مکمل بنزین
ماکتبرگزیده‌هابررسی

بررسی ماکت مرسدس بنز 500K: زیبای وصف ناپذیر!

اگر شما یکی از علاقه‌مندان به دنیای خودرو باشید، به طور حتم با ماکت‌های ماشین که Scale هم نامیده می‌شوند، آشنایی دارید. این رده از محصولات که بسیاری از فروشگاه‌ها حتی آن را در بخش اسباب بازی قرار می‌دهند، دارای طرفداران بسیاری است که به واسطه شبیه سازی بسیار دقیق نسبت به خودروهای حقیقی، بیشتر از آنکه افراد کم سن و سال به آن جذب شوند، خریداران بزرگسال دارد.

البته اگر از نزدیک با این محصولات و به‌خصوص نمونه‌های حرفه‌ای‌تر دیداری داشته باشید، متوجه می‌شوید که این ماکت‌ها، به‌راستی کالاهایی ارزشمند هستند که یک کلکسیونر و علاقه‌مند به دنیای خودرو را به سمت خودش جذب می‌کند.

شما حتی اگر یک فرد متمول هم باشید، در بسیاری از اوقات قادر نیستید که یک خودرو را تنها بسته به علاقه‌تان خریداری کنید، زیرا ممکن است آن محصول در کشورمان با محدودیت عرضه مواجه باشد، امری که تقریبا برای اکثر خودروهای لوکس و خاص با آن مواجه هستیم و بعضا قیمت‌های برخی از این ماشین‌ها که قادر به حضور شده‌اند، به‌قدری بالاست که حتی یک فرد پولدار را نیز در خریدش دچار شک و تردید می‌کند.

از سوی دیگر، اگر از علاقه‌مندان به خودروهای قدیمی و کلاسیک باشید، حتی صرف داشتن پول زیاد نیز شما را قادر به خرید یک خودرو نمی‌کند زیرا این محصولات حتی در سطح دنیا هم به تعداد کم وجود دارند و از سویی به علت عدم تولید، نه تنها قیمت‌شان بسیار بالاست، بلکه پیدا کردن‌شان هم کار حضرت فیل است! پس شاید تنها راه چاره برای لذت بردن از چنین محصولاتی، استفاده از یک ماکت باشد، کالایی که مشابه با نمونه اصلی و تنها در ابعادی کوچک‌تر ساخته شده است و بدون تردید یک عاشق خودرو، از دیدنش بسیار لذت خواهد برد.

حال به این بهانه قصد داریم تا یکی از همین ماکت‌ها را برایتان بررسی کنیم، ماکتی که مربوط به خودروی مرسدس بنز 500K بوده و قاعدتا امکان مشاهده هیچ نمونه‌ای از آن در خیابان‌ها وجود ندارد (حتی در موزه کشور ما هم نیست!) و اگر شما به این محصول علاقه داشته باشید، بهترین کار تهیه یک ماکت فلزی از یک سازنده معبتر است تا حس برخورد با این خودرو را در ابعادی کوچک‌تر تجربه کرده و از سوی دیگر، جلوه زیبایی به محل کار، خانه و یا هرجایی که هستید، ببخشید. در ادامه با چرخان و بررسی تخصصی این ماکت زیبا همراه باشد.

maisto-500k-6

سازنده؟

نام ماشین که مشخص است، مرسدس بنز 500K (واژه K حرف اول کمپرسور در زبان آلمانی به معنای توربو شارژ است) که کمپانی مشهور ژرمن‌ها، آن را در بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۶ ساخته است اما منظور ما در اینجا، سازنده ماکت بود. در این حوزه، شرکت‌های نسبتا زیادی مشغول به فعالیت هستند که می‌توان به اتوآرت، مینی چمپس، CMC، سان استار، کیوشو و… اشاره کرد.

شرکت سازنده محصول مورد بحث ما، Maisto نام دارد که تحت عنوان مایستو در کشورمان شناخته می‌شود و در این عرصه، یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین‌ها است. البته تولیدات این شرکت به مقرون به صرفه بودن شهرت دارند و نسبت به ساخته‌های شرکت‌هایی چون اتوآرت، کیوشو و بسیاری دیگر، بهایی کمتر و بالطبع کیفیت پایین‌تری دارد. اما از آنجایی که بهای ساخته‌های این شرکت در محدوده‌ای قرار دارد که تقریبا برای همه کاربران قابل تهیه است، پس یکی از ساخته‌های خاص این شرکت را برای بررسی در نظر گرفتیم.

maisto-500k-10

لازم به ذکر است که ماکت‌های حاضر در بازار، بسته به اندازه و سازنده، از بهای ۱۰ هزار تومان شروع شده و تا بیش از ۲ میلیون تومان ادامه دارند. در این بین هرچه سازنده مشهورتر باشد و اندازه ماکت هم بزرگ‌تر، بهای آن بالا می‌رود. البته مواردی چون سال ساخت و نوع ماشین هم در این مقوله دخیل هستند. اسکیل مورد بررسی، دارای نسبت ۱:۱۸ است که یکی از محبوب‌ترین اندازه‌ها محسوب می‌شود. در این سایز، اتومبیل اصلی ۱۸ برابر نسبت به مدل ما بزرگ‌تر است و بالطبع هر چه این عدد نسبت بزرگ‌تر شود، اندازه ماکت نیز کوچک‌تر خواهد شد. حال با یکدیگر نگاهی به طراحی این ساخته مایستو می‌اندازیم.

maisto-500k-9

ظاهرش چگونه است؟

زمانی که برای اولین بار محصول را از جعبه خودش خارج کردم، به‌راستی آن را ستودم! ظاهری شکیل و خوش تراش که بر روی بدنه فلزی سفید رنگش، تا حد امکان به جزئیات توجه شده است.

maisto-500k-12

این محصول مرسدس بنز در سال ۱۹۳۴ وارد بازار شد و در طی مدت زمان ۲ سال، تنها ۳۴۲ دستگاه از آن ساخته شد که ۲۹ تا از آن‌ها، همین رودستری هستند که مایستو آن را ساخته و نزدیک به ۳۰ سانتی‌متر طول و حدود ۱ کیلوگرم وزن دارد. زمانی که شما ماکت آن را می‌بینید، به نوعی یک نوستالژی شیرین در ذهن‌تان شکل می‌گیرد که محصولات قدیمی، ضرورتا زشت‌تر از امروزی‌ها نیستند! جنس فلزی بدنه که با فناوری دایکست ساخته شده به شما حس لوکس بودن را منتقل می‌کند و بی‌تردید در لحظه نخست از خریدتان خشنود خواهید شد.

maisto-500k-25

این زیبایی در تمام بدنه به خوبی پخش شده و تا زمانی‌که در فاصله حداقل ۱۰ سانتی‌متری به آن می‌نگرید، جز تحسین چیز دیگری نخواهید گفت. البته اگر کمی سرتان را نزدیک‌تر کنید یا ذره‌بین به دست بگیرید، قاعدتا شاهد برخی از ایرادات خواهید بود که البته برای محصولی در چنین رنج قیمتی، یک حد ایده‌آل و قابل قبول محسوب می‌شود.

maisto-500k-23

به طور مثال وقتی از جلو به ماشین نگریستم، دو بوق زیر چراغ‌ها در یک راستا قرار نداشتند یا لاستیک زاپاس سمت راست نسبت به سمت چپی کمی در جای خود حرکت می‌کرد. حتی خال جوش‌های بسیار ریزی که در پشت درب‌ها قرار دارد، تا حدی در ذوق می‌زند و واقعا متوجه نشدم چرا دقیقا در هر قسمت، سه تا از آن‌ها وجود دارد، شاید نمونه اصلی این شکلی بوده و مایستو برای شباهت دقیق با خودروی اصلی چنین کاری را کرده باشد! ما که بالاخره ماشین اصلی را ندیده و شاید هم هرگز نبینیم!

هر ۴ چرخ خودرو به خوبی در جای خود حرکت می‌کند و جزئیات در حالت کلی به قدری خوب کار شده که از نگاه کردن به آن سیر نخواهید شد!

طراحی داخلی چگونه است؟

مرسدس بنز 500K در نمونه رودستر و بدون سقف انتخاب شده و برای همین سازنده در طراحی کابین، کار ساده‌تری نسبت به یک سدان چهار در داشته است. مایستو در این بخش با تمام وجود تلاش کرده تا بتواند داخل خودرو را نیز مطابق محصول اصلی بسازد. با نگاه به شکل فرمان، دنده، ترمز دستی، پدال‌ها و حتی کیلومتر شمار و داشبرد به این نتیجه می‌رسید که سازنده در این امر بسیار موفق ظاهر شده است.

maisto-500k-13

البته همچون بخش طراحی برخی ایرادات نیز به آن مطرح است. مثلا نوارهای کرومی به کار رفته چندان با کیفیت نیستند و یا بر روی فرمان سطوح کاملا یک دست ساخته نشده است. حتی شکل داشبورد و آینه تا حدی مصنوعی به‌نظر می‌رسد. البته مایستو خوشبختانه از برچسب برای نشان دادن قسمت‌هایی چون کیلومتر شمار استفاده نکرده و هر قسمت به خوبی طراحی شده است. حتی پنجره باز کن، اعداد درج شده بر روی فرمان و خلاصه ریزترین جزئیات هم تا جایی که امکان داشته توسط سازنده رعایت شده و در اینجا هم می‌توان به مایستو نمره قبولی داد که بر روی کالایی با سطح قیمتی متوسط رو به پایین، تا این حد کار کرده تا به شما حس کالای لوکس را در چنین بخشی نیز منتقل کند.

maisto-500k-15

صندلی‌های خودرو از نظر طراحی زیبا هستند و اگر از دور به آن‌ها بنگرید، حتی ممکن است تصور کنید که چرمی هستند! اما وقتی که دست‌تان را بر روی‌شان می‌کشید متوجه می‌شوید همچون برخی از خودروهای اصیل داخلی، از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند! (البته همین خودروها همگی بالای ۲۰ و ۳۰ میلیون تومان هستند) در کف ماشین هم خبری از موکت نیست تا متوجه شوید که بالاخره سازنده هرچقدر هم بخواهد تلاش کند تا یک کالای لوکس را تحویل‌تان دهد، بالاخره صرف هزینه‌ها را بایستی در جایی متوقف سازد تا کالایی رقابتی و خوش قیمت را وارد بازار کند.

maisto-500k-22

اگر کاپوت ماشین را هم بالا بزنید و نگاهی به درون موتور بیندازید، بدون تردید بر طراحان مایستو بیش از پیش احسنت خواهید گفت، موتور ۸ سیلندر حتی در تعداد سیم‌های اتصال و فنر بندی هم به دقت شبیه سازی شده است و با توجه به جنس خوب اجزا، شما را به وجد می‌آورد. جالب است بدانید که حداکثر قدرت این خودرو، تنها ۱۶۰ اسب بخار بوده که آن را به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند (وزن خودروی اصلی بیش از ۲۷۰۰ کیلوگرم است) و مصرف بنزین آن در هر ۱۰۰ کیلومتر، عدد شگفت انگیز ۳۰ لیتر بود که رسما آن را تبدیل به یک سوزاننده بنزین می‌کرد!

maisto-500k-18

با برگرداندن خودرو به پشت و نگاه به زیر آن، متوجه می‌شوید که اجزایی چون میل لنگ، اگزوزها و… هم تا حد امکان با شباهت به نمونه اصلی ساخته شده است اما در این بخش، اجزای پلاستیکی تعدادشان بیشتر شده و در برخی نقاط آثار چسب هم دیده می‌شود. نام محصول، سازنده و شماره انحصاری کالا که منحصر به هر دستگاه است نیز در این قسمت درج شده است.

اجزای متحرک خودرو کدام است؟

بی‌تردید هرچه اجزای متحرک یک ماکت بیشتر باشد، حس بهتری را به خریدار منتقل کرده و از سوی دیگر باعث می‌شود تا با نمونه اصلی شباهت بیشتری داشته باشد. در اکثر اسکیل‌ها، درب‌ها باز می‌شوند و با افزایش اندازه و البته لوکس شدن ماکت، تعداد این قسمت‌ها بیشتر شده و از سویی کیفیتِ عملکرد آن‌ها نیز بالاتر می‌رود.

maisto-500k-11

در مرسدس بنز 500K این قطعات، در حدی قرار دارند که بایستی آن را یکی دیگر از نقاط برتری این محصول دانست. چرا که علاوه بر دو درب (که کاملا مرسوم است)، بخش پشتی که جلوی زاپاس قرار دارد نیز باز می‌شود و برخلاف تصور که به‌نظر صندوق عقب می‌آید، در واقع دو صندلی برای نشستن نفرات سوم و چهارم در این خودروی خاص هستند که باز کردن آن، تا حدی چهره ماشین را هم تحت تاثیر قرار داده و ظاهر دیگری از آن را نمایان می‌سازد که شاید انتظارش را نداشتید!

maisto-500k-16

اما جالب‌تر از این قسمت، کاپوت خودروست که درست به مانند محصولات قدیمی، دو تکه بوده و شگفت انگیز اینجاست که هر دو هم باز می‌شوند. این کاپوت دو تکه است و نمی توانید هر دو را با هم باز کنید (درست مانند خودروی اصلی). وقتی که یکی را بالا می‌زنید، دقت داشته باشید که به لولاها بیش از حد فشار نیاورید چون بالاخره شما با یک ماکت نسبتا ظریف طرف هستید که یک اشتباه، منجر به خسارت و حسرت زیاد خواهد شد. در زمان بستن کاپوت نیز باید دقت کنید، به‌خصوص برای بخش سمت چپ که دو فنر از میانه آن‌ها به بیرون زده و ممکن است که در هنگام بسته شدن، شیارها به خوبی جفت نشده و اگر نیروی زیادی وارد کنید، آن را خراب نمایید!

maisto-500k-17

البته اجزای متحرک به همین‌ها ختم نشده و شما می‌توانید در کمال شگفتی، فرمان را نیز حرکت داده و بدین طریق چرخ‌های جلو را به راست و چپ منحرف کنید! این قسمت فقط یک ایراد دارد و آن گیر کردن چرخ جلو به سپر است که شاید نمونه ما فقط چنین ایرادای را داشته اما در هر صورت باید دقت کنید که به فرمان نیروی زیادی وارد نکنید، چون به قدری ظریف است که نیروی اضافی شما می‌تواند میله اتصال به چرخ‌ها را جدا کرده و حتی بشکاند!

maisto-500k-24

اما در کل، بایستی به این اجزای متحرک در کل نمره قبولی داد و هر از چند گاهی با باز و بسته کردن درب‌های خودرو و یا کاپوت‌ها، با حال و احوال خودروهای آن دوران نیز آشنا شد. البته توصیه می‌کنم که این کار را به دفعات زیاد انجام ندهید، بالاخره این لولاهای ظریف هرچه بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند، استهلاک‌شان نیز بیشتر شده و به مرور می‌تواند باعث خراب شدن و یا به نوعی هرز شدن‌شان بشود.

maisto-500k-8

مرسدس بنز 500K مایستو چگونه محصولی است؟

در یک کلمه بخواهم بگویم: عالی‌ست! اگر هم بخواهم کمی تعداد کلمات را بیشتر کنم، می‌گویم در مقابل بهای پرداختی یک محصول عالی‌ست! این خودرو علاوه بر آنکه یک نوستالژی از یک برند ممتاز جهانی محسوب می‌شود، برای عاشقان خودرو یک نماد زنده از کالایی است که شاید به‌جز فیلم‌های هالیوودی در هیچ کجا نمی‌توانند آن را ببینند، پس چرا لذت استفاده از یک چنین کالایی را از نزدیک تجربه نکنیم؟ شاید اندازه آن یک هجدهم محصول اصلی باشد اما همین کوچک بودن سبب می‌شود تا بتوانید آن را با یک نگاه، به سرعت برانداز کرده، بر روی میز کار یا خانه‌تان بگذارید و شکیل بودن و طراحی محشر آن را بستایید!

maisto-500k-7

چه قیمت است و چگونه آن را بخرم؟

این محصول در حال حاضر همچنان تولید می‌شود و قیمت جهانی آن در حدود ۳۰ دلار است و البته در بازار داخلی کشورمان بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بها دارد. البته به این مورد توجه داشته باشید که تولید این ماکت‌ها به صورت دایمی توسط سازنده انجام نمی‌شود و به تعداد محدود در هر سری صورت می‌پذیرد و برای همین بسته به زمان ساخت، شرایط بازار، قیمت ارز و بسیاری از موارد دیگر، قیمت آن می‌تواند دچار تغییراتی شود.

maisto-500k-26

برای خرید این ماکت زیبا، شما می‌توانید به آی‌دی تلگرام درج شده در انتهای همین مطلب پیغام دهید و علاوه بر اطلاع از بهای آن، در صورت موجود بودن کالا، ماکت اصلی و آکبند را درب خانه خود تحویل بگیرید و از داشتن چنین اسکیل زیبایی همیشه لذت ببرید.

پیمان گل‌کار

این روزها به‌قدری دنیای خودرو و فناوری در حال نزدیک شدن است که یک نفر با علاقه مشترک، می‌تواند تا هر دو حوزه را با عشق دنبال کند: این عاشق منم!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. من اولش فکر کردم ماشین واقعیش رو بررسی کردین!! خیلی قشنگه و حتمن یکی میخرم

  2. به من یکی از شرکتای فروش خودرو هدیه داد ازش به عنوان دکری استفاده میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا