مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

5 بی‌­ام­‌و که آرزوی دیدن آن­ها را در جاده داریم!

آیا شما هم با دیدن خودروهای زیر به این فکر می‌افتید که بازهم بی‌­ام‌­و های با شکوه به جاده‌ها بازخواهد گشت؟

2

چند وقت پیش صحبت از بازگشت سری 8 افسانه‌ای به‌عنوان پرچم‌دار، در خط تولید کمپانی باوارایایی بود. یک سال و نیم بعد بی­ام­و مدل مفهومی سری 8 جدید را رونمایی کرد. بسیاری از اصحاب رسانه از خود چنین سؤالی پرسیدند که وقتی این شرکت می‌تواند خودروهایی چنین تکان‌دهنده و زیبا تولید کند، چرا باید کلاس‌های ابداعی نظیر سری 6 GT که چیزی جز نقد منفی دریافت نکرده، به بازار عرضه کند؟

به عقیده نگارنده، تنها چیزی که مانع از تولید چنین خودروهای زیبایی شده، صرف هزینه و وقت برای تولید و معرفی کراس اوور های عجیب‌وغریبی است که هرروز با پسوند GT از در شرکت بیرون می‌آیند!

1-سری 8 جدید

3

وقتی صحبت از معرفی یک پرچم‌دار برای شرکتی که آوازه خودروهای اسپرت آن شهره خاص و عام است می‌شود، باید به سراغ مدل‌های افسانه‌ای دهه 80 و 90 با ظاهری نوآورانه رفت. سری 8 جدید دقیقا همان شاخصه و المان‌های M1 افسانه‌ای که اواسط دهه 90 معرفی شد را دارد. سوپر اسپرت موتور وسط دیفرانسیل عقب دو نفره. اسپرت ساز باواریایی، برخلاف کمپانی رقیب، یعنی مرسدس، خیلی وقت است که یک ابر خودرو معرفی نکرده. درواقع آخرین تلاش بی­ام­و برای تولید یک ابر خودرو، محصول مشترک با مک لارن، یعنی همان F1 معروف است. به نظر می‌رسد پس از سوددهی‌های اخیر شرکت و صرف پول اضافه بر روی کراس اوور های نازیبا و بی‌مشتری، وقت آن رسیده یک سوپر کار فراتر از M8 و i8 توسط این باوارایی معرفی شود.

موتور 4.4 لیتری تویین توربو M8 در ترکیب با یک یا دو موتور برقی، می‌تواند قلب تپنده یک ابر خودروی هیبریدی باشد. چینشی که به‌نوعی این روزها مد شده و قطعا در آینده طرفداران بیشتری نیز خواهد داشت!

2-نسل بعدی سری Z

1

طبق اعلام رسمی شرکت بی­‌ام‌­و این شرکت برای نسل بعدی Z4، قصد دارد بر روی پلت فرم مشترک با تویوتا سوپرا، یک خودروی کابریولت دونفره معرفی کند. اگر همه‌چیز منطقی پیش برود، نام این محصول Z5 خواهد بود. اخیرا تصاویر رندر شده‌ای از شمایل احتمالی این خودرو در اینترنت منتشر شده که بیشتر شبیه به z3 مدرن شده و شوتینگ بریک است. البته ما آرزو داریم تا چنین خودروهایی با ظاهری گیرا و فریبنده به جاده بیایند و اصلا با نام قدیمی یا مشترک بودن شاسی آن با تویوتا سوپرا مشکلی نداریم!

3-استیشن واگن M3

5

شاید عجیب به نظر برسد ولی هیچ وقت بی‌­ام‌­و سری سه استیشن واگن را به بخش تیونینگ خود، یعنی M division نسپرده.

قبل‌تر به‌صورت بسیار محدود، شاهد M5 های استیشن واگن بوده‌ایم اما ظرافت و تیز و فرز بودن سری 3 استیشن در ترکیب با تیونیگ عالی بخش M چیزی است که تا قبل یک رویا بوده. هرچند دیگر غول‌های آلمانی نسخه استیشن واگن در این کلاس تولید کرده‌اند (آئودی rs4 و مرسدس c63) ولی شرکت باوارایایی علاقه‌ای به پر کردن این خلاء محسوس نداشته. دوستداران خودروهای استیشن واگن پرقدرت، فعلا باید با نسخه M4 گرن کوپه نیازهای یک استیشن واگن را تا حدودی مرتفع سازند، ولی حتی اگر خود کمپانی، محصولی با خواص دینامیک M راهی بازار نکند، حتما تیونر های مختلف بر روی تقویت موتور و سایر اجزای این تیپ اتاق کار خواهند کرد.

4-کلاسیک مثل E30

6

مگر می‌شود کسی شاسی افسانه‌ای E30 را فراموش کند؟ این ماشین هم‌دوره مرسدس بنز E190 بود و هر دو با توجه به اینکه ارزش کلاسیک پیداکرده‌اند، قیمت‌هایی بالا دارند و پیدا کردن نمونه سالم آن‌ها و مالکی که راضی به فروختنشان باشد، اصلا کار ساده‌ای نیست.

قوانین جالبی در امریکا اخیرا وضع شده که اجازه ورود خودروهای کلاسیک اروپایی را تا سال 2024 نمی‌دهد اما به کارگاه‌های کوچک بازسازی اتومبیل (که در اروپا و امریکا متعدد هستند) این اجازه را می‌دهد که اقدام به بازسازی یا دوباره از نو ساختن این‌گونه خودروهای ارزشمند کنند. به طور مثال شرکتی گمنام دوباره محصولات DeLorean را با همین نام بازسازی می‌کند (مدل معروف DMC12 که در فیلم ماشین زمان نقش بازی کرده بود ساخته همین شرکت سوئدی هستند).

توصیه مناسب این است که خود بی­‌ام­‌و بخشی تخصصی برای کلاسیک‌های خود برپا کند تا به بازسازی یا حداقل تعمیر این دست کلاسیک‌های جذاب در آن اقدام شود.

5- M235

8

نام‌گذاری سری دو خروجی از بخش M-division بی­ام­و هم داستانی دارد. بجای استفاده از یک عدد بعد حرف M، ترجیح داده‌شده تا از عدد سه‌رقمی استفاده شود که به‌نوبه خود جدید و غیرمتداول است. انگار به ‌نوعی خود کمپانی می‌خواسته با زبان بی‌زبانی بگوید که این تمام کار M-Division با سری 2 نیست! اما با این حال هم این خودرو به‌واسطه نیروگاه قدرتمند و وزنی سبک، بهتر از برداران اسپرتی سری 4 و 6 خود است و چالاکی آن قابل مقایسه با برادران بزرگ‌ترش نیست. با اینکه سیستم تویین توربو این خودرو، کم‌ترین میزان تاخیر یا همان لگ را از خود نشان می‌دهد، اما رانندگان حرفه ای بازهم خواهان سری دو ساده‌تر، سبک‌تر و با موتوری بدون توربو (تنفس طبیعی) هستند، چراکه یادآور خودروهای بی‌نظیر دهه قبل باشد و از پیچیدگی‌های الکترونیکی و کمک‌رسانی سیستم‌های کامپیوتری عاری. خودرویی به معنای واقعی برای لذت بردن از رانندگی و دیگر هیچ!

 

 

فرشاد فرخی

کارشناس ارشد مهندسی مکانیک ، عشق ماشین و ماکت خودرو، یک والنسیایی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا