مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی اشکودا یتی؛ یک شاسی بلند کوچک و خانوادگی با طراحی خاص!

چند سالی می‌شود که تولید خودروهای شاسی بلند کوچک و کراس‌اوورها توسط شرکت‌های خودروسازی بسیار پررنگ‌تر از قبل شده و علاقه‌مندانی که قصد خرید این کلاس از خودروها را داشته باشند، خوشبختانه از حق انتخاب بسیار زیادی برخوردار هستند. درکنار عرضه مدل‌های متنوع، می‌توان بازه قیمتی بسیار خوبی را هم برای این محصولات مشاهده کرد. درواقع امروزه به لطف تولید وسیع و حضور انواع و اقسام مدل‌های شاسی بلند (از کوچک تا بزرگ) و کراس‌اوور، که با قیمت‌های نسبتا مناسبی هم به فروش می‌رسند، خیال بسیاری از خریداران بابت انتخاب مدل دلخواه که با بودجه آنها نیز سازگار باشد، تاحدودی راحت شده است.

April 2014 Skoda Yeti

اما دراین میان هستند خودروسازانی که سعی دارند بخش‌های پایینی بازار را پوشش داده و سمت و سوی تولید اکثر محصولات آنها، بودجه‌های محدود را نشانه رفته است. یکی از این شرکت‌ها اشکودا نام دارد که امروزه به تولید کننده اقتصادی و باکیفیت خودرو در دنیا شناخته می‌شود. این شرکت اروپایی که تحت مالکیت گروه خودروسازی فولکس‌واگن آلمان اداره می‌شود، تولیدات متنوعی را به بازار عرضه کرده که در این مطلب قصد داریم مدل یتی (Yeti) را به صورت خلاصه تحت بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری و فضای کابین

زمانیکه اشکودا در نمایشگاه خودروی ژنو سال ۲۰۰۵ میلادی از نسخه مفهومی یتی با طراحی ظاهری عجیب رونمایی کرد، بسیاری از کارشناسان پیش بینی کردند که احتمالا نسخه تولیدی این خودرو بسیار جذاب ازآب درآبد. چندسال بعد و در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹، اشکودا نسخه نهایی و تولیدی را در معرض دید عموم قرار داد. طراحی به اصطلاح جعبه‌ای (Boxy Design) و جذاب آن توانست نظر بسیاری را به خودش جلب کند. سپس این شرکت ترجیح داد تا در سال ۲۰۱۳ میلادی با انجام بهبودهایی، بخصوص در قسمت جلو و عقب، چراغ‌ها و سپرها، نسخه فیس‌لیفت یتی را به بازار عرضه کند.

اشکودا یتی بواسطه ظاهر تهاجمی و استایل خاص خودش، بسیار شبیه به خودروهای سطح بالای ۴x4 آفرود است. اما نقطه قوت طراحی این خودرو، استفاده از ابعاد جمع و جور برای استفاده هرچه آسانتر و ساده‌تر جهت فعالیت‌های روزمره درون شهری است. همانند دیگر محصولات اشکودا، در اینجا هم شاهد طراحی کج و گوشه‌دار جلوپنجره و چراغ‌ها و همینطور خطوط برجسته روی کاپوت هستیم. چراغ‌های جلو به خط روشنایی LED روشن در روز مجهز شده و مه شکن‌های کشیده و بزرگ به خوبی در پایین سپر خودنمایی می‌کنند.

skoda_yeti_2014_interior_0

قسمت پشتی خودرو که اوج طراحی جعبه‌ای شکل را به نمایش گذاشته، با یکپارچگی خوب انتهایی سقف با باربندهای جذاب و همینطور ستون انتهایی همرنگ با شیشه درب عقب، جلوه بسیار خوبی را به یتی بخشیده‌اند. استفاده از سینی نقره‌ای رنگ در زیر سپرجلو و همینطور دیفیوزر به همان رنگ در قسمت پشت، حال و هوای اسپرت را برای این شاسی بلند کوچک به همراه داشته است.از طرفی قابلیت سفارش خودرو با رنگ های متنوع برای سقف نیز می تواند ترکیب رنگ جالبی را برای آن ایجاد کند. سایز رینگ و لاستیک نیز باتوجه به ابعاد خودرو مناسب به نظر می‌رسند.

باورود به فضای داخل کابین این خودرو، اولین چیزی که نظر شما را جلب می‌کند، فضای جادار و بسیار راحت آن است. ارتفاع مناسب سقف و همینطور فضای پای سرنشینان عقب درحد بسیار خوب درنظر گرفته شده و باتوجه به صندوق عقب بزرگ با حجم ۴۱۶ لیتر، می‌توان لقب یک خودروی خانوادگی جادار و راحت را به آن داد. داشبورد نیز از لحاظ طراحی ساده و نسبتا شیک است ولی همین سادگی باعث می‌شود تا کمی حس ارزان بودن به سرنشینان منتقل شود.

پیشرانه و عملکرد

اشکودا طیف بسیار متنوعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی را برای یتی درنظر گرفته است. برای مدل‌های بنزینی می‌توان به نمونه‌هایی همچون نسخه ۱.۲ لیتری توربودار TSI با خروجی ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۱۷۵ نیوتن برمتری تا نسخه ۱.۸ لیتری توربودار TSI با قدرت ۱۵۸ اسبی و گشتاور ۲۵۰ نیوتن برمتری اشاره کرد. اشکودا یتی در پایینترین حالت از حداکثر سرعت ۱۷۳ کیلومتر برساعتی و شتاب ۱۲ ثانیه‌ای برخوردار بوده که در نمونه‌های بالاتر، این ارقام به ۲۰۰ کیلومتر برساعت و ۸.۴ ثانیه می‌رسند.

skoda-yeti-nose_0

برای انتقال قدرت به چرخ‌ها از جعبه دنده‌های دستی و اتوماتیک متنوعی استفاده شده که در پایینترین حالت نسخه ۶ سرعته و هفت سرعته دستی با انتقال به چرخ‌های جلو (FWD) و دربالاترین حالت نیز نمونه ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه با سیستم انتقال AWD انجام وظیفه می‌کنند. یکی از ایراداتی که به اشکودا یتی باتوجه به نوع پیشرانه‌ها و همینطور قدرت تولیدی آنها وارد شده، مصرف سوخت نسبتا بالای آن است به طوریکه حداقل مصرف در یک سیکل ترکیبی و به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی، در پایینترین حالت حدودا به ۶ لیتر و در بالاترین حالت نیز به ۸ لیتر می‌رسد.

skoda_yeti_2014_rear_0

روی هم رفته نباید انتظار یک رانندگی هیجان‌انگیز را از یتی داشت اما تعادل بسیار خوب سیستم تعلیق در جلو و عقب و همینطور فرمان‌پذیری دقیق و خوب آن می‌تواند انتظارات شما را از داشتن یک خودروی درون شهری برآورده کند. به دلیل ارتفاع نسبتا زیاد این خودرو و استفاده از فنربندی نسبتا سفت، شاید هنگام رانندگی در سطوح ناهموار، کمی خشکی و کوبش را تجربه کنید. تعویض دنده‌ها بسیار خوب و روان انجام می‌شود و سرو صدای منتقل شده به فضای کابین نیز آزاردهنده نیست.

ایمنی و قیمت

از لحاظ ایمنی باید گفت اشکودا یتی در سطح بالایی قرار دارد به‌طوریکه موفق شده امتیاز ۵ ستاره ایمنی را در آزمون تصادفات موسسه Euro NCAP بدست آورد. نظرسنجی ها از مالکان این خودرو نیز نشان می‌دهد که این خودرو تقریبا در تمامی بخش‌ها توانسته رضایت کامل آنها را به همراه داشته باشد. استفاده از سیستم ترمزهای ABS+EBD، سیستم کنترل پایداری، ایربگ‌های جانبی، هشدار دهنده موانع، دوربین و مواردی از این دست باعث شده تا ایمنی این خودرو رضایت بخش باشد.

قیمت مدل‌های بنزینی اشکودا یتی باتوجه به نوع پیشرانه و تریم انتخاب شده، بین ۲۲ تا ۲۷ هزار دلار متغیر است. تریم‌های موجود برای این خودرو به سه مدل تقسیم می‌شوند که پایینترین آن نسخه S، SE در جایگاه دوم و بالاترین نیز به نسخه SE L تعلق دارد. در کنار این موارد، نسخه لوکسی تحت عنوان Laurin & Klement نیز قابل سفارش است که به بالاترین امکانات و تجهیزات همچون سقف پانوراما، دکمه استارت، قطعات دکوری و تزئینی، چرم طبیعی صندلی‌ها و … مجهز شده است. از رقبای اصلی که یتی با آنها رقابت می‌کند می‌توان به نیسان قشقایی، پژو ۲۰۰۸ و کیا سول اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا