مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

سنسور باران چیست؟ معرفی و مکانیزم عملکرد!

سال‌هاست که خودروسازان برای افزایش تمرکز، دقت و سهولت رانندگان در شرایط بارانی و برفی، به دنبال حذف تیغه‌های برف‌ پاک ‌کن خودروها و یا دست کم کنترل خودکار سرعت برف پاک کن‌ها هستند و طرح‌های مختلفی را آزمایش کرده‌اند. این طرح‌ها شامل تشخیص بارندگی به‌ واسطه ارتعاشات حاصل از برخورد قطرات باران با شیشه اتومبیل، ایجاد پوشش‌های ویژه برای جلوگیری از تشکیل قطرات باران بر روی شیشه و یا حتی زدودن قطرات با استفاده از امواج فراصوت بودند که اصلاً نیازی به برف پاک کن نداشتند.

اما این طرح‌ها یا تولید نشدند و یا به دلیل حساسیت بالا و هزینه‌های گزاف به سرعت با شکست مواجه شدند. اما امروزه وجود سنسور باران در کنار برف پاک کن‌های مرسوم خودروها، مشکلات موجود را تا حد زیادی برطرف کرده و رضایت رانندگان را در پی داشته است.

امروزه پای سنسور باران علاوه بر خودروهای لوکس و نیمه لوکس، به بسیاری از خودروهای اقتصادی و رده پایین‌تر هم باز شده است. هنگام بارندگی، برف پاک کن‌های خودرو با کمک اطلاعات ارسالی این سنسور (به سیستم Eco خودرو) به صورت اتوماتیک وارد عمل شده و بعد از خشک کردن شیشه، به صورت خودکار خاموش می‌شوند.

سنسور باران و برخی دیگر از سنسورها و رادارهای خودرو معمولاً در قسمت داخلی شیشه جلو خودرو و در محدوده قرارگیری آینه وسط، در محلی که مزاحم دید راننده نباشد نصب می‌شوند و با یک کاور پلاستیکی مشکی رنگ قابل تشخیص هستند.

مکانیزم عملکرد سنسور باران

سنسورهای باران به دو دسته متداول تقسیم بندی می‌شوند که دسته اول به کمک امواج فراصورت (التراسونیک) و دسته دوم به کمک امواج فروسرخ (اینفرارد) کار می‌کنند. اساس کار این سنسورها بر پایه «انتشار امواج به سطح شیشه جلو اتومبیل و محاسبه میزان جذب امواج بازتابی توسط سنسور» است. بدین صورت که امواج مذکور به شیشه خودرو تابانده می‌شوند، در صورت خشک بودن سطح شیشه تقریباً تمام امواج تابانده شده به سنسور باز می‌گردند و در صورت وجود قطرات آب روی شیشه، این قطرات همانند منشور عمل کرده و پرتوهای تابانده شده را پخش کرده و درصد کمتری از امواج به سنسور باز می‌گردند.

سنسور به کمک چیپست متصل شده می‌تواند میزان رطوبت موجود روی شیشه را براساس امواج بازگشتی؛ اندازه گیری نماید و با فراتر رفتن میزان قطرات باران از یک مقدار مشخص، برف پاک کن به صورت خودکار وارد عمل شده و با محاسبه شدت بارندگی با روش مذکور، سرعت حرکت برف پاک کن‌ها را تنظیم می‌کند.

با خشک شدن شیشه، وضعیت انتشار و بازتاب امواج به حالت قبل برگشته و برف پاک کن به صورت خودکار خاموش می‌شود.

سنسور باران با قرار دادن وضعیت دسته برف پاک کن در حالت Auto فعال می‌شود و با خارج کردن از حالت Auto غیر فعال شده و در این حالت می‌توان بدون فعال شدن برف پاک کن به شستشو خودرو پرداخت. همچنین معمولاً میزان حساسیت سنسور باران نیز در بسیاری از خودروها قابل تنظیم است.

کیوان شهبازی

عاشق دنیای خودرو و تکنولوژی و هرچیزی که مربوط به این دو می‌شه هستم و از مرداد ماه امسال به تیم چرخان پیوستم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا