مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

با کمتر از ۲۴ میلیون تومان چه خودروهای دست دومی می‌توان در خارج از ایران سوار شد!

خودروهای دست‌دوم ارزان قیمت در کشور ما همیشه کابوس مردم بوده‌اند چرا که باید با چند مشکل اساسی دست و پنجه نرم کنند.

برای خرید خودروی دست دوم در ایران، خریداران همواره با مشکل فروش خودروهای رنگ‌دار و تصادفی، به‌جای خودروی سالم روبرو بوده‌اند و علاوه بر این نیز یک مشکل دیگر بخش فنی خودروها بوده است. اما اساسی‌ترین گره در کار خریداران تنوع کم محصولات ارزان‌قیمت بازار است.

اگر بخواهیم در ایران با کمتر از ۲۴ میلیون تومان، خودروی دست دوم بخریم به‌جز چند خودروی داخلی و چینی، انتخاب دیگری نخواهیم داشت اما شرایط در خارج از ایران کاملا متفاوت است. در کشورهای خارجی تنوع محصولات صفر کیلومتر و کارکرده ارزان قیمت بسیار زیاد است و شما با این مبلغ یعنی ۶۰۰۰ دلار می‌توانید چند گزینه خوب را انتخاب کنید.

برای آگاهی از قیمت خودروهای دست دوم خارجی به سراغ سایت truecar.com رفتیم و با چند محصول خوب در بین آگهی‌ها روبرو شدیم. برای آشنایی با این خودروها، با ما همراه باشید…

۱- کیا Forte LX مدل ۲۰۱۵

اولین خودروی این لیست از کمپانی نام آشنای کیا است. قیمت این خودرو در حدود ۶۰۰۰ دلار تعیین شده است که در نوع خود یک انتخاب عالی محسوب می‌شود. این خودرو در کشور ما با نام ریو شناخته می‌شود و مدل کارکرده آن نیز بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. Forte مورد نظر ما در قلب خود یک پیشرانه ۱.۸ لیتری گازسوز دارد و مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است. از جمله تجهیزات این خودرو می‌توان به سیستم تهویه هوا خودکار، چرخ های آلومینیومی، قفل کودک، کنترل کروز، کیسه هوای سرنشینان جلو و جانبی، ورود بدون کلید، فرمان تلسکوپی، سیستم کنترل تایر، سیستم کنترل کشش، کامپیوتر سفری، سیستم ثبات خودرو اشاره کرد.

۲- هیوندایی سوناتا GSL مدل ۲۰۱۳

محصول یک کمپانی آسیایی دیگر نیز در لیست آگهی‌ها دیده می‌شود. این خودرو نزدیک به ۵۹۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است و از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری با گیربکس ۶ سرعته اتومات بهره می‌برد. لیست تجهیزات سوناتای مذکور را آپشن‌هایی نظیر سیستم تهویه هوا اتوماتیک، صندلی‌های برقی جلو، آینه تاشونده برقی، چرخ های آلومینیومی، قفل کودک، کنترل کروز، کیسه هوای سرنشینان جلو و جانبی، ورود بدون کلید، فرمان تلسکوپی، سیستم کنترل تایر، سیستم کنترل کشش، کامپیوتر سفری، سیستم ثبات خودرو تشکیل می‌دهند.

۳- مزدا ۳ مدل ۲۰۱۳

قیمت مدل دسته دوم مزدا ۳ هایی که در کشور ما به مزدا نیو معروف‌اند ۵.۴۰۰ دلار تعیین شده است یعنی در حدود ۲۱ میلیون تومان. این خودرو مجهز به پیشرانه ۲.۰ لیتری با گیربکس ۵ سرعته اتومات است. برای خرید مدل دست دوم این خودرو در کشورمان باید چیزی در حدود ۹۰ میلیون تومان هزینه کنید. این خودرو هم از تجهیزاتی مشابه با خودروهای بالا بهره می‌برد.

۴- دوج کالیبر مدل ۲۰۱۲

بنظر می‌رسد، سواری با خودروهای دوج برای ما ایرانی‌ها یک آرزوی دست نیافتنی باشد، در صورتی که یکی از خودروهای بزرگ این کمپانی با قیمت ۵.۷۰۰ دلار در دسترس خریداران خارج از ایران قرار دارد. با این قیمت در کشور ما خودروی شاسی‌بلند چینی هم نمی‌توان خرید. این دوج مجهز به پیشرانه ۲.۰ لیتری و گیربکس CVT است. سیستم تهویه هوای دوگانه، کنترل کروز، آینه های برقی، سیستم هشدار نقاط کور، فرمان تلسکوپی، ۶ کیسه هوا، سیستم امنیتی، ترمز ABS، کنترل کشش تنها بخشی از تجهیزات این خودروی آمریکایی هستند.

۵- فولکس‌واگن پاسات ۲۰۱۰

پاسات یکی از سدان‌های محبوب فولکس، محسوب می‌شود. این سدان مجهز به پیشرانه ۲.۰ لیتری توربوشارژر است و یک گیربکس ۶ سرعته اتومات وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. سیستم چهارچرخ متحرک این خودرو آن را به یک انتخاب بی‌نظیر تبدیل کرده است. سیستم کنترل کروز، سیستم کنترل قدرت، سیستم کنترل کشش، ABS ، فیلتر هوای کابین، صندلی راننده برقی و گرمکن‌دار، ۶ کیسه‌هوای ایمنی لیست تجهیزات این خودرو را تشکیل می‌دهند.

۶- آئودی A4 مدل ۲۰۰۷

شما با ۲۴ میلیون تومان در خارج از ایران می‌توانید آئودی A4 سوار شوید، چیزی که اگر در ایران وجود داشته باشد باید در حدود ۱۵۰ الی ۱۶۰ میلیون تومان برای آن پول پرداخت کرد. این خودرو مجهز به پیشرانه ۲.۰ لیتری توربو است و می‌توان آن را یکی از بهترین انتخاب‌های موجود دانست.

کلام آخر

اگر بخواهیم این لیست را ادامه دهیم، خیلی طولانی خواهد شد اما نکته مهم این است که در خارج از ایران قشر کم درآمد می‌توانند با کمترین مبلغ خودروهای ایمنی را سوار شوند که اگر ۳۰ سال هم از عمر آنها بگذرد، باز هم سرحال هستند. اما در ایران چطور؟

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. چون میگزرد غمی نیست که نمیشه ولی کاری جز تحمل نمیتونیم بکنیم…

  2. چقد میتونه دارک و سیاه باشه وضعیت خودرو تو این کشور نفرین شده
    اینجا ایران است،جهان چهارم!!

  3. با توجه به پس رفت فرهنگی مردم بهترین خودرو برای کشور پیکان و نهایت پراید است.

  4. تقصیر خود مردم هم هست_1 ماه هیشکی ماشین نره و اعتراض کنه اون موقع شرکت ها یاد میگیرن که ماشین ایمن درست کنند_تقصیر مسئول هاهم هست وقتی میدونن ماشین ایمن نیست چرا جلوی تولیدش و نمیگیرن؟ هزار لعنت به خودشون و شرکت هاشون اون دنیا باید جواب مردم و بدن

  5. اینو هم باید در نظر گرفت که یه خارجی با حقوق دو ماه کارگری می تونه یکی از این ماشینارو بخره اما یه کارگر ایرانی باید حداقل 20 ماه کار کنه تا بتونه بخره. یعنی علاوه بر تفاوت قیمت، تفاوت درآمد رو هم باید به این داستان اضافه کنیم تا فاجعه آشکارتر بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا