مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسیخبر

رانندگی با کیا پیکانتو ۲۰۱۷

خودروهای کوچک شهری، از اهمیت خاصی در بازار برخوردارند. این خودروها در شهرهای کوچک اروپایی و کشورهای شلوغ طرفداران زیادی دارند. قیمت مناسب در کنار امکانات رفاهی قابل قبول باعث شده تا شرکت‌ها از این بخش غافل نشوند. کیا پیکانتو با امکانات و چهره خوب، یکی از محصولات قوی در این سگمنت بدنه است. بعد از عرضه موفق نسل نخست این خودرو در انگلستان در سال 2011 نسل دوم این خودرو توانست تا به روی کار آمدن رقبای جدی، فروش خوبی داشته باشد. آخرین مدل این خودرو مدتی هست که عرضه شده و تمام نواقص مدل‌های قبلی در اینجا برطرف شده تا شاهد یک پکیج کوچک دوست‌داشتنی باشیم. پیکانتوی جدید با کابین جادار، سطح تجهیزات بالا و آپشن‌های جدید، ارتقاء پیدا کرده است و کیا از سه پیشرانه بهینه در این خودرو بهره گرفته است. پیشرانه سه سیلندر بنزینی توربوشارژ برای اولین بار در این سری از خودروهای کیا بکار گرفته شده. پیکانتو از لحاظ ظاهری زبان طراحی کیا را با خود یدک می‌کشد که طراحی آن بهتر از قبل شده است.

2017-Kia-Picanto-auto-45

همانطور که گفتیم چهره پیکانتو ۲۰۱۷ نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و خطوط تیز بدنه و چراغ‌های روشنایی در روز LED جذابیت زیبایی به این خودروی کوچک بخشیده‌اند. اگرچه فاصله محوری در این خودرو ۱۵ میلی‌متر رشد داشته اما  فضای داخلی مخصوصا در بخش عقب، بسیار جادارتر از گذشته به‌نظر می‌رسد. ناگفته نماند که این خودرو افزایش طول نداشته و فقط فاصله محورهای آن بیشتر شده تا فضای داخلی بهتر بکارگرفته شود. در قسمت عقب، فضای بار پیکانتو 255 لیتر حجم است که نسبت به سایر خودروهای هم‌رده خود، برتری چشمگیری دارد. زمانی که در صندلی عقب کسی مستقر نباشد، شما می‌توانید با خواباندن صندلی‌ها فضای باری در حدود 1010 لیتر در اختیار داشته باشید که باز هم یک فضای عالی محسوب می‌شود.

2017-Kia-Picanto-auto-8

برای تغییر شکل ظاهری و کاهش شعاع چرخش خودرو، چرخ‌ها به سمت گوشه کشیده شده‌اند که باعث بهبود شرایط رانندگی می‌شود. از همین تغیر می‌توان فهمید که هدف از تولید پیکانتو، خودرویی با قابلیت مانور بالا در شهرها بوده  تا بخشی از مشکلات شهرنشینی را حل کند. شاید تنها رقیب پیکانتو در بین خودروهای شهری اشکودا سیتیگو، باشد اما بعید به‌نظر می‌رسد مدل‌های دیگر بتوانند با پیکانتو ۲۰۱۷ رقابت کنند. بکارگرفتن میله‌های آنتی رول باعث افزایش سطح کیفیت هندلینگ شده و شما به‌راحتی می‌توانید در محیط‌های شلوغ و خیابان‌های باریک با گذرگاه سخت، تردد کنید. یکی از مشکلات پیکانتو‌های قبلی، دید نامناسب از داخل خودرو بود که کیا این مشکل را در مدل ۲۰۱۷ برطرف کرده و شما با دید باز می‌توانید از داخل خودرو محیط اطراف را زیر نظر بگیرید.

2017-Kia-Picanto-auto-12

مدلی که در اختیار ما برای آزمایش قرار داده شده، از پیشرانه ۱ لیتری معمولی بهره می‌برد که شتاب صفر تا ۱۰۰ آن در حدود ۱۴.۲ ثانیه است. یکی از مشکلات این پیشرانه کمبود گشتاور است که در هنگامی که شما به شتاب زیاد در حین حرکت نیاز دارید مشکل‌ساز خواهد شد. بنابراین پیکانتو اصلا به‌درد سبقت گرفتن در جاده نمی‌خورد و البته این مشکل مربوط به پیشرانه ۱ لیتری بدون توربو می‌شود و توربو شرایط را کاملا به سود پیکانتو تغییر می‌دهد. رینگاهایآلیاژی ۱۵ اینچی به‌عنوان چرخ‌های این خودر انتخاب شده‌اند که در بهتر شدند کیفیت سواری بی‌تاثیر نبوده‌اند ودر سطوح ناهموار و خشن عملکرد خوبی را به ارمغان می‌اورند. نسخه خاصی از پیکانتو با رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچی عرضه شده که نتیجه آن چیزی جز سواری خشک نبوده است. دورباره به سراغ پیشرانه می‌رویم. این موتور ۱ لیتری در حدود ۶۷ اسب‌بخار قدرت خروجی دارد. این موتور برای تردد در جاده‌ها با ۴ سرنشین بزرگسال خوب است اما پیکانتو با موتور توربوشارژردار خیلی بهتر به نیاز شما پاسخ خواهد داد. البته نباید فراموش کنیم که موتورهای توربودار مشکلات خاص خود را دارند مانند مصرف سوخت بیشتر. ما در طول مسیر با فت قدرت روبرو نبودیم و خودرو در جاده مورد نظر ما کمبودی نداشت چرا که ما یک خودروی شهری را آزمایش می‌کردیم و آن را برای بررسی به شرایط آفرود نبردیم.

2017-Kia-Picanto-auto-7

زمانیکه درب مدل‌های قبلی پیکانتو را باز می‌کردیم، کیفیت متریال کمی نارضایتی ما را برمی‌انگیخت اما در این مدل شرایط بهتر شده و از پوشش خوبی برای درب‌ها و داشبورد استفاده شده است.در وسط داشبورد پیکانتو یک صفحه‌نمایش ۷ اینچی فوق‌العاده استفاده شده که کار با آن لذت بخش است. این صفحه‌نمایش سرگرمی علاوه بر کیفیت بالا باعث شده بخش داخلی پیکانتو شبیه به خودروهای لوکس شود.  شما با استفاده از سیستم کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل می‌توانید به گوشی خود متصل شوید و از رابط کاربری باکیفیت لذت ببرید. چیدمان دکمه‌های سخت افزاری در داخل کابین بسیار خوب و دقیق است و از شلوغی بی‌مورد جلوگیری شده است. دریچه‌های هوا نیز فرم مخصوص دارند و از حالت تکراری خارج شده‌اند.

2017-Kia-Picanto-auto-30

قیمت این خودروی جدید در بازار مهمی مانند انگلیس هنوز مشخص نیست اما انتظار می‌رود پیکانتو ۲۰۱۷ با افزایش قیمت ۵۰۰ پوندی عرضه شود و قیمت نسخه استاندارد این خودرو بیش از ۹ هزار پوند خواهد بود. باتوجه به‌اینکه این مدل تیپ‌های مختلف دارد، در رنج قیمت مختلف عرضه خواهد شد به‌طوریکه قیمت نسخهٔ توربو از حدود 10 هزار پوند و قیمت نسخهٔ GT Line با پیشرانهٔ 1.25 لیتری از 14 هزار پوند شروع خواهد شد. نماینده فولکس‌واگن با کیفیت خیره کننده از قیمت پایین‌تری نسبت به پیکانتو بهره می‌برد که همین کار کیا را سخت خواهد کرد و پیکانتو باید رقابت سختی را تجربه کند البته فولکس واگن به‌دلیل رسوایی اخیر خود جایگاه‌اش را در اروپا و سایر قاره‌ها از دست داده و مردم نسبت به خودروهای آن دچار تردید شده‌اند.

کیا یک کمپانی جهانی و باکیفیت کره‌ای محسوب می‌شود که خودروهای آن در بازارهای مهم طرفداران زیادی دارد و پیکانتو ۲۰۱۷ نیز کاملا هوشمندانه وارد بازار شده تا با قیمت مناسب، کیفیت بالا و امکانات عالی توانایی خود را نشان دهد و بازار خودروهای کوچک شهری را تصاحب کند. پیکانتو از لحاظ ظاهری توانست جایزه بهترین خودروی کوچک شهری را دریافت کند و مشخصات آن نشان می‌دهد که آینده درخشانی در پیش روی این کوچولوی چشم‌بادامی است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا