مکمل بنزین
گوناگونخبر

وقتی دانگ‌فنگ خودروی نظامی می‌سازد؛ با سرباز شجاع آشنا شوید!

فعالیت خودروسازان چینی محدود به ساخت خودروهای سواری و کامیون‌های تجاری نیست. کمپانی‌های چینی گاهی اوقات برای جلب نظر سرمایه‌گذاران دولتی دست به اقدامات جالبی زده و خودروهای نظامی خود را وارد ارتش چین می‌کنند!

یکی از خودروسازان مذکور کمپانی دانگ فنگ بوده؛ که خودروی زرهی CSK141 را با سرمایه‌گذاری خصوصی توسعه داده است. این خودرو برای اولین بار در سال 2014 با نام  Mengshi (سرباز شجاع) رونمایی شد.

خودروی زرهی CSK141 اساسا مدل بزرگتر خودروی CSK131 بوده و پس از آنکه در جریان یک رژه نظامی از آن استفاده شد؛ به یکی از خودروهای زرهی ارتش چین تبدیل شده و اکنون در حال خدمت است.

البته این خودرو خیلی هم زرهی نیست و به اندازه کافی دربرابر حملات دشمنان مقاومت ندارد. در کل دانگ‌فنگ CSK141 دارای چارچوبی فلزی و زخیم بوده که از سرنشینان آن در برابر سلاح‌ها و حملات توپخانه‌ای کوچک محافظت می‌کند. CSK141 در برابر گلوله‌های 39*7.62میلی‌متری کاملا مقاوم است. در واقع CSK141 را باید نسخه چینی خودروی زرهی HMMWV دانست.

این خودرو 10 سرنشین را حمل کرده و درب‌های ورود و خروج آن در هر دو طرف  تعبیه شده است. سقف باز شده و سرنشینان می‌توانند از این ویژگی برای تیراندازی به دشمنان استفاده کنند. علاوه بر اینها درب بزرگتری در عقب خودرو قرار گرفته تا در صورت لزوم تمام سرنشینان در کسری از ثانیه پیاده شده و عملیات خود را انجام دهند. CSK141 ظرفیت حمل باری به وزن 1200 کیلوگرم را داشته و می‌تواند به جای حمل نیروهای انسانی؛ تجهیزات نظامی و… را حمل کرده و یا تریلرها و توپ‌های کوچک جنگی را با خود بکشد.

برروی سقف CSK141 یک مسلسل 12.7 میلی‌متری و یک نارنجک‌انداز خودکار 35 میلی‌متری وجود دارد. سلاح‌های مذکور قابلیت ارتقاء داشته و در صورت سفارش می‌توان CSK141 را به سلاح‌های بهتری مجهز کرد. همچنین امکان کنترل از راه دور سلاح‌های خودروی CSK141 وجود دارد!

خودروی زرهی CSK141 به یک پیشرانه توربودیزل  با قدرت 200 اسب‌بخار مجهز شده است. این خودرو دارای سیستم AWD بوده و از سیستم central tyre inflation استفاده می‌کند. ویژگی‌های مذکور باعث بهبود عملکرد CSK141 در شرایط سخت جاده‌ای شده است.

این پایان کار نیست؛ زیرا باید به سیستم ردیابی و self-recovery خودروی CSK141 نیز اشاره کرد. با این همه اگر این ویژگی‌ها خیلی برای شما جالب نبودند می‌توانید نسخه 2016 دانگ‌فنگ CSK141 را با نام CS / VN11 ببینید. این خودرو به شدت حافظت شده بوده و سلاح‌های آن از راه دور کنترل می‌شوند.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا