مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

رونمایی فارادی فیوچر از سریعترین خودرو الکتریکی!

یک سال پس از رونمایی کانسپت هایپرکار فارادی فیوچر، این کمپانی آمریکای در نمایشگاه CES 2017 به رونمایی از پرسرعت ترین خودرو الکتریکی با نام FF 91 پرداخت. مدلی که یک کراس‌اوور محسوب شده و طراحی مشابه تسلا مدل ایکس دارد.

فارادی فیوچر یک شرکت تازه تاسیس بوده و با هدف تولید وسایل نقلیه آینده‌نگرانه و الکتریکی از سال 2014 آغاز به کار کرد. این کمپانی با حمایت شرکت چینی LeEco فعالیت کرده که توسط یکی از موسسان سابق لوتوس و تسلا یعنی Nick Sampson تاسیس شد.

فیوچر در حال‌حاضر 1400 کارمند داشته و قصد دارد در مدت زمان کوتاهی به رقیب سرسخت تسلا تبدیل شود. Sampson در نمایشگاه CES 2017 بیان داشت :

بشر به دنیای پاک، آینده قابل پیش‌بینی و زندگی بهتر نیاز دارد.

فارادی فیوچر FF 91 یک کراس‌اوور با طراحی آینده‌نگرانه بوده که شیشه جلو شیب بسیاری داشته و بخش عقب نیز به شدت زاویه‌دار است. طول این خودرو 206 اینچ و فاصله دو محور 126 اینچی بوده که نسبت به مدل ایکس تسلا نیم اینچ بیشتر است.

FF 91 را باید یک اتومبیلی با طراحی دراماتیک دانست و در نگاه نخست آینده را به جلو چشم می‌آورد. گفته می‌شود تمامی بدنه FF 91 با آیرودینامیک کاملی همراه است و در نتیجه ضریب درگ آن به 0.25 می‌رسد و این در حالی بوده که تویوتا پریوس و تسلا مدل اس 0.25 است. Richard Kim یکی از مدیران فارادی بیان داشت که هر بخش بدنه FF 91 از اتومبیل‌هایی ‎چون i8 بی‌ام‌و الگوبرداری شده تا در کنار زیبایی شاسی، در عملکرد آن نیز موثر باشد.

او اظهار داشت:

ما سعی کردیم آیرودینامیک را در کنار زیبایی داشته باشیم. تقریبا به تمام جنبه‌های موردنظر عمل شده و یک فرم چند منظوره به وجود آمد.

برای مثال آنتن دوگانه در سقف با آیرودینامیک بالا جای داده شده و این در حالی است که دوربین عقب به شکل حرفه‌ای در اسپویلر عقب پنهان شده است. رینگ 22 اینچی در سرعت‌های بالا پره خود را باز کرده تا آیرودینامیک را افزایش دهد. آینه بغل نیز به شکل زیبایی طراحی شده و روی درب‌ها به همراه دوربینی جای گرفته است. البته با وجود قوانینی در ایالات‌متحده، ممکن است به جای دوربین از آینه سنتی بهره گرفته شود.

شرکت فارادی شاسی این خودرو را براساس معماری VPA توسعه داده که یک موتور الکتریکی در انتهای اتومبیل قرار می‌گیرد. همچنین به کمک فرمان و چرخ عقب می‌توان به بهبود حمل و نقل این خودرو کمک کرد.

قدرت موتور FF 91 بیش از 1050 اسب‌بخاری بوده که به راحتی از خودرو تسلا پیشی می‌گیرد. به گفته کمپانی سازنده، گشتاور موتور 1800 نیوتن‌ بر متر است. این اتومبیل الکتریکی در 2.39 ثانیه از 0 به 97 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید که آن را باید سریع‌تر از فراری 488 GTB، مدل ایکس و چندی دیگر محسوب کرد.

با وجود چنین عملکرد قابل توجهی، شرکت فارادی می‌گوید با هر بار شارژ مسافتی 600 کیلومتری را سپری خواهد کرد. بسته باتری FF 91 ظرفیت 130 کیلوواتی بوده که حتی از بسته 100 کیلووات ساعتی تسلا بیشتر است. شرکت LG Chem در همکاری با فارادی فیوچر باتری FF 91 را توسعه داده تا برتر از دیگر اتومبیل‌های الکتریکی عمل می‌کند.

به گفته شرکت سازنده، FF 91 با یک بار شارژ 240 ولتی قادر است در 4.5 ساعت شارژ شود. فارادی قابلیت شارژ سریع 200 کیلووات ساعتی داشته و در این بین هر ایستگاه شارژ تسلا تنها می‌تواند شارژ 120 کیلوواتی داشته باشد. به گفته Peter Savagian یکی از مدیران کمپانی فارادی فیوچر، در حال‎حاضر ایستگاه شارژ مناسبی برای FF 91 در کار نیست.

این خودرو به سیستم شارژ سریع متصل بوده و مشخص نیست که از پورت شارژ تسلا پشتیبانی می‌کند یا خیر. FF 91 در کنار ظرفیت باتری بالا و سرعت قابل توجه، از فناوری خودران نیز بهره می‌برد. این سیستم نسبت به اتوپیلوت تسلا با 10 دوربین، 13 سنسور رادار، 12 سنسور التراسونیک و یک سنسور سه‌بعدی لیدر، عملکرد بهتری دارد. به گفته فارادی FF 91 حتی اتوپارک پیشرفته‌ای داشته و خود به جستجوی پارک مناسب می‌پردازد. این حالت با نام valet-parking در FF 91 به کار گرفته شده تا در این زمینه پیشرفته باشد.

در فضای داخلی شبکه وای‌فای 802.11ac و یک جفت مودم با آنتن بالا به کار گرفته شد. به گفته فارادی با استفاده از مودم اتومبیل ارتباط مداومی با داده ها و سرعت بالا خواهد داشت. البته از چنین خودرویی انتظارات بزرگی می‌رود و خوشبختانه فارادی فیوچر ویژگی‌هایی مدرن به کار گرفته است.

در طراحی دست کمی از تسلا نداشته و المان‌های زیبایی در طراحی به کار گرفته شده است. از ویژگی‌های آن باید به چراغ جلو LED باریک، سقف پانوراما، صفحه‌نمایش لمسی بزرگ در کنسول میانی،  صندلی‌های انعطاف‌پذیر و برخی دیگر اشاره داشت.

تولید FF 91 از سال 2018 در کارخانه نوادا آغاز می‌شود و در حال‌حاضر افراد می‌توانند با پرداخت مبلغ 5 هزار دلاری به پیش خرید بپردازند. قیمت نهایی این خودرو هنوز اعلام نشده است و از آنجایی که FF 91 یک اتومبیل لوکس و پرسرعت به شمار می‌رود باید بین 150 تا 200 هزار دلاری قیمت داشته باشد.

این در حالی بوده که تسلا مدل ایکس قیمتی بیش از 100 هزار دلاری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا