مکمل بنزین
گوناگونخبر

آیا نظر مرسدس بنز از پیل سوختی های هیدروژنی برگشته است؟

شرکت های بزرگ خودروسازی همواره به دنبال تحقیق و جستجوی تکنولوژی های جدید و درخور آینده هستند؛ اما گاهی آنها به نتیجه می‌رسند و گاهی نه!

اتومبیل سازهای آلمانی در پنج یا شش سال اخیر تمامی تلاش های خود را تنها وقف ماشین های Plug-in کرده اند. (در Plug-in شارژ از طریق دوشاخه و مانند پمپ بنزین های حال حاضر در ایستگاه های مخصوص انجام می‌شود)

resizeimage.net-output (2)

قبل از آن ماشین های Zero-emission (ماشین هایی که گسیل آلاینده های آنها صفر است) تنها با همراهی پیل سوختی های هیدروژنی قابل تصور بود که از طریق ایستگاه های مخصوص و با هیدروژن فشار بالا، سوخت گیری می‌کنند.

مرسدس بنز از اولین کارخانه هایی بود که به سراغ سوخت هایی مانند هیدروژن رفت. در سال ۲۰۱۳ سه غول خودروسازی دنیا، یعنی فورد، نیسان و مرسدس بنز در یک تیم تحقیقاتی سه طرفه تصمیم به تحقیق در مورد پیل سوختی های هیدروژنی گرفته که بعد از تقسیم هزینه های بالای آن، بتوانند محصولی با این تجهیز تولید کنند.

قرارشد که در سال های 2015 تا 2017، مرسدس بنز، خودرویی با این تجهیز وارد بازار کند. در سال آخر مرسدس پرده از خودرویی به نام GLC Fuel-Cell برداشت که تنها از پیل سوختی هیدروژنی استفاده نمی‌کرد. آنها از باتری ۹ کیلووات ساعت در قالب Plug-in نیز برای طی تنها 20 مایل به صورت تمام الکتریکی نیز تعبیه کرده بودند.

resizeimage.net-output (3)        resizeimage.net-output (1)

در هفته گذشته، مرسدس اعلام کرد که تحقیقات و تولید ماشین های الکتریکی در قالب باتری را سرعت خواهد بخشید و در سال های 2022 تا 2025 به صورت پیشرفته برروی آنها کار خواهد‌کرد.

تابستان گذشته، دیوید ونگر- از منتقدین آلمانی در زمینه هیدروژن و یکی از رانندگان مدل Mercedes-Benz-B- Class F-Cell که یک ماشین کوچک بدون صندوق و با بهره گیری از پیل سوختی است – تجربیات خودش را از خروج هیدروژن در جَو با توجه به تجارت های جهانی به اشتراک گذاشت.

“درکل نتایج خوب نبود متاسفانه. واقعا دردناک است”

resizeimage.net-output (4)

درحال حاضر مرسدس به آینده ماشین های پیل سوختی هیدروژنی بدبین شده است. هفته پیش در یک کنفرانس صنعتی، Dieter Zetsche، مدیرعامل مرسدس بنز اعلام کرد؛ دیگر ماشین های قدرت گرفته با پیل سوختی در برنامه های این شرکت برای ماشین های معمولی و جاده ای نخواهدبود. او گفت: قیمت باتری ها با شتاب زیادی درحال کاهش و از آن طرف هزینه های نگهداری هیدروژن افزایش پیدا می‌کند.

برنامه های خودرو GLC-Fuel Cell ادامه خواهد یافت اما فقط یک سری از افراد علاقه مند تولید خواهدشد. او ادامه داد: پیل سوختی فقط “جالب” خواهد ماند. این خودروها برای مصرف مشتری مناسب نخواهند بود تا وقتی قیمت سوخت هیدروژن پایین بیاید و میزان فراوانی آن بالا برود و در دسترس همه قرار بگیرد.

آن موقع شما به این ماشین ها دست پیدا خواهید کرد.

محمد رضوان پور

دانشجوی ارشد مهندسی شیمی گرایش انرژی و محیط زیست - دانشگاه تهران "Be Energetic, Go Green"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا