خودرو محدود بوده و فروش آن با شرایطی خاص و با احراز صلاحیت خریداران امکان پذیر است. تا به امروز 200 دستگاه از این خودرو ساخته شده و همگی به فروش رسیده‌اند و تنها 300 دستگاه دیگر از ظرفیت تولید آن باقی مانده است. برخی شرکت‌های معروف در حوزه خودروهای لوکس و گرانقیمت به‌طور میانگین 6 دستگاه از این خودرو را سفارش داده که درکنار قیمت بالا، برخی آپشن‌های ارائه شده را هم به این مدل‌ها اضافه کرده‌اند و این باعث بالا رفتن قیمت چیرون تا 3 میلیون دلار نیز شده است.

04_chiron_side_print

از لحاظ حداکثر سرعت، چیرون رکورد سرعت ویرون را دردست دارد اما با این تفاوت که محدود کننده الکترونیکی آن غیرفعال شده است. تیم مهندسی این خودرو، با اتکا به تست‌های انجام شده و همینطور بهره‌مندی از شبیه سازهای کامپیوتری بسیار پیشرفته، سرعت آن را بالاتر از ویرون اعلام کرده‌اند اما مقدار دقیق آن هنوز مشخص نیست. برخی منابع به حداکثر سرعت 468 کیلومتر برساعت اشاره کرده‌اند ولی با توجه به 300 اسب بخار بیشتر آن نسبت به ویرون، برخی کارشناسان دستیابی به سرعت 500 کیلومتر برساعتی را برای آن تخمین می‌زنند. بوگاتی برای اینکه چنین کار بزرگی را به انجام برساند از توربوشارژرهای بزرگتر، سیستم دومرحله‌ای و هوشمند تبدیل گشتاور، اگزوزهای تیتانیومی با مبدل‌های کاتالیزوری 6 تایی، سیستم کلاچ با بالاترین عملکرد ممکن و ترمزهایی از جنس کربن سیلیکون کارباید با هشت پیستون در این خودرو استفاده کرده است.

05_chiron_34-rear_print

البته این موارد به تنهایی برای چنین کار بزرگی کافی نیستند و بوگاتی موارد مهم دیگری نیز در چیرون لحاظ کرده است. استفاده از بدنه فیبرکربنی مبتنی بر سیستم یکپارچه طراحی شده با شاسی از همان جنس، به‌طور قابل ملاحظه‌ای منجر به پایین آمدن وزن این خودرو شده است. به خدمت گرفتن یک سیستم تعلیق تطبیقی و بسیار پیشرفته درکنار مجموعه رینگ و لاستیک منحصر به‌فرد، باعث شده تا چالاکی بی‌نظیر و فرمان‌پذیری عالی برای بوگاتی چیرون فراهم شود.

از لحاظ طراحی ظاهری به خوبی می‌توان ترکیب جسورانه‌ای از خطوط و بخش‌های منحنی را در این خودرو مشاهده کرد. در قسمت جلوی این ابرخودرو، چراغ‌ها و جلوپنجره یکپارچه با بدنه، به خوبی حس حکاکی حرفه‌ای برروی یک شیء گرد را تداعی می‌کنند و این درحالیست که خط یک تکه LED چراغ عقب با طول 1.6 متر، از حال و هوایی دیگر حکایت دارد. چیرون از لحاظ بلندی و پهنا، نسبت به ویرون بزرگتر طراحی شده که این مستقیما به فضای داخلی جادارتر آن برمی‌گردد. همچنین از لحاظ قطعات و لوازم به کار رفته شده در فضای داخل کابین، چیرون به امکانات لوکس‌تر و سطح بالاتری همچون سیستم صوتی فوق حرفه‌ای، سیستم WiFi و 31 رنگ ترکیبی قابل انتخاب برای چرم داشبورد و صندلی‌ها مجهز شده است.

07_chiron_rear_print

برای تست عملکرد بوگاتی چیرون مراحل بسیار سخت و نفس گیری برنامه‌ریزی شده بود. در آخرین ویدئویی که از این آزمون‌ها پخش شد، این خودرو را برای رانندگی در دمای بسیار بالا به منطقه کویری و معروف دره مرگ (Death Valley) در غرب آمریکا برده بودند. مهندسان شرکت بوگاتی از چهار خودروی چیرون در این آزمون استفاده کردند و با پیمایش حدودا 35 هزار کیلومتری در دمای طاقت فرسای 52 درجه سانتی‌گراد، استقامت این ابرخودرو را تحت ارزیابی قرار دادند که نتیجه آن کاملا رضایت بخش بود. بدین ترتیب برای اینکه یک خودروی افسانه‌ای دیگر توسط بوگاتی وارد خیابان‌ها شود، مراحل بسیار پیچیده مهندسی طی شده و بی‌جهت قرار نیست بابت یک خودروی سوپر لوکس و پرسرعت 2.5 میلیون دلار پول طلب کرد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا