مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

۱۰ خودرویی که در طول تاریخ با موتور عجیب‌ و غریب، معروف شدند!

تفکر خارج از چارچوب، همیشه باعث شکل‌گیری یک ایده درخشان می‌شود. صنعت خودروسازی، یکی از مهمترین صنایع در جهان بوده و هست که برای باقی ماندن در بین بهترین‌ها، همیشه باید برگ‌برنده‌ای برای رو کردن داشته‌ باشید. خودروها از بخش های مختلفی تشکیل شده‌اند که مهدنسان سعی می‌کنند با تغییر چهره و ایجاد تغییرات مختلف در بخش‌های متفاوت این بخش‌ها، محصولی جدیدی را عرضه کنند. این تغییرات گاهی‌اوقات باعث بوجود آمدن یک اختراع می‌شوند که پیش از این وجود نداشته. ساخت یک پیشرانه جدید علاوه بر اینکه زمان‌بر بوده، در عین حال تلاشی مضاعف می‌طلبد و مهندسان باید ایده جدیدی داشته باشند تا بتوانند یک موتور جدید را خلق کنند. موتورهای دوار مزدا یک مثال خوب برای پیشرانه‌های عجیب‌و غریب هستند، اما پیشرانه‌‌های مذکور و مدنظر ما، در زمان خود چندان موفق نبودند چرا که کمتر کسی، علم استفاده از تکنولوژی این پیشرانه‌ها را داشت و عملا سیستم قطع و وصل سریع قدرت، چندان کارآمد نبود. چند دهه پیش، رانندگی با خودروهایی که موتور جدید و عجیب داشتند، طرفداران زیادی پیدا کرد. اما از همان زمان نیز، اکثر خودروها با یک موتور معمولی، سالها تولید می‌شدند و برنده خودروهایی بودند که در پیشرانه آنها از خلاقیت استفاده شده بود. البته منظور از عجیب‌و غریب، موتورهای خیلی متفاوت نیست، در این مقاله با ۱۰ خودرویی آشنا می‌شویم که پیشرانه آنها فراتر از زمان خود بوده، و عملکرد آنها باعث متفاوت بودن‌شان شده است.

1. تویوتا پرویا

Toyota-previa-drive-train-4wd-e1432837474695

در سال 1994، تویوتا پیشرانه‌ای عرضه کرد که چیز تازه‌ای در خود داشت. این پیشرانه ۲.۴ لیتری مجهز به توربوشارژر، به‌نوعی باعث شد، مردم با موتورهای قدرتمند آشنایی بیشتری پیدا کنند اما چیزی که باعث شد این پیشرانه در این لیست قرار بگیرد، محل کارگذاری آن بود که در زیر صندلی جلو بود. بنابراین شما با یک ون سوپرشارژر دار روبرو بودید که برای دسترسی به موتور باید صندلی برداشته می‌شد.

2. سیزتا V16T

1995_cizeta_moroder_v16-1_800px_vb

در سال 1988، از ایتالیا یک سوپرکار به دنیا معرفی شد که با پیشرانه ۶.۰ لیتری خود، ۵۶۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد. اما نوع نامگذاری این خودرو دلیل v16 بودن آن نبود چرا که این خودرو پیشرانه ۸ سیلندر داشت. جالب اینجاست که بدانید، این خودرو از ۲ موتور هشت‌سیلندر برخوردار بود که در یک واحد یکسان کار می‌کردند و عملکرد آنها با هم هماهنگ شده بود. به‌همین دلیل شرکت سازنده عنوان v16 را برای پیشرانه سیزتا V16T، انتخاب کرده بود. این نوع رفتار به یک دروغ بزرگ شباهت دارد که سعی دارد حقیقت را مخفی کند و به مردم خلاف واقعیت را نشان دهد.

3. مزدا / NSU وانکل روتاری

Mazda-Rotary-Engine-e143283951532

موتور مزدا / NSU وانکل شاید معروف‌ترین گزینه در این لیست باشد. این پیشرانه برای اولین بار در اوایل 1960s توسط مهندس آلمانی فلیکس وانکل به تصویر کشیده شد. این پیشرانه یک موتور درون‌سوز است که ‌به‌جای حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها، از یک طراحی دوار با دایره‌ای بیرون از مرکز برای تبدیل فشار به نیروی چرخشی بهره می‌برد. نیروی چرخشی ایجاد شده به بادامک محور لنگ که در داخل روتور قرار دارد، وارد شده و به فلایویل و سیستم انتقال قدرت می‌رسد. ویژگی این موتور بالا بودن قدرت در مقابل حجم موتور است ولی به‌علت کشیدگی محفظه احتراق، مصرف بالایی نیز دارد. در حال حاضر در خودروهایی مانند RX-7 مزدا، از این پیشرانه بهره گرفته است.

4. کادیلاک V8-6-4

1992-cadillac-fleetwood-limousines-for-sale-2015-08-01-1-1024x576

در سال 1981، کادیلاک و شرکت ایتون اقدام به طراحی یک سیستم غیر فعال سازی سیلندر به نام “مدوله جابجایی” نمودند. بدون کوچکترین تردید می‌توان گفت این پیشرانه دلیل رشد موتورهای امروزی بود و این شرکت‌ها محصولی ارائه کردند که فراتر از زمان بود. بر همین اساس این “موتور از آینده” فرار کرده و قادر است بر اساس پاسخ دریچه گاز و سرعت، سیلندر را غیرفعال کند.

5. هوندا سری G

Mazda-Rotary-Engine-e143283951532

خانواده موتورهای پنج‌سیلندر هوندا برای اولین بار باعث شد مردم متعجب شوند چرا که این پیشرانه‌ها عملکردی متفاوت دارند و در هر سیلندر ۴ پیستون قرار داده. این پیشرانه‌ها در سال ۱۹۸۹ برای اولین‌بار در خودروهای هوندا بکارگرفته شد و مردم امید زیادی به موفقیت آن نداشتند اما عملکرد خوب این پیشرانه‌ها توجهات را به خود جلب کرد و نزدیک به ۸ سال برای خودروهای مختلف، تامین نیرو کردند.

6. بوگاتی W16

Bugatti-W16-Engine-768x425

بوگاتی W16 بدون شک قدرتمندترین پیشرانه‌ای هست که تابه‌حال تولید شده. موتور ۸ لیتری W-16 ساخت این کمپانی، بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و ۶۴ سوپاپ در کنار ۴ توربوشارژر باعث شکل‌گیری چنان قدرتی شده که هیچ خودرویی نداشته است. بعید به‌نظر می‌رسد که به جز خود بوگاتی، برند دیگری توانایی تولید چنین موتوری داشته باشد. ۱۶ سیلندر این خودرو، آرایش W شکل دارند.

7. ساب 96

Saab-96-1963-1-768x581

در زیر کاپوت این مدل یک پیشرانه ۳ سیلندر ۵۷ اسب‌بخاری قرار داده شده، این پیشرانه به‌حدی خوب کار می‌کرد که ساب تصمیم گرفت گزینه ۴ سیلندر را جایگزین این موتور کند.

8. اولدزموبیل جت فایر

Oldsmobile-Jetfire-538x283

برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ الدزموبیل، موتورهای توربوشارژر را اختراع کرد. توربوی بکار رفته حداکثر ۵ پاسکال بوست داشت و خودرو نیز کاربراتوری بود که کارآیی خودرو را تحت تاثیر قرار می‌داد. الدزمبیل از طریق بهبود تزریق آب باعث شد بخشی از مشکلات این خودرو حل شود و آن را مایع توربو راکت نامید.

9. تاکر 48

1948-Tucker-48

تاکر ۴۸ یک تحول در علم مهندسی بود که سال‌ها از زمان خود جلوتر حرکت می‌کرد. پیشرانه این موتور باید قدرت مضاعفی‌ می‌داشت تا بتواند قدرت مد نظر شرکت را تولید کند بنابراین کمپانی پرستون تاکر مجبور شد از موتور هواخنک هواپیما بل 47 استفاده کند. همین باعث شد قدرت ۱۶۶ اسب بخاری برای این خودرو تامین شود. این قدرت حدود ۱۶ اسب بخار از آنچه که مد نظر پرستون بود بیشتر شد و همین باعث فروش خوب تاکر ۴۸ شد.

10. کرایسلر توربین

CTCfront34

نمی‌توان اسم منبع تولید قدرت این خودرو را موتور گذاشت. کمپانی کرایسلر در سال 1963،  مدلی را معرفی کرد که منبع تولید قدرت آن، توربین بود.۲ توربین بکار رفته در این خودرو، یکی برای راه اندازی کمپرسور و یکی هم برای راه اندازی خودرو بود و قدرت ۱۳۰ اسب بخاری را فراهم می‌کرد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا