مکمل بنزین
گوناگونخبر

کشتی‌های الکتریکی در راه‌اند!

مهندسی وگسترش وسایل نقلیه، بیشتر بر روی ماشین های مسافربری و تریلرهای سبک تمرکز کرده‌است. اما ازدیگر شکل های حمل‌ونقل چه خبر؟

Webp.net-resizeimage (3)

در تلاشی برای جلوگیری از ازدحام در جاده‌ها، کشور نروژ در حال انجام آزمایشی برای ساخت کشتی های الکتریکی برای جایگزین کردن تریلرهای نیمه سنگین است. این‌کار نه تنها برای خارج کردن تریلرها، بلکه از آن مهم‌تر برای از دورخارج کردن بنزین است. آزمایش محصول مشترک ناوگان دریایی و مدیریت ساحلی نروژ است که با یکدیگر برای آزمایش و ساخت کشتی های مستقل الکتریکی همکاری می‌کنند. هدف همکاری، کمک به آزمایش وسایل نقلیه غیرنظامی و تبادل اطلاعات و تجربیات برای گسترش این وسایل اعلام شده‌است. در هرحال کشتی هایی که نروژی ها آن را ترسیم کرده‌اند هیچ شباهتی به کشتی های حال حاضر ندارد. از آنجایی که وسیله نقلیه مستقل خواهد بود؛ طراحی آن باید دوباره و به صورت کامل مهندسی شود. مخصوصا آشپزخانه کشتی، محل خواب و هرمکانی که مربوط به خدمه کشتی است باید برای داشتن کشتی سبک‌تر، کوچکتر و متعادل‌تر کاملا حذف شوند. آب های کم عمق نروژ نیز، کشتی های کوچکتر و سبک‌تر را نیز می‌طلبد. در ساخت این کشتی‌ها نیاز به وسایل و ماشین های سنگین نیازی نخواهد بود. همچنین دولت نروژ وجود اسکله‌های کوچک را کمکی به قاعده‌مندی کشور می‌داند.

Webp.net-resizeimage (1)

 

این کارها که به حذف جرثقیل‌ها و کانتینرهای بزرگ و وسایل سنگین می‌انجامد باعث افزایش بازدهی آن خواهدشد. با الکتریکی شدن این کشتی‌ها دیگر خبری از آن آلودگی شدید نخواهد بود و آن هارا تبدیل به وسایل نقلیه Zero-emission (درصد صفر برای آلاینده‌ها) خواهد کرد. استفاده از باتری و یا پیل های سوختی هیدروژنی، کشتی های بدون خدمه، وزن کشتی را کاهش داده و بازدهی آن را به شدت افزایش می‌دهد. در زمان رسیدن این کشتی‌ها به اسکله دوباره آنها شارژ خواهند شد. حالا می‌خواهد باتری باشد که دوباره شارژ شده و اگر مخزن فشرده هیدروژن باشد؛ مخزن در اسکله پرخواهد شد.

مشابه تکنولوژی به کارگرفته شده در خودروهای بدون راننده را نیز می‌توان در کشتی‌ها به کاربرد. استفاده از شناسایی نور، رادارهای بردکوتاه و دوربین های چرخان هوشمند برای به کارگیری این تکنولوژی پیش‌بینی شده‌است.

Webp.net-resizeimage (2)

برای کشتی‌های مستقل الکتریکی، آینده هنوز نامشخص است اما موسسه نروژی برای کشتی‌های مستقل اشتیاق خود را نشان داده است.

محمد رضوان پور

دانشجوی ارشد مهندسی شیمی گرایش انرژی و محیط زیست - دانشگاه تهران "Be Energetic, Go Green"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا