مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

5 خودروی برتر نیسان در طول تاریخ!

نیسان، تویوتا، مزدا، سوبارو و چند نام دیگر همگی از نام‌های بزرگ و مطرح صنعت خودروسازی ژاپن هستند و نه‌فقط در این کشور، بلکه در سراسر دنیا آوازه کیفیت آن‌ها، باعث شده تا طرفداران دوآتشه بسیاری در تمام نقاط دنیا داشته باشند.

نیسان در بین ده خودرو­ساز برتر ژاپن در رتبه سوم به لحاظ تعداد تولید خودرو قرار دارد و در سبد محصولات کارخانه در کنار خودروهای اقتصادی خانوادگی و سدان­های نیمه لوکس مثل آلتمیا و ماکسیما، همواره خودروهای اسپرت زیبایی تولید کرده که در زمان خود لقب‌هایی مثل “گودزیلا، غول کش، سلطان دریفت ” و مواردی ازاین‌دست کسب نموده‌اند.

محصولات جدید نیسان به‌واسطه سرمایه‌گذاری عظیم شرکت “رنو-نیسان” از گیربکس‌های CVT نیسان و موتورهای ساخت رنو بهره می‌گیرند و اگر نقدهای خودروهای چند سال اخیر نیسان را در سایت چرخان خوانده باشید، همگی از عدم لذت رانندگی کافی و کاریزما، رنج می‌برند. نیسان ماکسیمای جدید بهترین مثال عینی این ادعا است، جایی که موتور قدرتمند 3.3 لیتری آن توان کافی برای ایجاد گردوخاک تولید می­کنند، اما گیربکس نرم و رام شده آن اجازه رانندگی جسورانه به راننده نمی‌دهد. اما هنوز هستند مدل‌هایی از نیسان که دچار این سندروم نشده‌اند و به ارزش‌های دهه‌های قبلی کمپانی وفادارند!

آخرین خودروی جذابی که نیسان روی خط تولید خود دارد نیسان GTR معروف است که القابی مانند: ” ویرون کش، گودزیلا، سوپر اسپرت خانوادگی! ” از معروف‌ترین القابی هستند که برای این اعجوبه دنیای اتومبیل در نظر گرفته‌اند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به 5 خودروی برتر نیسان در طول 30 سال اخیر. خودروهایی که زمانی با دیدنشان قلب به وجد می‌آمد و زبان به تحسین باز می­شد و اگر سن و سال کمی داشتیم، پوسترشان را حتما روی دیوار اتاقمان می­چسباندیم!

1-نیسان R390

t-r390

این خودرو واقعا جزو ابر خودروهایی است که دنیا کم­کم دارد از یاد می‌برد. خودروی R390 درواقع بر اساس خودرویی مسابقه‌ای در مسابقات لمانز ساخته شد بود که برای استفاده در جاده ارتفاع آن افزایش پیداکرده و همچنین تایرهای مجاز زیر پاهای آن قرارگرفته بود. قلب تپنده این خودرو به معنای واقعی یک شاهکار است. این موتور 3.5 لیتری هشت سیلندر تویین توربو، توانایی تولید 550 اسب بخار قدرت داشت که با استانداردهای امروز هم عددی بسیار بالا محسوب می‌شود!

t-r390b اعداد ارقام جذاب به اینجا ختم نمی‌شوند. این موتور در ترکیب با یک گیربکس 6 سرعته دستی، تمام توان تولیدی را به چرخ‌های عریض عقب منتقل می‌کرد. با این اوصاف شتاب گیری اولیه صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این هیولای آبی‌رنگ، 3.4 ثانیه و زمان رد کردن خط 400 متر آن فقط 11.4 ثانیه بود! تنها عددی که هنوز به‌صورت رسمی اثبات نشده، ماکسیمم سرعت این خودرو است که طبق ادعای نیسان، چیزی در حدود 350 کیلومتر بر ساعت است!

2-نیسان GTRاسکای­لاین (R34)

t-r34

برای خوانندگان جوان­تر، نیسان GTR درواقع بیشتر با کد فنی R35 شناخته می‌شود؛ اما ماشین بازان حرفه‌ای می‌دانند که افسانه GTR درواقع این نسل R34 شروع شد و “اسکای­لاین” با هنرنمایی در سری اول و دوم فیلم‌های سریع و خشن، پاول واکر فقید سوار بر این خودرو از هر ماشین دیگری سبقت می‌گرفت. سیستم مرکزی و مغز متفکر این ماشین در ترکیب با سیستم پیچیده انتقال قدرت چهارچرخ متحرک آن، این خودرو را به یک ماشین ایدئال برای پیست‌های مسابقه تبدیل می­کند و حتی همین امروز هم یک نمونه سالم و تمیز آن، ارزش کلکسیونی دارد.

اسکای­لاین در زبان طراحی به معنای خط افق است و با توجه به توانایی‌های این خودرو، این نام کاملا برازنده این شاهکار صنعتی است. موتور 2.6 شش سیلندر تخت آن به کمک دو توربو شارژر، بیش از 280 اسب بخار قدرت تولید می‌کند شاید این عدد آن‌چنان بالا نباشد، اما همان‌طور که گفته شد، سیستم چهارچرخ متحرک آن طوری این قدرت را به‌صورت بهینه بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند که در بعضی مواقع بیش از 75 درصد توان موتور در یک سمت خودرو (چپ یا راست!) تقسیم می‌شود تا از عبور از دایره پیچ‌ها با سرعت‌هایی غیرقابل‌تصور، امکان‌پذیر باشد. این خودرو با توجه به نقش‌هایی که در سریال‌های سریع خشن بازی کرده و همچنین تولید به نسبت محدود، به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یک آیتم نایاب و کلکسیونی می‌شود.

3-نیسان GTR

t-gtr

گودزیلا! لقبی که نشریه تخصصی AutoWorld انگلستان در سال 2008 به این خودرو داد. خودرویی که جایگزین اسکای­لاین شود، باید نه‌تنها آبروی این خودرو را به‌خوبی حفظ کند، بلکه چیزی فراتر از انتظار ارائه دهد. حاصل کار، خودرویی فراتر از این حرف‌ها بود! شتاب 2.6 ثانیه‌ای، 4 صندلی قابل‌استفاده، موتور 3.8 لیتری تویین توربو دست‌ساز که در سال‌های اخیر تا 526 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و طبق انتظار، سیستم انتقال قدرت تمام چرخ معروف اسکای­لاین! این یک منوی برنده در هر مسابقه‌ای است که حتی تن بوگاتی ویرون را هم به لرزه می‌اندازد! مدل فیس لیفت شده GTR پوشش داخلی و طراحی ادوات داخلی بهتری دارد و همه منتظر معرفی نسل بعدی آن در سال 2018 هستند.

t-gtrb

بیشتر بخوانید: نیسان GTR با 2700 اسب بخار قدرت!

4- نیسان Silvia

نیسان سیلویا که با کدهای فنی S13 و S14 به بازارهای دنیا معرفی شد، یک خودروی ارزان دیفرانسیل عقب بود که به‌سرعت به گزینه ایده آل دریفت بازان تبدیل شد. موتور دو لیتری توربو آن به‌قدری خوب بود که تیونر­ها از این موتور کوچک تا 450 اسب بخار قدرت هم بیرون کشیده‌اند! نسخه مشهور­تر سیلویا که در سری فیلم‌های سریع و خشن ” توکیو دریفت” هم نقش بازی کرد، ورژن قوی‌تر یعنی S15 بود.

t-silvia

طبق قانون جدی فدرال آمریکا، خودروهای تولیدی بین سال‌های 1990 تا 2003 غیر آمریکایی، نمی‌توانند تا سال 2024 به آمریکا وارد شوند. بدین ترتیب این مدل هم علی‌رغم تیراژ تولید بالا و فراوانی، به مدلی کلکسیونی تبدیل خواهد شد.

5- نیسان 300ZX

t-300zxs

یکی از محبوب‌ترین و اسپرتی‌ترین خودروهایی که از درب کارخانه نیسان بیرون آمده!

مدل جدید تر 370Z درواقع نسل بعدی 300zx (عکس بالا) محسوب می‌شود؛ اما به اعتقاد غریب به‌اتفاق خودرویی نویسان، 300ZX ماشینی برتر و بهتر از مدل جدیدتر است. وزن کمتر، لذت رانندگی بهتر، شتاب اولیه و ثانویه بهتر، همگی مواردی هستند که نشان از برتری مدل قدیمی‌تر در برابر مدل جدیدتر دارند. نیسان وقتی 370Z را معرفی می‌کرد، از مقایسه آماری و ارقامی آن در برابر نسل قبلی خود، امتناع کرد و فقط اعلام کرد مدل جدید از مدل قبلی شاسی سنگین‌تر و درنتیجه ایمنی بهتری دارد!

دهه نود میلادی خودروهای بسیار خوبی در دل خود جای‌داده که کم‌کم همگی‌ به دست فراموشی سپرده خواهند شد؛ اما 300ZX خودرویی نیست که به این راحتی‌ها از ذهن ما فراموش شود. چراغ‌های جلویان برای شما هم آشناست؟! بله این چراغ‌ها دقیقا چراغ‌های لامبورگینی دیابلو هستند! چه چیزی از این جذاب‌تر؟!

این خودرو امکانات رفاهی و تکنولوژیک متعددی دارد. تنظیم تهویه اتوماتیک وکنترلر­های روی فرمان را می‌توان به‌طور مثال ذکر کرد.

موتور 6 سیلندر سه لیتری توربوی این خودرو توانی در حدود 300 اسب و گشتاور 321 نیوتن متری به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند و با وزنی نسبتا پایین، شتاب بالا و مانور پذیری عالی از خود نشان می‌دهد. حیف که نسل بعدی این ماشین هرگز به‌اندازه پدرش، به محبوبیت دست نیافت.

 

فرشاد فرخی

کارشناس ارشد مهندسی مکانیک ، عشق ماشین و ماکت خودرو، یک والنسیایی!

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. همین الانش عکس گودزیلا نارنجی رو دیوار اتاقمه…
    #اسطوره

  2. مطالب رو قالبا چکیده و سریع مطالعه میکنم اما زیبایی قلم نویسنده باعث شد تا انتها ی مطلب رو مشتاقانه دنبال کنم ……..بسیار عالی و جالب بود

  3. مطالب رو غالبا چکیده و سریع مطالعه میکنم اما زیبایی قلم نویسنده باعث شد تا انتها ی مطلب رو مشتاقانه دنبال کنم ……..بسیار عالی و جالب بود

  4. من دیروز دو کامنت بسیار محترمانه در نقد فنی‌ این مقاله گذاشتم و مستنداتی هم ارائه دادم. با گذشت حدود یک روز از ارسال کامنت هام، کامنتهای من نمایش داده نشدند، در حالیکه کامنتهایی که در تحسین این مقاله و نویسنده آن‌ بودند، به فاصله اندکی‌ از زمان ارسال، نمایش داده شده اند! حتی کامنت زیر لینک دیگری که آن لینک پس از ارسال کامنت من روی سایت آمده، نمایش داده شده!

    آیا پذیرش یک اشتباه فنی‌، اینقدر برای نویسنده مقاله اینقدر سخته که نمیتونه هیچ نقد علمی‌ رو تحمل کنه؟! شاید ایشون قصد پیشرفت سریع در حوزه خودرویی کشور رو دارن و می‌خوان خودشون رو دارای دانش کامل و بی‌ اشتباه نشون بدن، غافل از اینکه این روش رو قبل از ایشون، دیگرانی هم انتخاب کردن و به نتیجه نرسیدن.
    سایت شما گرچه مطالب خوبی‌ داره، ولی‌ چندان پر مخاطب نیست (اینو از تعداد کامنتها هم میشه فهمید). مطمئنا حذف کامنت‌های چالشی و فنی‌ و مستند و نمایش کامنت‌هایی‌ که فقط توهین یا تمجید میکنن، کمکی‌ به افزایش مخاطب شما نمیکنه.

    افتادگی آموز، اگر طالب فیضی …

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از پیگیری شما، کامنتتون رو مجددا ارسال بفرمایید. اگر مطالب مارو دیده باشید، کامنت های انتقادی بسیار بوده و همه هم منتشر شده.

      1. سلام آقای بهمنی. بله من بارها دیده‌ام کامنتهای تندی که در ذیل مقالات سایر نویسندگان سایت آمده است را منتشر کردید، به همین دلیل تعجب کردم که دو کامنت من که کاملا محترمانه بودند، حذف شدند. به هر حال از پیگیری شما سپاسگزارم.

    2. شما انسان پر فیض ،بسیار با دانش، فهمیده و چالشی ای هستین الحمد الله

      آفرین و ۱۰۰ هزار الله و اکبر به شما که با یه کامنت گذاشتن، مارو بدهکار و شرمنده خودتون میکنید.

      کامنت شما ضد و نقیض بوده و از طرف ادمین خوانده شده و نا مرتبط قلمداد شده. به طوری که کامنت اول و دومی که فرستادید تایید متن نویسنده بوده کاملا مشخص بوده که متن رو متوجه نشدین.

      اشاره کردید که اشتباه فنی داره مقاله… در صورتی که اصلا چنین نیست.برداشت شما از جمله نویسنده اشتباه بوده.با دقت مطالعه کنید بعد نظرات کارشناسانه بدید خواهشا و از صمیم دل.

      نویسنده مطلب شااره داشته که بعضی مدل ها دچار این سندروم شده اند (نه همه آنها!)

      حتی خود شما در متن اول ارسالی که فرستادید در تایید این صحبت لینک فرستادید دوست عزیز!
      جایی در متن نویسنده اشاره نکرده که موتور های بالای فلان حجم مال نیسان هستند و بقیه ساخت رنو! شما اگه چیزی خلاف این میبینید بگید.

      مولف اصلا و ابدا نیازی به رشد و ارتقا سریع در حوزه خودرویی کشور نداشته و از نگرانی شما بی نهایت ابراز تشکر می نمایم
      افتادگی آموختیم از لحن شیوا و متناقض شما

      “مولف”

  5. مقاله بسیار مفیدی بود. از خوندنش لذت بردم .. با تشکر ویژه از نویسنده محترم..

    1. با تشکر از حسن نظر شما، حتما مقالات مرتبط رو هم بخونید و نظر بذارید. حتی منتقدانه و سازنده

      با تشکر

  6. احسنت جناب فرخی! کامنت مرا نمایش ندادید و به جایش مطالبی‌ که من نگفتم به من نسبت میدهید تا اشتباه فنی‌ خود را بپوشانید!
    میتونستید کامنت‌های مرا نمایش دهید تا مخاطبان قضاوت کنند کامنت من نامربوط و متناقض بوده، یا این کامنت شما!
    خودتان حتما دیدید که عیناً در گیومه مطلبی از مقاله شما نقل کردم و آن‌ را نقد کردم. در مقاله اصلا ننوشته اید “بعضی‌ مدل‌ها”، بلکه نوشته اید “محصولات جدید نیسان”. البته ممکنه الان مقاله رو ویرایش کنید و یک “بعضی‌” اضافه کنید، ولی‌ در اینصورت خود به خود سخن مرا تایید می‌کنید!
    در همین مقاله در مورد گیربکس CVT مطلبی نوشته اید. لابد اگر کسی‌ آن‌ را نقد کند، بازم میگید “به مقاله نامربوط است”!

    این رفتار شما، تنها همین ظن را تقویت می‌کند که تمایل دارید با حذف و وارونه کردن نقدها، خود را دارای دانش بی‌ نقص نشان دهید.
    جنبه مثبت قضیه این است که به هر حال کامنت‌ها و لینک‌هایی‌ که فرستادم را خوانده اید و در مقالات بعدیتان در این مورد، اطلاعات صحیح ارائه خواهید کرد.

  7. جناب فرخی ضمناً در آغاز مقاله نوشته اید : “نیسان در بین ده خودرو­ساز برتر ژاپن در رتبه سوم به لحاظ تعداد تولید خودرو قرار دارد”.
    این هم اشتباه است و اگر قاعدتا منظورتان در بازار جهانی‌ است، هم در تولید هم در فروش جهانی‌، نیسان پس از تویوتا “دومین” خودروساز ژاپنی است.
    اگر هم احیانا منظورتان در کشور ژاپن است، چه در فروش و چه در تولید در داخل کشور ژاپن، نیسان سومین خودروساز ژاپن نیست. (در تولید داخل ژاپن در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نیسان دوم است و در فروش داخل ژاپن بین خودروسازان ژاپنی، نیسان در این سالها پنجم بوده)
    در مقاله چند اشتباه دیگر هم وجود دارد.
    البته لابد میگید “این کامنت هم به متن مقاله نامربوط است” و حذف می‌کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا