مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

ده توصیه برای رانندگی پس از تاریک شدن هوا!

بسیاری از ما از رانندگی در شب متنفریم. هیچکس نیست که از تابیده‌شدن نور چراغ خودروهای دیگر به چشمانش لذت ببرد. اما جدا از مشکلاتی که رانندگی در شب دارد، می‌تواند بسیار خطرناک هم باشد. طبق آمار، میزان تصادفات در هنگام تاریکی، سه‌برابر بیشتر از روز است. با اینکه تقریبا یک‌چهارم اوقات، رانندگی در شب اتفاق می‌افتد اما بیش از نصف تصادفات نیز در این ساعات اتفاق می‌افتند.

تشخیص عمق، تشخیص رنگ‌ها و همینطور دیدن اجسام متحرک در نور کم بسیار سخت است. یک حقیقت را در نظر بگیرید: چراغ‌های معمولی با نور پایین می‌توانند جاده را ۱۶۰ تا ۲۵۰ فیت برای شما روشن کنند و همینطور با نور بالا، ۳۵۰ تا ۵۰۰ فیت در مقابل شما روشن خواهدبود. با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۲۰۰ فیت لازم است تا خودرو متوقف شود. پس حتی با نور بالا هم حاشیه اطمینان زیادی وجود ندارد. اما نمی‌توان صبر کرد تا خورشید طلوع کند. در ادامه ۱۰ توصیه برای رانندگی در شب برای شما ارائه شده:

۱- چراغ‌های جلو خودرو را تنظیم کنید

در برخی خودروها، حتی خودروهای جدید، چراغ‌های جلو تنظیم نیستند و گاها زیاد رو به پایین هستند. برای همین ارزش دارد که آن‌ها را تنظیم کنید. اگر می‌خواهید که خودتان این کار را انجام دهید، باتوجه به دستورالعمل‌های موجود در دفترچه خودرو عمل کنید و صبور باشید. گاهی لازم است برای رسیدن به نتیجه مطلوب، چندین بار تلاش کنید. فقط مطمئن شوید که چراغ‌های تنظیم شده، خودروهای سمت مقابل را اذیت نکنند. حتی اگر چراغ‌ها هم تنظیم باشند، ممکن است لکه‌ کوچکی برروی چراغ، باعث عدم کارکرد صحیح آن شود. بنابراین، هر چند وقت یکبار چراغ‌های خودروی خود را تمیز کنید. اگر خودروی شما قدیمیست و چراغ‌های آن پلاستیکی هستند، پس از مدتی زرد و کدر می‌شوند. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که پولیش مخصوص آن را تهیه کرده و از آن برای براق سازی مجدد چراغ‌ها، استفاده کنید. در آخر هم چک کنید که چراغ‌ها همانند گذشته نور کافی تولید می‌کنند.

54ca5e1fc8933_-_night-driving-02-0312-de

۲- نور چراغ‌های داخل خودرو و پنل را کم کنید

قطعا کارخانه سازنده خودرو، پیچ تنظیم نور چراغ‌های داخلی را برای هدفی قرار داده است! اگر در حین رانندگی در شب، نور چراغ‌های پنل را در حداکثر مقدار خود قرار دهید، دید شما از بیرون خودرو کاهش پیداخواهد کرد. راننده‌های مسابقه، رانندگی در شب را بسیار جدی می‌گیرند و برای جلوگیری از خیرگی چشم به پنل، از یک ورق سیاه برروی پنل استفاده می‌کنند. همینطور چراغ نقشه خودرو را هم روشن نگذارید. چراغ‌های داخلی ارزان‌تر، گاهی نور را به درستی منتشر نمی‌کنند و آن را به چشم‌های راننده می‌تابانند. بیشتر خودروهای لوکس، از چراغ‌های مطالعه ویژه بهره می‌برند که چشمان راننده را تحریک نمی‌کنند. قانون شناخت چراغ نقشه مناسب این است که راننده نباید بتواند منبع نور را از روی صندلی خود ببیند. با این حال، حتی اگر از چراغ نقشه خوبی هم استفاده می‌کنید، بهتر است که در حین رانندگی آن را خاموش کنید.

54ca5e2007599_-_night-driving-03-0312-de

۳- از عینک‌های نامناسب استفاده نکنید

آیا تا به حال تبلیغ‌هایی راجع به عینک‌های زردرنگی که برای رانندگی در شب مناسب است را دیده‌اید؟ آن‌ها را باور نکنید. سازمان‌های تحقیقاتی مرتبط گفته‌اند که عینک‌های با لنز زرد رنگ تنها باعث می‌شوند شما فکر کنید که بهتر می‌بینید. فکر پشت این عینک‌ها این است که لنز آن‌ها باعث شود شما بتوانید اشیا را بهتر در تاریکی تشخیص دهید. در حقیقت این عینک‌های نوری که به چشم شما وارد می‌شوند را کم می‌کنند. انتخاب هوشمندانه این است که از عینک‌های آنتی رفکس استفاده کنید که نوری ورودی به چشم شما را کاهش نمی‌دهند. به هر حال، بهتر است که حین رانندگی در شب از عینک استفاده نکنید، مگر آن که مجبور باشید.

54ca5e20408e1_-_night-driving-04-0312-lgn

۴- تبدیل به یک جانورشناس شوید

درجاده‌های تاریک برون‌شهری، همه‌نوع جانوری وجود دارد. برخورد با یک جانور در حین رانندگی می‌تواند برای شما و خودروتان بسیار مضر باشد. اما ترفند مناسب برای جلوگیری از این برخورد: شما می‌توانید بسیار پیش از آن که خود حیوان را ببینید، بازتاب نور خودروی خود را در چشمان آن ببینید. یک جفت نقطه نورانی در فاصله دور، اخطاری واضح از وجود یک حیوان در جاده است. بهترین استراتژی در برابر جانوران بزرگ مانند گوزن این است که به محض دیدن آن‌ها، سرعت خودروی خود را تاحد امکان کم کنید و از چرخاندن فرمان جدا خودداری کنید. زیرا آن‌ها به دنبال نور چراغ خودروی شما خواهندآمد.

54ca5e207acd9_-_night-driving-05-0312-de

۵- به خودروهای مقابل خود خیره نشوید

نور زیاد می‌تواند تمرکز راننده را در شب تاحد زیادی کاهش دهد. شما نور چراغ‌های پنل را کاهش داده‌اید پس تمرکز شما به راحتی توسط یک تابلو درخشان و یا یک خودروی ۱۸ چرخ که بی‌توجه به خودروی شما، به سمت آن می‌آید، از بین خواهد رفت. سعی کنید به قسمت‌های نورانی جاده خیره نشوید و یا به چراغ‌های خودرو مقابل خود، خیره نشوید. حتی اگر دیدید که چراغ‌های نور بالا خودروی مقابل روشن نیست اما آن چراغ‌ها تنظیم نیستند، بازهم به آنان نگاه نکنید. اگر خودروی پشت شما از چراغ‌های نوربالا استفاده می‌کرد، می‌توانید آینه خودرو را طوری تنظیم کنید که راننده خودرو متوجه شود و چشمان شما نیز اذیت نشوند.

54ca5e20b5919_-_night-driving-06-0312-lgn

۶- شیشه‌های خودرو را تمیز کنید

ممکن است شیشه خودرو شما در طول روز تمیز به نظر برسد اما مطمئن باشید وقتی در طول شب رانندگی کنید، متوجه می‌شوید که چندان هم تمیز نیست. یک راهکار مناسب این است که با استفاده از روزنامه، آن را تمیز کنید. مراقب باشید که سطوح داخلی شیشه‌ها و آینه‌ها را با دست خود لمس نکنید. چربی دست شما برروی شیشه باقی می‌ماند و باعث انعکاس اشتباه نور می‌شود. حتما سعی کنید یک پارچه‌ نخی برای تمیز کردن شیشه‌ها در خودرو خود داشته باشید.

54ca5e21009cb_-_night-driving-07-0312-lgn

۷- چراغ‌های مه‌شکن برروی خودروی خود نصب کنید

چراغ‌های مه‌شکن، همانطور که از اسمش پیداست، کمک می‌کنند شما بتوانید جلوی خود را در شرایط مه بهتر ببینید. این چراغ‌ها تاحد امکان پایین قرار گرفته‌اند زیرا مه نیز بسیار پایین و نزدیک به خودرو تشکیل می‌شود. این چراغ‌ها در شرایط عادی هم می‌توانند مفید باشند. ازآنجایی که نور چراغ‌های مه‌شکن بیشتر از چراغ‌های معمولی خودرو پخش می‌شوند، حوزه دید وسیع‌تری را در اختیار شما قرار می دهد. در نظر داشته باشید که این چراغ‌ها سایه سنگ‌ها و سطوح ناهموار را بزرگتر از حالت عادی نشان می‌دهد.

54ca5e213857e_-_night-driving-08-0312-lgn

۸- چراغ‌ها کمکی (به صورت آگاهانه و منطقی) برروی خودروی خود نصب کنید

انواع مختلفی از چراغ با عنوان چراغ کمکی برای خودرو وجود دارند. اما شما باید در قبال آن‌ها بسیار محتاط باشید. به عنوان مثال بسیاری از آن‌ها برای رانندگی در خارج از جاده و OffRoad طراحی شده‌اند. برای همین چراغ‌های مورد نظر خود را از نظر قانونی بودن چک کنید. چراغ‌های LED باعث می‌شوند که نور خودرو مانند نور روز شود و این باعث می‌شود هنگامی که شما آن‌ها را خاموش می‌کنید تا خودروی مقابل اذیت نشود،‌ جاده به طرز عجیبی تاریک به نظر خواهد آمد و این بسیار خطرناک است.

54ca5e2175c79_-_night-driving-09-0312-de

۹- آینه‌های خودرو را تمیز و تنظیم کنید

آینه‌های کثیف، نور خودروی پشت شما را به‌صورت نادرستی بازتاب می‌کند و شما را دچار اشتباه می‌کند. برای همین آن‌ها را تمیز کنید. همه ما دوست داریم آینه را کمی رو پایین قرار دهیم. با این کار شما می‌توانید خودروهای پشت سرتان را ببینید درحالیکه نور خودروهای دیگر، به چشمان شما بازتاب نمی‌شوند.

54ca5e21b4bf9_-_night-driving-10-0312-de

۱۰- چشمان خود را سالم نگه دارید

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به چشم و همینطور حواس‌پرتی، چشم‌پزشکان همواره توصیه می‌کنند که در حین رانندگی جشمان خود را تکان داده و نواحی مختلف جاده را نگاه کنید و از خیره شدن به ناحیه خاصی از جاده جلوگیری کنید. اگر سن شما کمتر از ۴۰ سال است، بهتراست هر سه‌سال یکبار چشمان خود را معاینه کنید و اگر زیر ۶۰ سال است هر دوسال یکبار و اگر بالاتر است، هرسال این کار را انجام دهید.

  54ca5e21f01cc_-_night-driving-11-0312-lgn

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا