مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی تویوتا کمری هیبرید ۲۰۱۸: آرام ولی سریع!

آکیو تویودا، رئیس کمپانی معظم تویوتا، شاید فکرش را هم نمی‌کرد محصولی بسازد که بارها در لیست پرفروش‌ترین خودرو آمریکا قرار بگیرد. این شرکت باید به خاطر ساخت کمری تحسین شود؛ خودرویی که برای سال ۲۰۱۸ گویا از نو ساخته‌شده است. این ژاپنی محبوب تصمیم دارد تا از مهاجرت بی‌رویه مردم از سدان به SUV جلوگیری کند. برای ۱۵ سال مهندسان تویوتا سعی کردند تا در عین حفظ ارزش‌های اصیل کمری، آن را در بالاترین حد فروش نگه‌دارند. چراکه مسلماً نمی‌خواهند گاو شیرده خود را به محصولی از مد افتاده و قدیمی تبدیل کنند. وقتی تویوتا این خودرو را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد، فهمید که باید وقت بیشتری را برای طراحی صرف کند. چراکه مشتریان این سگمنت خواهان طراحی‌های پخته‌تر هستند تا طراحی‌های شکسته و نامفهوم.

در این راستا نسل جدید معرفی‌شده به دنبال تکرار موفقیت‌های قدیمی و همچنین کامیابی‌های نسل قبل است. تویوتا دراین فکر است تا هرچه بیشتر به این سدان خانوادگی ادویه اضافه کند. ادویه‌جاتی از جنس پیشرانه‌های متفاوت و آپشن‌های گوناگون. با چرخان همراه باشید تا خلاصه بررسی کمری ۲۰۱۸ که توسط Motortrend انجام‌شده است، تقدیم شما عزیزان گردد.

Toyota Camry
Toyota Camry

طراحی

همان‌طور که می‌دانید تویوتا ۲۰۱۸ بر پلتفرم TNGA تکوین یافته است. طراحی بیرونی جذاب و اسپورت تر از گذشته جلوه می‌کند. چراغ‌های تیز، خطوط برجسته روی کاپوت، جلوپنجره بزرگ، فرورفتگی روی درب‌ها و پف سپرعقب به جذابیت‌های این ژاپنی کمک کرده است. بااینکه فاصله دو محور افزایش پیداکرده اما فضای پا (لگ‌روم) و فضای شانه (شولدرروم) نسبت به نسل قبل حدود ۲٫۲ سانتیمتر کاهش‌یافته؛ همچنین فضای سر (هدروم) نیز حدود ۱٫۲۵ سانتیمتر تقلیل را تجربه کرده است. بااین‌حال هنوز هم کمری جادار و راحت است به‌طوری‌که سرنشینان عقب در آسودگی تمام به لذت از سفر خود می‌پردازند. باتری‌های موتور الکتریکی در زیر صندلی‌های عقب تاشو ۶۰/۴۰ قرار دارند. دکمه‌ها و ادوات در جای مناسب خود قرارگرفته‌اند. سیستم صوتی ۸۰۰ واتی JBL کیفیت خوبی به نمایش می‌گذارد و توانایی اتصال به Spotify، Pandora و یا XMSirius را دارد.

Toyota Camry
Toyota Camry

عدم وجود اپل کار پلی و اندروید اتو یکی از ضعف‌های کابین کمری می‌تواند به شمار رود. البته تویوتا دلیل آن را پروتکل‌های امنیتی بیان کرده و در همین راستا برنامه ویژه خود به نام Scout GPS را توسعه داده است. البته Scout تنها برای ۳ سال رایگان است و برای سال‌های بعد باید سالی ۲۵ دلار بپردازید. هدآپ دیسپلی ۱۰ اینچی و شارژر وایرلس ازجمله امکانات به‌روزی هستند که در آن می‌بینیم. طراحی کنسول وسط و داشبورد مخصوصا در وسط آن شبیه خودرو های قدیمی آمریکایی است و کمی غیر عادی به نظر می‌رسد. اما به کار گیری پلاستیک سخت در بالای داشبورد زیبایی مثال زدنی کابین را تحت شعاع قرار می‌دهد.

Toyota Camry
Toyota Camry

پیشرانه و انتقال قدرت

قطعاً اگر از دارندگان کمری هیبرید باشید، با موتور ۲٫۵ لیتر آن آشنایی دارید؛ اما در نسل جدید با ۲۰۹ اسب بخار قدرت همراه است. همچنین موتور ۳٫۵ لیتری V6 نیز موجود است که ۲۹۹ اسب بخار و ۳۵۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. جعبه‌دنده ۶ سرعته قدیمی جای خود را به ۸ سرعته اتوماتیک جدیدی می‌دهد که می‌توان از طریق پدل‌های شیفتر پشت فرمان، دنده را جابه‌جا کرد. در بررسی صورت گرفته توانست در هر ۱۰۰ کیلومتر نزدیک به ۵ لیتر مصرف کند که البته به مصرف فوق‌العاده پریوس نمی‌رسد. در مدل هیبرید SE موتور الکتریکی به کمک موتور بنزینی می‌آید تا به جبران کاستی‌ها بپردازد؛ درنتیجه مدل SE نسبت به LE شتاب بهتری خواهد داشت. صدای موتور خشمگین است ولی آرامش کابین را به هم نمی‌زند.

با افزایش ضریب دنده لگد محکمی را از کمری احساس می‌کنید. کاهش دنده نیز با افزایش صدای موتور همراه هست که تمامی این تغییرات به‌وسیله پدل‌ها صورت می‌گیرد. انتقال نیرو به چرخ‌های جلو است و در دریفت کمی اذیت کننده است.

Toyota Camry
Toyota Camry

تجربه رانندگی

تویوتا کمری ۲۰۱۸ سواری راحت و مناسبی را ارائه می‌دهد؛ اما هنوز هم برای مهندسان شرکت راضی‌کننده نیست. بااین‌حال این حجم از آسودگی می‌تواند بزرگ‌ترین پیشرفت نسل ۸ کمری لقب گیرد. ارتفاع پایین‌تر، افزایش فاصله ۲ محور و سیستم تعلیق عقب Toe-link و بازوهای کنترلی به رانندگی بهتر آن کمک کرده است. دور زدن در این تویوتا به کمک فرمان الکتریکی دقیقش، خوب و نرم صورت می‌پذیرد. البته ترمزها در حد یک سدان میان رده نیستند و عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند. دور در جا در کمری معنایی ندارد و تقریباً نگران سربالایی‌های تند نباشید. همان‌طور که در بالا ذکر شد، تویوتا از ورق‌های عایق صدا استفاده کرده است تا در بزرگراه بتوانید با صدای کم به دوست خود درباره امکانات کمری توضیح دهید. لرزش‌های موتور کمی احساس می‌شود اما اذیت کننده نیست.

Toyota Camry
Toyota Camry

قیمت و ایمنی

۱۰ کیسه هوا و سیستم ایمنی Sense P در تمامی مدل‌ها عرضه می‌شوند. سیستم نامبرده به انجام این اعمال می‌پردازد: تشخیص عابر پیاده، ماندن بین ۲ خط سفید، کمک به بالا رفتن از شیب، کنترل نوربالا، کروز کنترل با رادار پویا (تشخیص فاصله تا خودرو جلو و تنظیم سرعت با آن)، پارکینگ خودکار، ترمز پارک الکتریکی، نظارت بر نقاط کور. قیمت مدل LE حدود ۲۴۵۰۰ دلار و قیمت مدل XSE-V6 در حدود ۲۶۰۰۰ دلار است.

Toyota Camry
Toyota Camry

کلام آخر

رقیب اصلی تویوتا کمری جدید، آکورد نسل ۱۰ است که ۲۳ تیر معرفی می‌شود. اگر همه‌چیز خوب پیش رود تا هفته‌های آینده این خودرو را می‌توان در نمایندگی‌ها پیدا کرد. البته تا معرفی آکورد، کمری پرچم‌دار سدان‌های میان سایز در رنج قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار است. پس صبر می‌کنیم تا در آینده جدالی دیدنی بین این ۲ ژاپنی ببینیم.

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا