مکمل بنزین
گوناگونخبر

تازه وارد دانمارکی، رقیب مستقیم لوتوس!

بعضی کشورها هستند که از همان اول به خودروسازی مشهور نبوده و نام آن‌ها با کلیدواژه‌های دیگری به‌جز خودرو در ذهن متبادر می‌شود. مثلا هندی‌ها را با فیلم هندی، مکزیکی‌ها را با مافیا و کلاه مکزیکی، هلندی‌ها را به گل و دانمارکی‌ها را با شیرینی دانمارکی‌شان به یاد می‌آوریم!

اما درباره دو کشور آخری که نامشان برده شد، صنعت خودروسازی به‌ویژه خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت سابقه چند ساله دارد و عرضه محصولاتی از کشور هلند نظیر spyker c8 با موتور هشت سیلندر بی ام و m5 و خودروی‌های شرکت دانمارکی-هلندی dunkervoort که با شاسی‌های فیبر کربنی فوق سبک و موتورهای پرقدرت، رکوردهای خوبی در پیست نوربرگرینگ آلمان زده‌اند. اما بی شک خودروی Zenvo ST1 مشهورترین سوپر اسپرتی است که از این منطقه جغرافیایی معرفی‌شده.

اخیرا خودروسازی نو ظهور دانمارکی با نام Agile motors با انتشار عکس‌های از محصل جدید خود که یک خوردوی اسپرت موتور وسط دیفرانسیل عقب محسوب می‌شود، بار دیگر نام کشور دانمارک را در اخبار خودرویی زنده کرده است.

sc122

sc122 نام ماشینی که شما می‌توانید هم مدل مختص پیست و هم مدل جاده‌ای آن را پیش خرید کنید. قلب تپنده آن یک موتور قدرتمند 3.5 لیتری تویوتا با 419 اسب بخار قدرت است که با انتخاب جعبه دنده 5 سرعته دستی یا 7 سرعته سکوئنشال (ترتیبی) که مختص مدل پیست مسابقه‌ای است، شتابی زیر 4.2 ثانیه برای این خودروی 850 کیلوگرمی فراهم می‌کند!

برای افرادی که توانایی کنترل خودرویی با نسب قدرت به وزن 500 اسب بخار به ازای هر تن را ندارند، مدلی ضعیف‌تر با نام scx نیز عرضه می‌شود که از موتور 2 لیتری مشترک با تویوتا کمری استفاده می‌کند که از سوپر شارژر بهره می‌گیرد و با حق انتخاب بین 178 یا 274 اسب بخار، همچنان خودرویی “چالاک” و اسپرتی به نظر می‌رسد.

sc122-3

sc122 با برچسب قیمتی در حدود 110 هزار دلار به بازار عرضه خواهد شد که اختلاف قیمتی فاحش با رقیب مستقیم خود، یعنی لوتوس اگزیج دارد. باید دید آیا این محصول تازه‌وارد دانمارکی، در برابر مدل‌های قدرتمندتر و اثبات‌شده‌تر لوتوس و کاترهام، که به سلاطین خودروهای پیست (track day cars) مشهور هستند، می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد یا خیر؟

 

فرشاد فرخی

کارشناس ارشد مهندسی مکانیک ، عشق ماشین و ماکت خودرو، یک والنسیایی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا