Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی پروتون پردانا؛ لوکس مالزیایی!

کمپانی پروتون بار دیگر قصد ورود به بازار ایران را دارد و چندین محصول از بین محصولات متفاوت خود را در کلاس‌ها و سگمنت‌های مختلف نامزد حضور مجدد در بازار ایران کرده است. یکی از محصولات این کمپانی شرقی پردانا نام دارد. پردانا کار سختی در برابر رقبای شرقی و غربی خود داشته و شاید عرضه این خودرو در ایران شکستی دیگر را برای کمپانی پروتون به همراه داشته باشد.

Proton Perdana

با این همه پروتون پردانا ویژگی‌هایی دارد که شاید نظر برخی از خریدارن ایرانی را به خود جلب کند و در صورت حضور در ایران موفقیتی نسبی را برای کمپانی پروتون به همراه داشته باشد؛ پس در ادامه با چرخان همراه باشید تا به بررسی پروتون پردانا و ویژگی‌های این خودروی شرقی به پردازیم.

تاریخچه

نسل نخست پروتون پردانا در سال 1995 و با موتوری با حجم 2 هزار سی‌سی معرفی شد. نسل نخست این خودرو حاصل همکاری پروتون و کمپانی میتسوبیشی بود. گذشت زمان و عدم موفقیت پردانا با وجود سرمایه‌گذاری‌های هنگفت پروتون باعث شد که تولید این خودرو در سال 2010 متوقف شود. دو سال بعد در تاریخ 29 اکتبر سال 2012 پروتون بار دیگر تصمیم به تولید پردانا گرفت و این بار به سراغ کمپانی هوندا رفت.

Proton Perdana

هوندا پلتفرم نسل هشتم آکورد را در اختیار پروتون گذاشت و در نهایت در 11 دسامبر سال 2013 نسل دوم پروتون پردانا معرفی شد. نسل دوم پردانا تنها در اختیار مقامات کشور مالزی قرار گرفت و هیچ نسخه‌ای از این خودرو در اختیار مردم عادی کشور مالزی قرار داده نشد. در سال 2015 دولت مالزی تصمیم به توسعه مجدد پردانا گرفت و فاز دوم توسعه آن با نام P4-90B آغاز شد. در توسعه پروتون پردانا به شدت از نسل هشتم هوندا آکورد الهام گرفته شد و در نهایت در 14 ژئون سال 2016 نسل جدید پروتون پردانا در دو نسخه متفاوت به تولید رسید و این‌بار عرضه عمومی آن در دستور کار دولت مالزی قرار گرفت.

طراحی بیرونی

همان‌طور که اشاره شد خودروی پروتون پردانا در دو نسخه به تولید می‌رسد. هر دو نسخه از نظر ظاهری تقریبا شبیه به یکدیگر هستند و در طراحی آنها از نسل هشتم  هوندا آکورد الهام گرفته شده است. این موضوع جای هیچ گونه بحثی را در باب زیبایی این خودرو و نحوه طراحی آن نمی‌گذارد و تصاویری که پیش‌روی شما قرار گرفته‌اند به خوبی گویای زیبایی بصری پروتون پردانا هستند؛ ولی باز هم نمی‌توان منکر کپی‌برداری برخی از بخش‌های پردانا از برخی از محصولات کمپانی‌هایی مانند اوپل و فولکس واگن شد!

Proton Perdana

 طول نسخه پایه پروتون پردانا 4999 میلی‌متر است؛ اما طول نسخه فول و قدرتمندتر این خودرو 5020 میلی‌متر است! هر دو نسخه پروتون پردانا عرضی معادل 1,845 میلی‌متر و ارتفاعی 1,475 میلی‌متری دارند و وزن نسخه قدرتمندتر پروتون پردانا حدود 25 کیلوگرم بیشتر از نسخه پایه پروتون پردانا، یعنی 1535 کیلوگرم است.

Proton Perdana

تنها تفاوت‌های ظاهری موجود در نسخه‌های مختلف پروتون پردانا را می‌توان استفاده از آنتن کوسه‌ای و چراغ‌های HID در نسخه فول پروتون پردانا دانست و به غیر از این ویژگی‌ها تفاوت دیگری در ظاهر نسخه‌های مختلف پروتون پردانا دیده نمی‌شود.

طراحی داخلی

داخل پروتون پردانا تقریبا شبیه به نسل هشتم هوندا آکورد است؛ ولی کمپانی پروتون تلاش خود را برای فاصله گرفتن از طراحی هوندا آکورد کرده است.

Proton Perdana

طراحی محیط داخلی پروتون پردانا کاملا ساده بوده و ترکیب رنگ‌های مشکی، نخودی، نقره و قهوه‌ای جلوه زیبایی به محیط داخلی پروتون پردانا نداده است؛ البته این موضوع کاملا سلیقه‌ای بوده و شاید برخی از علاقه‌مندان به دنیای خودرو از نحوه طراحی و انتخاب رنگ‌های مختلف در محیط داخلی این خودرو استقبال کنند.

Proton Perdana

Proton Perdana

Proton Perdana

در کل پروتون سعی کرده است تا حس لوکس بودن را در محیط داخلی پردانا با استفاده از چوب کائوچو، صندلی‌های چرمی و…. به وجود بیاورد؛ اما چندان موفق عمل نکرده و این طراحی و چیدمان موجود در محیط داخلی پردانا چندان مناسب و جذاب نیست.

مشخصات فنی

وجه تمایز نسخه‌های پردانا را باید پیشرانه‌های مورد استفاده کمپانی پروتون دانست. پروتون پردانا در نسخه اولیه با موتور 2 لیتری SOHC چهار سیلندر بنزینی، با قدرت 154 اسب‌بخار و گشتاور 189 نیوتن‌متر عرضه می‌شود و نسخه دوم آن با موتور 2.4 لیتری DOHC چهار سیلندر بنزینی، با قدرت 178 اسب‌بخار و گشتاور 222 نیوتن‌متر تولید می‌شود. هر دو موتور مذکور ساخته و پرداخته کمپانی هوندا بوده و برای انتقال قدرت خود از گیربکسی 5 سرعته و اتوماتیک استفاده می‌کنند.

Proton Perdana

نکته مهم این است که به گفته مسئولان کمپانی پروتون، احتمالا در سال 2017 نسخه دیگری از پردانا به همراه یک موتور 2 لیتری جدید و توربوشارژ چهارسیلندر NE01 با قدرت 181 اسب‌بخار و گشتاور 245 نیوتن‌متر معرفی خواهد شد. این اقدام پروتون به دلیل ایجاد امکان صادرات پروتون پردانا بوده و با این حساب به هیچ عنوان مشخص نیست که در صورت تولید این خودرو در ایران آن را با چه مشخصاتی خواهیم دید!

امکانات و ایمنی

پروتن پردانا در نسخه فول از امکاناتی نظیر؛ تنظیم برقی صندلی راننده در هشت جهت، تهویه مطبوع خودکار، سیستم سرگرمی اختصاصی پروتون مجهز به صفحه نمایش لمسی 6.2 اینچی با قابلیت اتصال به ناوبری ماهواره‌ای، 6 بلندگو و ساب ووفر، کروز کنترل و… بهره می‌برد.

Proton Perdana

Proton Perdana

Proton Perdana

پردانا به لحاظ ایمنی نیز مجهز به 4 کیسه هوا، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، سیستم کترل پایداری الکتریکی، سیستم EBD و ABS، سنسور پارک جلو، سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب است.

کلام آخر

پروتون پردانا به لحاظ فنی یک خودروی خوب و قدرتمند محسوب می‌شود؛ اما به لحاظ امکانات نسبت به سایر رقبای خود در بازار ایران تقریبا شانسی ندارد و مجموع امکانات آن را می‌توان در حد و اندازه خودروهای پر آپشن چینی در بازار ایران دانست؛ اما با این همه و با توجه به اینکه پروتون پردانا به عنوان یک خودروی لوکس توسط کمپانی پروتون به تولید می‌رسد؛ هرگز نباید انتظار عرضه این خودرو با قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان را داشت. به طور کلی تنها نقطه قوت پروتون پردانا استفاده از پلتفرم هوندا آکورد و پیشرانه‌های قدرتمند کمپانی هوندا است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.