مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

بایدها و نبایدهای تابستانی برای مالکان خودرو (قسمت اول: بایدها)

عموما زمستان را به عنوان بدترین فصل آب و هوایی برای خودرو می‌دانند. ولی باید یک نکته را به خاطر داشته باشیم؛ تابستان هم چندان خوش نمی‌گذرد؛ حداقل برای خودروها که این‌گونه است. در این مطلب لیستی از کارهایی را آورده‌ایم که باید انجام دهید، تا خودرویتان دچار آسیب نشود.

Driving Down the Road. Road to the Sun. Modern Car Driving.

1- مایع خنک‌کننده‌تان را به صورت منظم تعویض کنید

بسیاری از خودروسازان ادعا می‌کنند که خنک‌کننده‌هایی که در خودروهای جدیدشان استفاده شده است، نیازی به تعویض ندارند و تا پایان عمر خودرو عملکرد مناسبی دارند. البته این مایعات عملکرد مناسبی دارند ولی تا پایان عمر خودشان و نه خودرو. مشکل این است که خنک‌کننده در اثر گذر زمان خواص خود را از دست داده، نقطه انجماد آن بالا رفته و اسیدی‌تر می‌شود. نمی‌توان از خنک‌کننده انتظار داشت که در تمام عمر خودرو به خوبی عمل کند، مگر این که عمر خودرو کوتاه باشد. تعدادی از غول‌های خودروسازی نیز ادعا را پس گرفته‌اند و بیان می‌کنند که خنک‌کننده باید پس از طی 160000 کیلومتر تعویض شود. تعویض خنک‌کننده هر 4 سال یا پس از طی 80000 کیلومتر پیشنهاد بهتری به نظر می‌رسد.

مراقب باشید دمای خودرو بیش از حد بالا نرود.

در خودروهای جدید، آمپر کم‌کم در حال حذف شدن است. ولی اگر خودروی شما آمپر دارد، در زمان رانندگی گاها نگاهی به آن بیندازید، خصوصا مواقعی که در مناطق گرم رانندگی می‌کنید. اگر دمای خودرو بیش از حد بالا رفت، حتما خودرو را متوقف کنید.

از سایبان برای شیشه‌ی جلوی خودرو استفاده کنید.

سطح سایبان‌هایی که در جلوی خودرو قرار دارند، قابلیت انعکاس نور را دارد و می‌تواند نور ناشی از خورشید را به بیرون بازتاب دهد و دما را کاهش دهد. همچنین این سایبان‌ها می‌توانند داشبورد خودرو را از اشعه‌ی خورشید و آسیب‌دیدگی ناشی از گرما محافظت کنند.

21

زمان توقف شیشه‌هایتان را اندکی باز بگذارید.

برای کاهش دمای داخل خودرو زمانی که خودرو در حال پارک است، باز گذاشتن پنجره به میزان اندک روشی مناسب برای کاهش دمای داخل خودرو به میزان چند درجه است. اگرچه هنوز هم دمای داخل خودرو می‌تواند بالا رود، هر راه‌کاری که بتواند حتی به میزان اندک کمک کند، مفید خواهد بود.

11

از واکس استفاده کنید.

پیش از شروع تابستان بهتر است که خودروی خود را به کارواش برده و از لایه‌ای واکس برای محافظت از رنگ خودرو در برابر گرما استفاده کنید.

باد چرخ‌های خودرو را تنظیم کنید.

فشار چرخ‌ها باید در طول سال تنظیم شود ولی فشار مناسب چرخ‌ها در تابستان با بقیه سال متفاوت است. دمای بالاتر زمین و هوای اطراف چرخ‌ها باعث بالا رفتن دمای چرخ‌ها شده و فشار را افزایش می‌دهد.

سطح روغن خودرو را کنترل کنید.

سطح روغن را باید در طول سال کنترل کنید؛ ولی در تابستان که هوا گرم‌تر است، این موضوع اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند. در گذشته بسیاری معتقد بودند که روغنی که در تابستان و زمستان استفاده می‌کنید باید متفاوت باشد؛ این ایده امروزه پذیرفته نیست، زیرا روغن‌های جدید کیفیت بالاتری دارند. اگرچه دمای موتور خودرو به وسیله‌ی سیستم خنک‌کننده پایین می‌آید، روغن موتور می‌تواند کمک کننده باشد و اگر سطح آن پایین بیاید، دمای روغن بیش از حد بالا رفته و باعث می‌شود روغن خواص خود را از دست بدهد.

31

از داشبورد خودرو مراقبت کنید.

برخی مواد با ایجاد یک لایه‌ی محافظ می‌توانند از خشک شدن و ترک خوردن داشبورد جلوگیری کنند. اگر مواد طبیعی را ترجیح می‌دهید. می‌توانید از روغن‌های طبیعی برای این منظور استفاده کنید. ذکر این نکته ضروری است که اگر از روغن بر روی فرمان یا دنده‌ی خودرو استفاده کردید، باید مراقب باشید؛ زیرا باعث لیز شدن آن‌ها خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا