مکمل بنزین
گوناگونخبر

این خودروی جگوار، گرانترین مدل E-Type موجود در دنیاست!

خودروهای کلاسیک و کلکسیونی جذابیت‌های بسیار زیادی را برای علاقه‌مندان به همراه دارند. شاید خیلی‌ها ظاهر و حتی توانمندی این مدل‌ها را زیر سوال ببرند، اما مطمئنا جایگاه این نمونه‌های کمیاب در میان عده‌ای کاملا ویژه و خاص است؛ به‌طوریکه حاضرند میلیون‌ها دلار برای داشتن آنها خرج کنند و گاهی نیز ناکام می‌مانند! اما شاید از بین این خودروهای کلاسیک، برخی بدون اینکه از لحاظ ظاهری و حتی فنی، تفاوتی با مدل مشابه خود داشته باشند، چندین برابر گران‌تر قیمت گذاری می‌شوند. دلایل متعددی برای توجیه قیمت بالای این مدل‌ها وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به سابقه تاریخی آن خودروی خاص اشاره کرد.

1963-jaguar-e-type-lightweight-auction5

به‌طور مثال اگر خودروی مورد نظر در مسابقات متعدد افتخارات زیادی کسب کرده باشد و یا اینکه اشخاص معروف و سرشناسی مالک آن بوده باشند، قیمت مطالبه شده در مقایسه با یک مدل مشابه و بدون داشتن این امتیازات، بسیار بالاتر خواهد بود. این سناریو را دقیقا می‌توان در حراج آخر گروه Bonhams Scottsdale مشاهده کرد که در آن یک دستگاه خودروی خاطره انگیز جگوار E-Type مدل 1963 میلادی، که افتخارات و قهرمانی‌های متعددی را در کارنامه دارد، به قیمت بسیار بالای 7.37 میلیون دلار به فروش رفت. این جگوار به نوعی رکورد قیمت فروش این نسخه را به نام خودش ثبت کرده و موفق شد لقب گرانقیمت‌ترین E-Type تولید شده دنیا را کسب کند.

1963-jaguar-e-type-lightweight-auction4

این خودروی فروش رفته، یکی از 12 نمونه موجود در دنیاست (شماره دهم) که در طول 55 سال عمر خود، حدودا 6400 کیلومتر را پیموده است. پیشرانه 6 سیلندر این جگوار دست نخورده باقی مانده و بدون هیچ‌گونه ارتقاء یا اضافه شدن قطعه‌ای، می‌تواند 293 اسب بخار قدرت تولید کند. تمام این خروجی هم از طریق یک جعبه دنده دستی چهار سرعته و با ضرایب بسته به چرخ‌ها منتقل می‌شوند. این خودروی مسابقه‌ای که در سال 1963 میلادی و در مسابقات قهرمانی GT استرالیا، مقام اول را کسب کرده، درحال حاضر از لحاظ ظاهری و تزئینات داخلی، در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد به‌طوریکه بیشتر قسمت‌های آن اصلی و مربوط به زمان خروج از خط تولید است.

1963-jaguar-e-type-lightweight-auction1

جگوار E-Type مورد نظر تا به امروز سه مالک داشته که بیشترین بازسازی‌ها و فرآیندهای تخصصی، در سال 1999 میلادی، توسط مالک دوم و زیرنظر شرکت مهندسی Lynx انگلستان صورت گرفته است. در حراجی صورت گرفته، حتی برگه‌های رسمی شرکت در مسابقه، اسناد و مدارک اولیه کمپانی و سوابق بازسازی و تعمیرات صورت گرفته نیز به مالک جدید سپرده شدند. اما اگر فکر می‌کنید که 7.37 میلیون دلار مبلغ هنگفتی برای این خودرو محسوب می‌شود، بد نیست بدانید که گران‌قیمت‌ترین جگوار دنیا، که یک دستگاه D-Type مدل 1955 میلادی است، سال گذشته و در حراجی RM Sotheby به قیمتی نزدیک به 22 میلیون دلار فروخته شد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا