Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

اسامی خودروهایی که شماره‌گذاری نمی‌شوند؛ حمایت عجیب از خودروهای داخلی!

به تازگی پلیس راهنمایی و رانندگی کشور به دلیل مصوبه هیئت دولت مبنی بر جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف داخلی؛ از شماره‌گذاری 9 خودرو جلوگیری کرده است. نام این 9 خودرو پیش از این مجهول بود و کسی از نام آنها با خبر نبود؛ تا اینکه رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در جریان مصاحبه‌ای نام خودروهای مورد بحث را به زبان آورد.

به گفته رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو؛ خودروهای مذکور بی‌وای‌دی S6، هایما S7، تیگو 5 ، آریزو 5، X33، لیفان 820، JAC S5 و سوزوکی ویتارا  نام دارند که به دلیل مصرف بیش از 8.5 لیتر سوخت شماره‌گذاری آنها متوقف شده است!

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در مصاحبه اخیر خود تا توانسته به چین و جنس چینی حمله کرده و به تخریب شرکای ایرانی کمپانی‌های چینی پرداخته و از تولید و مونتاژ محصولات چینی در بازار ایران انتقادات فراوانی کرده است. ظاهرا فروش خوب خودروهای چینی و کاهش استقبال  مردم از خودروهای وارداتی باعث خشم واردکنندگان خودرو شده و آنها از عدم شماره‌گذاری خودروهای مذکور نهایت استفاده را کرده و به تخریب و تضعیف آنها می‌پردازند.

برای نگارنده به حق بودن انتقادات واردکنندگان و منتقدین خودروهای چینی فعلا اهمیتی ندارد؛ زیرا مسئله مهم‌تر مربوط به آن 9 خودروی بیچاره است! دقت کنید که به دلیل حمایت از تولیدات (مثلا) داخلی خودروسازان کشور، نامی از خودروهای پر مصرف خودروسازان بزرگ داخلی وجود ندارد و از این نظر باید به کارشناسی جدی و دقیق پلیس راهنمایی و رانندگی بابت شناسایی خودروهای آلاینده هوا تبریک گفت!

نگارنده منکر مصرف سوخت خودروهای مذکور نیست و به نظرم خریداران و مصرف‌کنندگان خودروهای مورد بحث، بهترین نظرات را درباره مصرف سوخت و کیفیت آنها خواهند داشت؛ ولی بهتر است ابتدا نیم‌گاهی به خودروهای (مثلا) داخلی خود که با قطعات چینی مونتاژ می‌شوند، بی‌اندازید و سپس اقدام کنید! هر چه باشد برکسی پوشیده نیست که مصرف سوخت پژو 405، خانواده سمند و… از خودروهای مذکور اگر بیشتر نباشد؛ کمتر نیست!

خلاصه بگوییم؛ ظاهرا حمایت‌های بی‌مورد و بی‌حد دولتی از خودروسازان داخلی همچنان ادامه دارد و از روش‌های  مختلفی برای جلوگیری از فروش رقبای آنها استفاده می‌شود! خودروسازانی که به خود زحمت ساخت سنسور اکسیژن مربوط به سیستم CNG خودروهای خود را نداده و آن را از کشور چین وارد می‌کنند. در واقعا استفاده از قطعات چینی و تولید خودروهای پرمصرف، مانند 40 سال انحصار مطلق در صنعت خودروسازی؛ باید در انحصار خودروسازان بزرگ داخلی باشد. جالب اینجاست که برخی از خودروهای وارداتی با مصرف سوخت فوق‌العاده‌ای که دارند به راحتی شماره‌گذاری شده و کسی پیگیر آلایندگی آنها نیست!

البته اینکه چه اتفاقی افتاده که نام دو محصول از شرکت ایران‌خودرو در بین خودروهای مذکور دیده می‌شود؛ مشخص نیست! ولی باید توجه داشت که آن دو محصول پژوهای تاریخ مصرف گذشته و یا سمندهای (مثلا) ملی ما نیستند؟!

19 دیدگاه
  1. امیر می گوید

    ینی ماشینایی مثل پرشیا ای ال ایکس با موتور ۲۰۰۰ هشت سوپاپ کمتر از ۸ تا میسوزونن؟ یا چهارصد و پنج؟ عجب اتصافی دارن

  2. ///mahdispd می گوید

    نمیدونم ازین خوشخال باشم ک ماشینای چینی کم تر میشن یا ازین در شگفتی!! بمونم ک چرا پرمصرفای داخلیو نام نبردن

  3. ماها می گوید

    دقیقا این ۹ خودرو تا حدودی از لحاظ کیفیت و محبوبیت در بازار ایران جایگاه بالای برخودار بود….که متسفانه الان شاهد نابود کردن این امتیازات با بهانه های ………چرانرفتن سراغ قاتلهای مثل پراید سمند پارس و بمبهای متحرک دوگانه سوز…اصلا با هیچ همخوانی با استاندادهای کیفیتی زیست محیطی جهانی نداره….

  4. کامبیز می گوید

    به نظر من هدف محدود کردن دایره انتخاب مردم و مجبور کردن انها به خرید خودروی داخلی است. وگرنه مصرف پژو پارس ۲۰۰۰ و ۴۰۵ رو همه میدونن. تندر اتومات هم کم مصرف نیست. رکورد دار هم وانت نیسان است.
    ایراد گرفتن به خودروی چینی برای چیست؟ خود من هم تصمیم دارم یک خودروی چینی (احتمالا آریزو ۵) بخرم. من توان خرید خودروی کره ای و ژاپنی درست و درمون ندارم. دلم هم نمیخواد خودروی تکراری بخرم. راستی خودروهای داخلی چه برتری بر آریزو ۵ دارن که شماره ءذتریشون آزاده؟ نیم قرن بنزین سرمایه ملی رو ریختین تو حلق پیکان و روا و ۴۰۵ و سمند اشکالی نداشت حالا فقط چینی ها بد شدن؟ طرف دوج چلنجر سواره مصرفش چنه؟؟این اشکالی نداره چون صاحبش پولداره اما ما…

  5. رحیم می گوید

    احتمالا بازی برای تغییرات قیمت این محصولاته

  6. کارشناس خودرو می گوید

    دوستان در ایران هر قانونی که برای محصولی سریع اجرا شود فقط به پرداخت نشدن حق الحساب خاصیون است که انشاالله با پرداخت هر چه سریعتر از طرف شرکتهای متخلف این مشکل هم بخوبی و خوشی حل میشود و سوء تفاهمی بیش نخواهد بود .

  7. iran می گوید

    زنده باد پولدارهایی که به جای این خودروهای پرمصرف باید بیش از ۲۰۰ میلیون بدن و شاسی بلندهای کم مصرف دپویی پارچینو بخرن!

  8. ناشناس می گوید

    سلام ببخشید بجای عدم شماره گزاری جلووارادات وفروش را بگیرند از زمین رشد نمی کنن که خود دولت روانه کشور کرده بخاطر مایه بس کنید توراخدا مردم بدبخت رابیشترازاین آزار ندید

  9. ناشناس می گوید

    خوب حالا ماشینای با مصرف بیش از۸/۵لیتر در ۱۰۰کیلومتر را قانون هست نمره نکنن. چرا خود روهای با مصرف کمتر از ۸لیتر در ۱۰۰کیلو متر ساخت داخل توسط کرمان موتور راکه بیش از یکماهه باید تحویل داده باشن را تحویل نمیدن . گیر دادن به اینکه شماره گذاری نمره نمیکنه و مردم سردر گم کردن بابا قسم حضرت عباس را ببینیم یا دم خروسا

  10. ناشناس می گوید

    لعنت خدا بر مردم ازار

  11. جعفر می گوید

    لعنت خدا بر مردم ازار

  12. ناشناس می گوید

    چون ماشن های ایرانی تمتحان خود راپس دادن بدرد هیچی نمی خورند

  13. ناشناس می گوید

    سلام دوستان هرکی هرچی میگه درموردماشین چینی قبول ولی بدنیس یه نگاه به ماشینای داخلی بندازیدک همه قطعاتشون ازچین واردمیشه اونم ازنوع درجه سه یاچهارمن خودم تونمایندگی ایرانخودروکارمیکنم ولی به هیچ عنوان به این ماشیناپول نمیدم چون واقعاافتضاح شده جنسهاکیفیت ندارندبریدیه پژومدل ۹۰به پایین بگیریدیااشغال چینی مثلاجک یااریزوبگیریدولی ازایرانخودروهیچی نگیریدیاسایپا

  14. ناشناس می گوید

    آقای محترم لطفا کارشناسی نظر بدهید شماره گذاری به علت عدم اسقاط یک خودرو در برابر تولید یک خودرو می باشد با مصرف بیش از ۸.۵ لیتر می باشد . د ر خصوص کلیه ماشینهای وارداتی با همین حجم مصرف این قانون در حال اجراست

    1. فردی می گوید

      یعنی گشته مرده نظرت شدم. یارو فراری وارد کشور کرده با پلاک ملی. یدونه موتور گازی هم اسقاط نکرده. قربونه فهمت برم. اسقاط و … بهانه هستش.

  15. ناشناس می گوید

    خواهشا یه کم هوای مصرف کننده قشر متوسط رو بیشتر داشته باشید اگه واقعا این خودرو ها مشکل دارن در کارخونشو کلا تخته کنید من مصرف کننده که خریدم چرا باید تاوان بدم

  16. babak می گوید

    خواهشا یه کم هوای مصرف کننده قشر متوسط رو بیشتر داشته باشید اگه واقعا این خودرو ها مشکل دارن در کارخونشو کلا تخته کنید من مصرف کننده که خریدم چرا باید تاوان بدم

  17. پویا می گوید

    آخه برا چی حنا ۴۰۵ هم مصرفش بالای برا چی اون نه.

  18. ناشناس می گوید

    گاهی هم یک فکر خوب ..در برابر هزار فکر بد یعنی این چند تا ماشین ممنوع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.