مکمل بنزین
گوناگونخبر

با فناوری پارک خودکار آشنا شوید

کمپانی‌های تولید کننده خودرو همیشه بر این باور هستند که باید در هر محصول جدید کیفیت و کارایی ماشین را ارتقا دهند و به همین دلیل در نسل‌های جدید یک خودرو شاهد تکنولوژی‌هایی هستیم که یکی از معروف‌ترین و البته جالب‌ترین آن‌ها، سیستم پارک خودکار است که در اغلب خودرو‌های روز به چشم می‌خورد و البته در خود ایران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

high-tech-smart-parking-assist-system

در این سیستم اتومبیل به‌صورت خودکار می‌تواند فرمان را حرکت دهد و با دادن هشدار‌هایی به راننده در یک مکان مناسب پارک کند. فرآیند این کار بدین شکل است که ابتدا کاربر دستور پارک را به خودرو می‌دهد و از آن هنگام به بعد خودرو در سمت راست خود به دنبال یک فضای کافی برای پاک می‌گردد و البته در این حین نیز همچنان کنترل خودرو با راننده است اما زمانی که ماشین هشداری مبنی بر وجود فضای پارک کافی داد، راننده باید دنده را در حالت عقب قرار دهد و پدال ترمز را رها کند. در این حین ماشین به صورت خودکار شروع به چرخاندن فرمان خواهد کرد و از طریق سنسور‌های مختلف نیز فاصله خود را با ماشین پشتی خواهد سنجید و سپس از راننده خواسته خواهد شد تا دنده را در حالت جلو قرار دهد و بعد از این کار نیز دوباره فرمان در جهت مخالف خواهد چرخید و فرآیند پارک ادامه خواهد یافت تا خودرو به شکل مناسب پارک شود.

[aparat]j8rK1[/aparat]

بدون شک سیستم پارک خودکار برای بسیاری از افراد که چندان آشنایی زیادی با شیوه پارک دوبل ندارند (مخصوصا بانوان عزیز!) می‌تواند بسیار دوست داشتنی و کاربردی باشد. در این سیستم خودرو از طریق دوربین و سنسور‌های مختلف خود موانع کنار و پشتی را در حین دنده عقب برای ورود به محیط پارک شناسایی می‌کند و بعد از ورود به محیط پارک نیز از طریق سنسور‌های موجود در بخش جلویی خودرو برای ادامه فرآیند پارک استفاده می‌نماید.

how-self-parking-cars-work-3874_1

اما در این بین برخی تفاوت‌هایی نیز بین خودرو‌های پیشرفته‌تر و خودرو‌های نسبتا معمولی وجود دارد. در برخی خودرو‌ها فرآيند پارک خودکار چندان هم که باید کاملا خودکار نیست و برای مثال کاربر می‌بایست گاز و ترمز را فشار دهد و تنها فرمان به صورت خودکار می‌چرخد (که البته اصلی‌ترین عامل نیز در حین پارک دوبل شیوه چرخاندن فرمان است) اما در خودور‌های پیشرفته‌تر فرآيند گاز و ترمز نیز به صورت خودکار صورت می‌گیرد.

[aparat]xPqom[/aparat]

گفتنی است که از خودرو‌های متداولی که از این سیستم استفاده می‌کنند و در خیابان‌های سطح شهر نیز به وفور شاهد آن‌ها هستیم می‌توان به محصولات کمپانی هیوندای و تویوتا اشاره کرد.

سعید میرزاپور

عشق به آی‌تی و خودرو باعث شده که بتوانم با تغییرات سریع دنیا همگام باشم؛ امیدوارم در کنار یکدیگر تجربه خوبی از نرمی تکنولوژی و غرش خودرو داشته باشیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا