مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیداخلی

نگاهی به محصولات جدید بازار خودروی ایران!

طبق‌ گفته‌های مهدی‌جلالی مدیرعامل سایپا در رابطه باعرضه و پیش‌فروش دو محصول جدید این شرکت بانام‌ کوییک و ساینا اتوماتیک، این دو خودروی جدید در شش ماه دوم سال جاری پیش‌فروش و راهی بازار داخلی‌ خواهند شد. بر طبق اخبار شنیده شده پیرامون این موضوع، در مرحله اول تولید تیراژ 45 هزار دستگاه برای کوییک و به همین صورت برای ساینا اتوماتیک در نظر گرفته شده است که در نمونه کوییک قیمت احتمالی عرضه با توجه به آپشن‌ها و خدمات پس از فروش در دو نمونه دستی و اتوماتیک، مبلغی ما بین 30 الی40 میلیون تومان در نظر گرفته شده و در نمونه ساینا اتوماتیک نیز قیمتی ما بین 30 الی 35 میلیون تومان برای فروش در بازار داخل پیش بینی شده است.

در رابطه با همین موضوع می‌توان گفت اگر شرایط فروش متنوع پیرامون این دو خودرو جدید که‌ کیفیت نسبتا مناسبی را دارا بوده و به عنوان دو محصول اقتصادی و باب میل خانواده‌ایرانی طراحی و درحال تولید اولیه توسط شرکت سایپا برای عرضه به بازار داخلی هستند فروش بالا و مناسبی را پیش بینی نمود. البته لازم به ذکراست شرکت سایپا درحال همکاری دو جانبه با برند سیتروئن نیز بوده و درآینده ای نزدیک شاهد رونمایی از دو محصول c4 و c4L خواهیم بود، اما دراین بازه زمانی هنوز برنامه مشخصی برای عرضه این دو خودرو توسط سایپا صورت نپذیرفته و ما نمی‌توانیم تخمین و پیش بینی درستی از زمان عرضه این دو خودرو به بازار داخلی به صورت قطعی یاداور شویم.

حال به سراغ دومین خودروساز بزرگ کشور می‌رویم، ایران خودرو نیز امسال با معرفی چند محصول جدید و برنامه عرضه در شش ماه دوم سال جاری برنامه فروش خوبی را برای خود پیش بینی کرده است، از محصولات جدید این شرکت که درحال حاضر در گام های اولیه پیش فروش و فروش تعدادی محدود ازآن‌ها هستیم که برای شش ماه دوم 96  و سال جدید برای بازار داخلی در نظر گرفته شده است، که با همکاری و سرمایه گذاری پژو سیتروئن و داخلی‌سازی پلکانی در طی سال‌های آینده و بازار هدف خاورمیانه برای تولید و صادرات محصولات خود از مبدا ایران پایه گذاری شده است.

محصولاتی که می‌توان به آنها اشاره کرد اعم از پژو 2008، پژو508، پژو301، پژو5008 و پژو508 است که بزودی شاهد تردد آن‌ها درجاده‌های ایران در نیمه دوم سال جاری خواهیم بود. در برنامه نخست سه خودرو 508 و 301 و 2008 تولید و عرضه آن‌ها آغاز می‌شود.

اما متاسفانه روند قیمت‌گذاری این محصولات توسط ایران خودرو و شرایط محدود فروش و پیش فروش و عرضه مبهم این خودروها  درمقایسه با دیگر برند‌ها و شرکت‌ها در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی برای فروش بالا و ایجاد بازار رقابتی با سایر رقبا را برای محصولات پژو که توسط ایران خودرو برای بازار داخلی در نظر گرفته شده اند، متصور شد.

اما اگر از مبحث همکاری برند پژو سیتروئن با ایران خودرو بگذریم، این شرکت در سال جاری دو محصول جدید خود را نیز رونمایی کرد ، این دو خودرو تندر نود پلاس و دنا پلاس نام دارند که بر‌پایه دو مدل قبلی خود طراحی مجدد و مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

در مدل دنا پلاس تقریبا تمامی اجزا با مدل پیشین برابر است اما اپشن های به ‌مراتب بهتر و بروز‌تری بر روی این خودرو نصب شده است و در قسمت جلو خودرو با تهاجمی‌تر شدن چراغ های جلو ظاهری اسپرت‌تر و جذاب‌تر به آن بخشیده است که فیس لیفتی پایه برای این خودرو به شمار می‌آید.

درنمونه تندر نود پلاس نیز با استفاده از همان مدل قبلی طراحی مجدد و بازنگری شده و دچار تغییرات ظاهری مانند کشیده‌تر شدن چراغ جلو، کروم‌کاری بیشتر در جلو پنجره  و صندوق عقب خودرو، کشیده شدن و زیبا‌تر شدن چراغ های عقب خودرو و تغییرات سپرجلو و عقب و هم رنگ شدن آن‌ها با بدنه اشاره کرد.

ایران خودرو عرضه تندر نود پلاس را از تیر ماه سال جاری در بازار داخلی آغازکرده که در دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک وارد بازار شده است، محصول دیگری که توسط این شرکت برای سال جاری در نظرگرفته شده است پژو 207 پلاس است. در اواخر سال 95  مدیر عامل‌گروه صعنتی ایران خودرو اعلام‌کرد، این شرکت شروع به تولید 207 پلاس کرده است اما در سال گذشته اخباری پیرامون تولید این خودرو و پیش فروش آن ‌به خریداران این محصول اعلام نگردید، اما درسال جاری با عرضه 207 پلاس در دو مدل هاچ بک و صندوق دار در نمونه دستی و عرضه نمونه اتوماتیک این محصول در اواخرتابستان و اوایل پاییز  سال جاری را می‌توان گام بلند این شرکت برای تصاحب بازار در بازه قیمتی 40 الی 55 میلیون تومان در توسط این‌مدل دانست که با توجه به ظاهر زیبا و جوان‌پسند این خودرو و تغییرات ظاهری و داخلی نسبت به مدل پیشین از جمله چراغ های جدید مجهز به دی‌لایت در جلو و عقب و آینه تاشو برقی، پیش‌بینی فروش بسیار خوب و ایده عال برای این خودرو قابل تصور است.

 

در جدل زیر، بخشی ازمشخصات مهم و پایه پیرامون محصولات جدید دو شرکت سایپا و ایران خودرو نیز تهیه شده است که توجه شما را به آن جلب می‌کنیم.

تولید کننده مدل مشخصات فنی مصرف سوخت سطح رفاهی و ایمنی قیمت

(تومان)

سایپا کوییک

دستی

اتوماتیک

1/5 L

M15

87 HP

7.0 L

7.2 L

متوسط

 

رضایت بخش

34 الی 36

 

37 الی 40

سایپا ساینا

اتوماتیک

1/5 L

M15

87 HP

7.2 L متوسط 30 الی 35
سایپا  سیتروئن c4L 1/6 Turbo

l4

165 HP

7.5  L عالی 135 الی 145
ایران خودرو 508

پژو

1/6 Turbo

I4

165 HP

7.5 L عالی 179
ایران خودرو 301

پژو

اتوماتیک

1/6 AT

115 HP

7.0 L رضایت بخش 92 الی 96
ایران خودرو 2008

پژو

1/6 AT

118 HP

7.1 L رضایت بخش 102 الی 115
ایران خودرو دنا پلاس 1/7 EF7

115 HP

8.1 L رضایت بخش 47 الی 50
ایران خودرو تندر نود پلاس

دستی

اتوماتیک

1/6 k4M

I4

105 HP

6.9 L

8.1 L

متوسط 40 الی 43

 

48 الی 50

ایران خودرو پژو 207

پلاس

هاچ بک

صندوق دار

1/6 Tu5

I4

105 HP

6.8 L

 

7.0 L

متوسط 41الی43

 

46الی48

(در نمونه اتوماتیک)

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا