مکمل بنزین
گوناگونخبر

مزدا برای نسل جدید پیشرانه چرخشی خود فعلا از سیستم برقی استفاده نمی‌کند!

حدودا یک ماه قبل و بعد از کلی شایعات و حرف و حدیث، بالاخره کمپانی مزدا به طور رسمی خبر تولید سری جدید خودروی اسپرت RX را تائید کرد. شاید مهمترین دلیلی که باعث شده حواشی زیادی پیرامون معرفی این خودروی اسپرت ایجاد شود، موضوع استفاده از نسل جدید و بهبود یافته پیشرانه‌های چرخشی (Rotary) مزدا در آن باشد. اما یکی از مشکلات بسیار بزرگی که تیم تحقیق و توسعه مزدا در توسعه این پیشرانه با آن مواجه شده‌اند، مصرف سوخت بسیار بالای این نوع پیشرانه در مقایسه با مدل‌های احتراقی معمولی است.

mazda-rx-vision-5

متخصصان و مهندسین این شرکت ژاپنی تقریبا ۸ سال است که برروی توسعه نسل جدید و ارتقاء یافته این نوع پیشرانه کار می‌کنند اما همچنان با مشکلاتی از جمله معضل مصرف سوخت بالا مواجهند. به تازگی و در خلال نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس ۲۰۱۶، آقای کیوشی فوجیوارا، رئیس بخش تحقیق و توسعه کمپانی مزدا، طی مصاحبه‌ای اختصاصی اعلام کرده که تیم‌های تحقیقاتی همچنان درحال کار برروی این پروژه هستند تا با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه به چالش‌های فنی در زمینه بهره‌وری مصرف سوخت دست یابند.

mazda-rx-vision-6

جالب اینجاست که آقای فوجیوارا به مسئله استفاده از انرژی برق در این نوع پیشرانه اشاره کرده و اینکه پیشرانه‌های چرخشی درنهایت می‌توانند از منبع کمکی برقی بهره ببرند تا مصرف سوخت درآنها کمی بهینه شود ولی این کار در حال حاضر اولویت مزدا نیست و ترجیح بر این است که توسعه پیشرانه جدید فعلا بدون کمک گرفتن از آن باشد. در حال حاضر مزدا مدعی شده که تمامی موتورهای احتراقی تولید شده توسط این شرکت می‌توانند به صورت ترکیبی و ایجاد سیستم هیبریدی با یک موتور برقی ۴۸ ولتی کار کنند. در همین راستا، پیشرانه چرخشی نیز قرار است درآینده به این سیستم مجهز شود.

mazda-rx-vision-2

یکی از مزیت‌های بزرگ پیشرانه‌های چرخشی تولید قدرت بسیار بالا در ازای حجم پایین و همینطور اجزای داخلی ساده‌تر آنهاست. در این نوع پیشرانه روتور یا بخش چرخشی، یک صفحه مثلثی شکل است که نقش پیستون را ایفا می‌کند و چرخش آن در محفظه روتور که کارکردی مشابه سیلندر دارد اتفاق می‌افتد. در نهایت نیروی چرخشی تولید شده از طریق یک میله انتقال قدرت که مشابه میل‌لنگ است، به بیرون منتقل می‌شود.

wankel-1

همچنین شایعاتی وجود دارد مبنی‌بر اینکه مزدا مدل اسپرت RX9 را که فقط قرار است به این پیشرانه مجهز شود، تا ۲۰۲۰ میلادی معرفی کند. اما به نظر می‌رسد اگر چالش‌های اصلی در توسعه نسل جدید پیشرانه چرخشی برطرف نشوند، معرفی آن با تاخیر همراه شود.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. امیدوارم به مرحله تولید برسه انقلابی میشه اگر تولید بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا