مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

آپشن‌شناسی ۲: چراغ، شیشه و آینه

در این بخش از مجموعه مقالات آپشن‌شناسی قصد داریم چند نمونه از تجهیزات رایج پیرامون نوردهی داخلی و خارجی، آینه‌ها و شیشه‌های موجود در خودروهای روز برایتان مطالبی ارائه کنیم. در مطلب اول نگاهی به تهویه مطبوع در خودروها انداختیم.

الف) چراغ‌ها:

همانطور که می‌دانید چراغ‌های خودروها شامل چراغ‌های جلو (HeadLights)، چراغ‌های (Rear Lights)، چراغ ترمز، (Break Light) چراغ‌های مه‌شکن (Fog Light) و چراغ‌های داخل خودرو هستند. در زیر به بررسی انواع لامپ‌ها و تکنولوژی موجود برای این چراغ‌ها می‌پردازیم:

  • هالوژن: در خودروهای اولیه برای تولید نور از چراغ‌هایی شبیه چراغ‌های مورد استفاده در درشکه‌ها استفاده می‌کردند که در آن‌ها با استفاده از شمع و مشعل نور تولید می‌شد؛ تا اینکه از دهه ۱۹۲۰ چراغ‌های تنگستنی به میدان آمدند. از میانه دهه ۱۹۶۰ تا کنون خودروسازها این لامپ‌های تنگستنی را داخل یک حباب پر از گازهای هالوژنی قرار می‌دهند تا کارآیی و طول عمر آن‌ها را افزاش دهند.

مزایا: ساده و ارزان قیمت‌اند؛ یک لامپ هالوژنی تحت شرایط متوسط حدود ۱۰۰۰ ساعت طول عمر دارند؛ هزینه جایگزینی این لامپ‌ها هم نسبت به سایر لامپ‌ها کمتر است.

معایب: مصرف نسبتا بالا و راندمان کم؛ حساسیت نسبت به برخی مواد.

ford-ranger-reflector-mazda-mx-5-projector-2000px_easy-resize-com

  • HID: در این نوع لامپ‌ها مخلوطی از فلزات کم‌یاب و گاز‌های نجیب گداخته ‌می‌شوند تا نور سفید درخشانی را ساطع کنند. این لامپ‌ها حدود ۲ تا ۳ برابر هالوژن‌ها نوردهی دارند و نور خیره‌کننده آن‌ها ممکن است برای سایر رانندگان آزاردهنده باشد. با وجود نور بالا، این لامپ‌ها مصرف زیادی ندارند و عموما توان مصرفی ۳۵ وات را روی بسته‌بندی‌هایشان به رخ رقبا می‌کشند و تا ۲۰۰۰ ساعت عملکرد مطلوبی ارائه می‌دهند.

HIDها در خودروها حاوی گاز زنون هستند به همین خاطر به آنها لامپ‌های زنون نیز گفته می‌شود.

مزایا: راندمان بالا و مصرف کم، طول عمر بالا، نوردهی بالا

معایب: هزینه بالاتر، نیاز به چند ثانیه زمان تا رسیدن به حداکثر نوردهی، ایجاد مشکل برای خودروهای روبرویی (به سبب نور بسیار قوی)، حاوی مواد خطرناک می‌توانند باشند.

lexus-is-hid-2000px_easy-resize-com

  • LED: دیودهای نوری LED به سبب مصرف کم امروزه کاربرد بسیاری پیدا کرده‌‌اند. خودروسازان هم به علت کوچکی این دیودها به آن‌ها علاقه‌مند شده‌اند. چرا که هر نوع چیدمانی که دلخواه طراح باشد توسط LEDها به واقعیت خواهد پیوست. LEDها در یک میلیونیم ثانیه به اوج نوردهی می‌رسند در حالیکه لامپ‌های تنگستنی این کار را در نیم‌ثانیه به انجام می‌رسانند. گفته می‌شود که وقتی LEDها در چراغ‌های ترمز استفاده می‌شوند سرعت عکس‌العمل سایر استفاده کنندگان از راه را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهند. برخی سازندگان این لامپ‌ها ادعا می‌کنند که طول عمر این لامپ‌ها ۱۵۰۰۰ ساعت است.

مزایا: اندازه ریز و انعطاف پذیری در طراحی، مصرف کم، طول عمر بالا

معایب: قیمت بالا، ایجاد گرما توسط مجموعه نصب شده برای لامپ.

acura-tlx-prototype-led-headlights-2000px_easy-resize-com

پس از بررسی انواع لامپ‌ها به چند مورد از امکاناتی که مربوط به چراغ خودرو هستند اشاره می‌کنیم:

  • مه‌شکن: همانطور که می‌دانید این چراغ‌ها برای شرایط نامساعد جوی نظیر مه، کولاک، برف، باران و… تعبیه می‌شوند. در برخی خودروها صرفا مه شکن عقب و یا جلو و در برخی هر دو را خواهید داشت.
  • دیلایت: دیلایت یا چراغ روز چراغ هایی هستند که معمولا به صورت LED در جلوی خودرو تعبیه می‌شوند و معمولا با روشن شدن موتور روشن می‌شوند. این چراغ‌ها برای جلب توجه عابران پیاده و سایر رانندگان در روز پیش‌بینی شده‌اند.
  • تغییر ارتفاع نور چراغ‌ها: احتمالا تاکنون تجربه کرده باشید که هنگامیکه خودروی شما پر از سرنشین باشد خودروهای جلویی مرتب به شما نوربالا می‌زنند. علت این مساله کاهش ارتفاع عقب خودرو و در نتیجه بالاتر آمدن امتداد تابش چراغ‌های خودرو است. برای حل این مشکل تغییر ارتفاع چراغ های جلو در برخی خودروها به شکل دستی و در برخی دیگر به شکل اتوماتیک پیش‌بینی شده‌است.
  • تغییر جهت چراغ‌ها: در خودروهای مجهز به این آپشن چراغ‌های جلوی خودرو همراه با فرمان خواهند چرخید تا شما دید بهتری از جاده داشته باشید. به خصوص هنگام دور زدن.
  • روشن شدن خودکار: این آپشن موجب می‌شود که چراغ‌ها با تاریک شدن هوا به صورت اتوماتیک روشن شوند.
  • سیستم نوربالای اتوماتیک: این سیستم موجب می‌شود که نوربالای خودرو به هنگام رسیدن به خودروی دیگر به طور اتوماتیک به نورپایین تغییر حالت دهد و به هنگام عبور از خودروی مذکور مجددا به نوربالا برگردد. پس شما نگران دیگران نباشید و فقط به مقصد فکر کنید.
  • شیشه شور چراغ: با وجود این آپشن در شرایط نامساعد آب و هوایی دیگر نیازی به پیاده شدن از خودرو برای پاک کردن چراغ‌های جلو نخواهید داشت. این‌ کار با فشردن یک دکمه برایتان ممکن خواهد بود.

 

ب) شیشه‌ها:

  • سانروف، مونروف و سقف پانورما:

حتما خودروهایی که قسمتی از سقف آن‌ها از شیشه ساخته شده‌اند را دیده‌اید. به چنین سقف‌هایی سانروف گفته می‌شود. مونروف هم تقریبا به همان معنا به کار برده می‌شود با این تفاوت که معمولا مونروف‌ها بر خلاف سانروف‌ها به طور کامل باز نمی‌شوند، رنگی هستند و معمولا در سطح داخلی سقف قرار دارند. البته این تقسیم بندی قطعی نیست و اشکال زیادی ندارد که هردو را سانروف صدا کنیم.

سقف پانورما مانند سانروف است با این تفاوت که به جای بخشی از سقف تمام آن‌را پوشش می‌دهد. سقف پانورما می‌تواند یک تکه یا دوتکه باشد و مانند سانروف قسمت جلویی آن باز شود.

peugeot_508_rxh-toit_vitre_panoramique-960x460_easy-resize-com

  • HUD: با استفاده از این تکنولوژی شبیه بازی‌های رایانه‌ای مانند Need For Speed شما قادر خواید بود برخی اطلاعات مورد نیازتان را در شیشه جلویی خودرو به صورت شفاف مشاهده کنید. این فناوری هیجان انگیز هم‌اکنون در خودروهایی نظیر تویوتا پریوس، سری ۷ بی‌ام‌دبلیو، مزدا ۳ مدل ۲۰۱۶ و … قرار داده شده‌اند.

head-updisplayopeningimage_easy-resize-com

ج- آینه‌ها:

  • آینه‌های برقی: در بسیاری از خودروها حتی خودروهای داخلی تنظیم آینه‌های جانبی به صورت برقی صورت می‌گیرد؛ علاوه بر آن جمع شدن آینه‌های جانبی به هنگام خاموش کردن خودرو نیز در بسیاری از خودروها به چشم می‌خورد.
  • آینه‌های جانبی گرم‌شونده: برای مواقع یخبندان مطمئنا ابزار کارآمدی خواهد بود. چرا که به دلیل یخ‌زدگی و بخارگرفتگی آینه‌ها میزان دید راننده به شدت افت می‌کند.
  • آینه‌های الکتروکرومیک: این آینه‌ها برای حل مشکل آزار نور چراغ‌های خودروهای عقبی ساخته شده‌اند. به طوریکه از بازتابش بیش‌از‌حد نور به چشم راننده جلوگیری می‌کنند.

مهدی عالم

دانشجوی مهندسی مکانیک هستم و تا حدی عشق ماشین... امیدوارم مطالبی که براتون می‌نویسم مفید، دقیق، کامل و به روز باشن و در عمل به دردتون بخورن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا