مکمل بنزین
آموزش

چرا خودروی بعدی شما می‌بایست مجهز به سیستم هشدار دهنده تصادف از جلو باشد؟

سیستم هشدار موانع جلو قابلیتی است که اکنون در خودرو‌های زیادی دیده می‌شود و در واقع یک قابلیت مقرون به صرفه است اما شاید پولی که بابت این موضوع پرداخت می‌کنید، چیزی باشد که هرگز از آن استفاده نخواهید کرد.
سیستم برخورد (تصادف) از جلو و یا سیستم جلوگیری از تصادف با موانع مقابل از سنسور‌های متفاوتی استفاده می‌کند که شامل دوربین‌ها، رادار‌ و لیزر می‌شود و در نتیجه پردازش آن‌ها مشخص می‌شود که چه زمانی خودرو به ماشین جلویی بسیار نزدیک شده است. این سیستم باعث می‌شود که در زمان نزدیک شدن بیش از حد به خودروی جلویی، هشدار توسط سنسور‌ها دریافت شده و با متوقف کردن خودرو از یک تصادف جلوگیری شود. در بسیاری از این سیستم‌ها نزدیک شدن به خودروی جلو از طریق به صدا درآمدن هشداری درون کابین و یا فعال شدن چراغ‌های روی داشبورد انجام می‌شود و البته در این حین نیز سیستم ترمز شارژ می‌شود تا زمانی که کاربر پدال ترمز را فشار می‌دهد، خودرو بتواند بسیار سریع عکس العمل نشان داده و ماشین را متوقف سازد. البته در برخی سیستم‌ها نیز خودرو می‌تواند به صورت خودکار ترمز بگیرد و حتی در صورتی هم که راننده هیچ اقدامی انجام ندهد، خودرو متوقف خواهد شد.

fcw-2

هدف این سیستم و تکنولوژی‌های این چنینی بسیار ساده است که تامین امنیت بیشتر برای سرنشینان (و البته سرنشینان خودروی جلویی) را شامل می‌شود.

سیستم هشدار تصادف چقدر می‌تواند مفید باشد؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط موسسه بیمه امنیت جاده‌ها (IIHS) سیستم مقابله با برخورد جلو تاثیر قابل توجهی در کاهش تصادفات داشته و باعث شده که خسارت‌های مالی و جانی در این خصوص کاهش یابد.

Russ Rader سخنگوی ارشد IIHS در این خصوص می‌گوید:

ما می‌دانیم خودرو‌هایی که مجهز به سیستم FCW (اخطار برخورد از جلو) هستند تصادفات کمتری را تجربه می‌کنند.

البته وی به این نکته نیز اشاره کرده که خودرو‌های مجهز به قابلیت ترمز خودکار در این زمینه از تصادفات کم‌تری نسبت به خودرو‌های هشدار دهنده برخوردارند.

fcw-1

سیستم ترمز خودکار در اتوموبیل‌ها بسیار تاثیر گذار است و می‌تواند تصادفات را تا 14 درصد کاهش دهد و البته در مقابل سیستم هشدار دهنده برخورد از جلو نیز می‌تواند 7 درصد از تصادفات را کاهش دهد.

با این حال بر اساس تحقیقات پیشین IIHS در خودرو‌هایی که مجهز به سیستم ترمز اتوماتیک و یا سیستم هشدار دهنده برخورد از جلو هستند میزان مرگ و میر حدود 17 درصد کاهش می‌یابد و البته میزان صدمات جانی نیز 21 درصد کم‌تر می‌شود.

IIHS توضیح می‌دهد که چگونه سیستم هشدار دهنده برخورد از جلو در ارزیابی ایمنی خودر‌ها تاثیر می‌گذارد و برای ارایه رتبه +Top Safety Pick خودرو‌ها می‌بایست مجهز به سیستم‌های برخورد از جلو باشند.

بر اساس تحقیقاتی که توسط AAA انجام شده است، رانندگانی که خودروی آ‌ن‌ها مجهز به این سیستم است، در این خصوص راضی هستند.

آیا وجود این سیستم مزاحمت ایجاد نمی‌کند؟

Rader در این خصوص می‌گوید:

ما آزمایش‌هایی انجام دادیم که در نتیجه آن پی بردیم حتی اگر این سیستم در مواقعی هشدار‌های نادرست را نیز نمایش دهد اما همچنان رانندگان، این سیستم را در خودرو خود فعال نگه می‌دارند و احساس می‌کنند که می‌تواند رانندگی آن‌ها را ایمن‌تر سازد.

در حال حاضر دو نوع سیستم جلوگیری از برخورد از جلو وجود دارد: سیستم‌هایی که اساس‌شان بر روی دوربین است و سیستم‌هایی که از طریق رادار‌ها کار می‌کنند. سیستم‌هایی که بر پایه دوربین فعالیت می‌کنند در حال تبدیل به سیستم‌های متداول هستند که برای مثال می‌توان به سوبارو Impreza اشاره کرد. البته هر دو نوع سیستم در خصوص تصادفات از جلو تاثیر گذار هستند و می‌توانند در شرایط بد آب و هوایی و البته نوری عملکرد کافی را داشته باشند. البته برخی گزارش‌ها اعلام می‌کنند که سیستم‌های رادار محور در زمینه تعمیرات قیمت بالایی دارند. باید بدین نکته توجه داشت که این سیستم عالی نیست اما تاکنون توانسته کمک بسیاری به رانندگان بکند.

story1-main-image

چرا خودروی بعدی شما می‌بایست مجهز به سیستم هشدار دهنده تصادف از جلو باشد؟

باید به این سناریو توجه کرد که ممکن است شما هرگز از این سیستم در خودروی خود استفاده نکنید (درست همانند کیسه هوا و کمربند ایمنی) اما حتی اگر یک بار هم این سیستم بتواند از یک تصادف و البته هزینه‌های بعدی آن جلوگیری کند، ارزشش را دارد.

گفتنی است که این سیستم‌ها نقش قابل توجهی در برنامه ایمنی آینده دارند. باید بدین نکته نیز توجه داشت که در حال حاضر هیچ یک از خودرو‌های تولید داخل از این سیستم بهره‌مند نیستند و شاید بتوان گفت تنها درصد بسیار کمی از خودر‌و‌هایی که در ایران وجود دارند مجهز به این سیستم‌ها هستند.

سعید میرزاپور

عشق به آی‌تی و خودرو باعث شده که بتوانم با تغییرات سریع دنیا همگام باشم؛ امیدوارم در کنار یکدیگر تجربه خوبی از نرمی تکنولوژی و غرش خودرو داشته باشیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا