Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه دو تکنولوژی نوین در تولید محصولات امروزی در حوزه خودرو!

بی شک فناوری‌ نوین را می‌توان به عنوان مهم ترین بخش و چرخه حرکتی برای خودروسازان و تولیدکنندگان بزرگ درسطح بین المللی نامید. از گذشته تا به امروز دنیای وسیع خودرو شاهد برخی از کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین اختراعات درتاریخ بوده است، که بیشترین این موارد را درمحصولات ساخته شده در قاره اروپا اعم از فرمان برقی، سیستم های کنترلی ناوبری پیشرفته، انواع رادار کمکی خودرو، سیستم تعلیق سه حاله و شاسی چندین نقطه ای، که با همکاری چند کشور دیگر مانند ژاپن و آمریکا نیز صورت گرفته، مشاهده می‌شود.

این امرباعث آن شد که مسیر نوآوری‌ها به صورتی روزافزون پیرامون رقابت فعالان این عرصه، با سرعتی بسیار بالا ادامه پیدا کند و رقباتی تنگاتنگ درکنارهمکاری چند جانبه مابین تولید کنندگان مطرح درسطح جهانی ایجاد گردد. پیرامون این موضوع دراین مطلب نیزبه معرفی دوتکنولوژی هیبرید یا چند گانه و الکتریسیته یا همان تمام برقی خواهیم پرداخت.

نخست به سراغ نسل جدید اتومبیل ها به صورت هیبرید رفته و سپس موارد دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پلاگین های هیبرید

درابتدا می‌بایست خاطرنشان کرد تکنولوژی هایبرید درچندین بخش اعم از خودروسازی، صنایع نظامی و فناوری اطلاعات استفاده شده است، اما این فناوری در حوزه خودرو به دوبخش تمام هیبرید و مکمل توانبخش هیبرید تقسیم می‌شود. دربخش نخست این پلاگین به صورت تماما چند مرحله ای شامل چندین مولد الکتریکی یا منابع ذخیره نیرو با بهره گیری یک ژنزاتورکوچک بنزینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که نیازمند شارژ مجدد به میزانی درحدود هر صد الی صد پنحاه کیلومتر یکبار خواهد‌ بود. ازمدل‌هایی که ازاین نوع تکنولوژی بهره می‌برند می‌توان به بی‌ام‌و i3 اشاره کرد.

دربخش دوم و مکمل توانبخشی نیرو می‌بایست به موارد دیگری همچون یک خودرو با پیشرانه ای غالبا بنزین سوز و پرقدرت اشاره کرد، که بمنظور قدرت‌گیری بیشتر و شتاب اولیه بهتر توسط یک الی چند مولد الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال اگر بخواهیم یکی از بهترین خودروها در این زمینه را عنوان کرد، می‌توان به فراری لافراری اشاره کرد که یک هایپراسپرت یک میلیون پوندی با حداکثرسرعت ۳۶۵ کلیومتر درساعت بوده و از یک پیشرانه بنزین سوز پرحجم بعلاوه چندین موتورالکتریکی استفاده می‌کند و قادربه تولید قدرتی معادل ۹۹۰ اسب بخاراست.

 

 

سیستم تمام برقی

دراین نوع تکنولوژی خودروها به صورت تمام الکتریک ساخته شده و قادر به طی کردن مسافتی طولانی با استفاده ازمولد الکتریکی و باطری بکار رفته در زیربدنه خود هستند. دراین محصولات چند گونه عملکرد و کارایی متفاوت درحال حاضر توسط چندین برند تولید کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. درنخستین بخش این موارد، خودروها به صورت یک موتورالکتریکی معمولا با قدرت بهینه وکافی به صورت حجم توان تولیدی متوسط و چندین باتری به صورت موازی طراحی می‌شوند و در اغلب اوقات برای استفاده کوتاه مدت روزانه و کمتر از ۷۰ کیلومترمسافت مورد استفاده قرار گرفته است. از نمونه این نوع خودروها، می‌توان به تولید محصولاتی با برند اسمارت توسط دایملر اشاره کرد.

دربخش دوم، این تکنولوژی به صورت گسترده تر مورد بهره برداری قرار گرفته است، در این رده محصولات تولیدی به صورت دو موتور الکتریکی با توان یکسان درحالت نزدیک به حداکثر قدرت و گشتاور بوده، که عملکرد رضایت بخشی را به خود اختصاص می‌دهند و به صورت متوسط با توجه به تعداد زیاد باتری‌ها که بر روی این نمونه نصب گردیده است، توان پیمایش این نمونه از خودروها معمولا بیش از ۲۰۰ کیلومتربوده و نیازمند شارژ مجدد پس ازاین مسافت یا ۲۴ ساعت استفاده خواهند بود.

این گونه محصولات دارای بخشی جدا برای تولید نیرو نیز هستند که ازترمزکردن اتومبیل درسرعت بالا بدلیل ایجاد نیروی الکتریکی به صورت جزئی حاصل شده و دراصطلاح فول پلاگین برقی به آن‌ها گفته می‌شود. بطور مثال اگر بخواهیم پیرامون این مورد نیز یک خودرو را نام ببریم، می‌توان به تویوتا پریوس پرایم مخصوص بازارآمریکا اشاره کرد.

بخش سوم این تکنولوژی مختص به محصولات قدرتمند و پرتوان است، درطراحی این گونه محصولات معمولا از 4 موتورالکتریکی که هرکدام بر روی یک چرخ نیرو اعلام می‌کنند، استفاده می‌شود و یا به صورت سه موتورالکتریکی در راستا جلو، عقب و وسط خودرو برنامه ریزی شده و برای تولید توان خروجی  و عملکرد بالا درخودرو هنگام عبور از جاده ها و پیست ها مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

درنمونه ۴ موتورالکتریکی که بر روی هرچرخ نصب شده و به صورت چهار چرخ محرک است، هریک از مولدها به منظوراعمال نیرو تعیین شده به صورت مستقل ازیکدیگر کارکرده و می‌توان گفت بهترین سیستم عملکرد خودرو درانواع خودروها از زمان آغاز تولید تا به امروزبه شمارمی‌رود و هزینه سنگینی را برای تولید این گونه محصولات توسط چندین شرکت بهمراه دارد.

حال اگر بخواهیم نام یکی این محصولات تولیدی دراین زمینه را بیان کنیم، می‌بایست به مرسدس اس ال اس الکتریکی و چندین نمونه ازمحصولات نوین تسلا اشاره کرد. لازم به ذکراست، درحال حاضر تسلا بزرگترین تولید کننده این گونه اتومبیل ها درسطح بین المللی بوده و آخرین مدل تولیدی این شرکت کهsp1000 نام دارد قادر به تولید قدرتی برابر ۶۸۰ اسب بخار و شتاب صفرتا صد ۲.۵۹ثانیه و حداکثرسرعت ۲۶۵ کیلومتر است و توانایی طی کردن مسیری برابر با ۳۱۰ کلیومتر را با یکبارشارژ کامل دارا است. این برندآمریکایی همچنین ازدیگر پروژه خود نیز به تازگی رونمایی کرده است، که اولین کامیون تمام الکتریک جهان بوده و قابلیت شگفت انگیزی همچون پیمایش مسافتی مابین ۵۰۰الی ۱۰۰۰ مایل دریکبارشارژ را دارا خواهد بود.

آینده این محصولات و گسترش درتمامی نقاط جهان

امروزه اهداف سازندگان بزرگ خودرو از تولید این گونه محصولات، ساخت آینده ای پاک و بدور از سوخت فسیلی بوده وپیش بینی‌ها برای سال ۲۰۳۰ بدین صورت خواهد بود که بیش از 80 درصد تولید و ساخت خودروها درسطح جهانی با تکنولوژی الکتریسیته تولید میشوند.

پیرامون این موضوع لازم به ذکراست در ایران نیز بزودی شاهد حضور و عرضه این گونه خودروها خواهیم بود. البته تهیه و تدارک زیرساخت لازم و برنامه ریزی مناسب نقش اصلی را در موفقیت این اتومبیل‌ها ایفا می‌کند و می‌بایست قبل ازهرگونه اقدام درباره این گونه محصولات به مسائل پیرامون آن‌ها نیزبا دقت توجه شود.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.