Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

5 نکته برای افزایش طول عمر موتور خودرو!

برای اطمینان از سلامت موتور خودرویتان نیازی به صرف هزینه‏ اضافی نیست. تنها با رعایت چند نکته ساده می‏توان به عمر موتور خودرو افزود.

1

  1. به جای استفاده از آب، از چربی ‏زداها استفاده نمایید 

برای عملکرد درست، لازم است که موتور خودرو از نظر فنی سالم باشد و این قضیه ارتباطی با ظاهر آن ندارد. اما با استفاده از آب برای تمیز کردن موتور، نه تنها ممکن است برخی قطعات الکترونیکی دچار مشکل شوند، ممکن است برخی قطعات نیز زودتر دچار زنگ زدگی شوند؛ مگر این که قادر باشید تمام آب را خشک کنید. به جای استفاده از آب می‏توانید از هوای فشرده برای تمیز کردن گرد و خاک بهره ببرید. برای تمیزتر شدن قطعات می‏توانید از چربی‏زداها و یک پارچه استفاده کنید. استفاده از این روش وقت‌‏گیر است ولی باعث عملکرد بهتر موتور خودرو در طولانی مدت می‏شود.

2

  1. موتور را گرم کنید

اگرچه با اختراع انژکتور و GDI (تزریق مستقیم سوخت)، که فناوری‏‌های جدیدی هستند که مشکل تغییرات دما را برطرف می‏کنند، بهتر است در طول 2 تا 3 کیلومتر اول فشار زیادی به موتور وارد نشود، تا موتور به میزان کافی گرم شود و در نتیجه‏ آن با گرم شدن روغن موتور عملکرد بهتری شکل گیرد. تغییر تدریجی دما باعث می‏شود تنش کم‏تری به قطعات موتور وارد شود.

  1. هربار موتور خودرو را شست‏‌وشو دهید

تمام مایعات ضروری مانند روغن موتور، روغن گیربکس، روغن ترمز و غیره باید مطابق دستورالعمل خودروساز تعویض شوند. هدف از استفاده از روغن موتور تنها روغن‏کاری جهت تسهیل حرکت قطعات نیست؛ بلکه به عنوان پیش‏گیری کننده از زنگ زدگی قطعات، خنک کننده و درزگیر بین قطعات نیز عمل می‏کند. بیش‏تر این مایعات با گذر زمان و استفاده از آن‏ها خواصشان را از دست می‏دهند، بنابراین باید مطابق با نظر خودروسازان تعویض شوند. برای جلوگیری از انباشت کربن و لجن درون موتور، همیشه قبل از تعویض روغن موتور، موتور خودرو را شست‏وشو دهید.

2

  1. معاینه‏‏ فنی را به صورت منظم انجام داده و فیلترها را تعویض کنید

سطح پایین روغن موتور می‏‌تواند در بلند مدت به موتور خودرو آسیب وارد کند. تقریبا تمام مایعاتی که در خودرو استفاده می‏شوند، مصرف شدنی‌‏اند و با کارکرد موتور کم می‏شوند. معاینه منظم موتور، مشخص کننده‏ نیاز موتور به پر کردن مخزن هر یک از این مایعات است. فیلتر روغن موتور باید هربار که روغن موتور تعویض می‏شود، جایگزین گردد. درحالی که فیلتر هوا را می‏توان تمیز کرد، بسیار مهم است که فیلتر هوا نیز چند وقت یک بار تعویض گردد.

1

  1. دنده را متناسب با سرعت خودرو تغییر دهید

این که موتور خودرو چه میزان سالم است، عموما با کیلومتراژی که طی کرده است، مشخص می‏شود. البته در حقیقت این دور موتور است که مشخص کننده‏ سلامت موتور است. وارد کردن فشار به موتور و عبور دادن عقربه از ناحیه‏ قرمز برای مدت زمان طولانی طول عمر موتور را کاهش می‏دهد. همچنین مهم است که خودرو را با دنده‏ی بالاتر(سبک‏تر) نرانید، زیرا باعث لرزش موتور شده و به میل‏لنگ فشار وارد می‏کند. در مجموع تغییر دنده‏ی مناسب نه تنها طول عمر موتور را افزایش می‏دهد، مصرف سوخت را نیز بهینه می‏کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.