مکمل بنزین
گوناگونخبر

نسل بعدی مزدا 3 با یک پیشرانه عجیب!

مزدا در حال تحقیق و توسعه یک پیشرانه احتراقی جدید بوده و تا به این لحظه جزئیات زیادی درباره این پیشرانه احتراقی فاش نکرده است. طبق گفته‌های Motoring؛ این خودروساز  ژاپنی در طول هفته آینده از یک پیشرانه احتراق فشرده یا HCCI رونمایی خواهد کرد و جزئیات رسمی پیشرانه مذکور در یک کنفرانس ویژه در فرانکفورت بیان خواهد شد.

HCCI به این معنی است که پیشرانه مذکور یک موتور بنزینی بوده و با استفاده از فشره‌سازی هوا و سوخت در سیلندرها عملیات احتراق را انجام می‌دهد. این فرایند دقیقا مشابه با پیشرانه‌های دیزلی بوده و در مورد پیشرانه‌های بنزینی کم سابقه است!  پیشرانه مذکور Skyactiv II نام دارد و مزدا هنوز در حال کار برروی آن  بوده، تا مصرف سوخت آن را پایین بیاورد.

مزدا ادعا می‌کند که موتور Skyactiv II حدود 30 درصد از پیشرانه‌های بنزینی معمولی کارآمد‌تر است. اگر ادعای مزدا درست باشد؛ پیشرانه جدید مزدا با پیمایش 67 کیلومتر تنها یک گالن بنزین مصرف می‌کند. موتور Skyactiv II برای اولین‌بار در نسل بعدی مزدا3 که در سال 2018 رونمایی خواهد شد؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد. Motoring پیش‌بینی کرده است که مزدا3 جدید به عنوان یک کانسپت در نمایشگاه توکیو و در ماه اکتبر رونمایی خواهد شد.

اگر رویاپردازی‌های مزدا به واقعیت تبدیل شود؛ این کمپانی اولین خودروساز جهان خواهد بود که سیستم HCCI را به پیشرانه‌های بنزینی آورده است. پیش از این جنرال‌موتورز در سال 2007 تلاشی نافرجام را برای تولید پیشرانه‌های بنزینی  HCCI انجام داد و در آن زمان مدعی شد که این فرایند موجب افزایش 15 درصدی مصرف سوخت خواهد شد.

پیشرانه HCCI بهره‌وری مزدا3 جدید را بیشتر کرده و مصرف سوخت آن را کاهش می‌دهد.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مزدا خیلی خفنه با این کارش عملا داره به هیبریدیا میگه زکی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا