مکمل بنزین
تازه‌هاخبر

ساخت اولین ایربگ سانروف جهان توسط شرکت هیوندای موبیس!

شرکت هیوندا موبیس، اولین ایربگ سانروف جهان را طراحی نموده که از پرتاب شدن سرنشینان، در هنگام واژگونی وسایل نقلیه جلوگیری می‌کند.

بر طبق گزارش اداره ایمنی ترافیک شهری ایالات متحده، در بین سال‌های 2010 تا 2016، حدود 260 نفر در حوادث رانندگی که منجر به واژگونی وسیله نقلیه شده، از سانروف یا همان دریچه آفتابگیر خودرویشان به بیرون پرتاب شده‌اند. لکن در این خصوص شرکت هیوندا موبیس اعلام نموده که هم اکنون بازار جهانی سانروف‌ها بسیار پررونق و در حدود 7.82 میلیارد دلار است و انتظار می‌رود که این بازار، تا سال 2020، هر سال در حدود 11 درصد رشد داشته باشد.

تولید سقف‌های وسیع‌تر و دارای چشم‌انداز بهتر نیز رشد سریعی داشته چرا که با توجه به وجود متقاضیان بیشتر، خودروسازان تولید هر چه بیشتر این سقف‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند. اگرچه استفاده از یک کیسه هوای پرده‌ای، خیلی ساده به نظر می‌رسد، اما هیوندای موبیس بیان نموده که این طراحی تا حد زیادی مهندسینش را با مشکل مواجه ساخته است. این بخش به طور پیشفرض در محفظه سانروف جاسازی شده و از سمت عقب خودرو، گسترش می‌یابد.

این ایربگ توسط یک سنسور حرکتی فعال می‌شود که واژگونی خودرو را تشخیص داده و در کمتر از 8 دهم ثانیه فعال می‌گردد و در حالت فعال، بیشتر قسمت‌های سقف را پوشش می‌دهد، بنابراین می‌تواند از بیرون افتادن سرنشینان در هنگام وقوع حوادث رانندگی جلوگیری کند. علاوه بر این، اینگونه ایربگ‌ها از سر و گردن سرنشینان نیز در سوانح رانندگی بسیار شدید، محافظت می‌کنند.

در عین حال، چندی پیش، یک تکنولوژی جدید در خودروهای تولیدی به نمایش گذاشته شد. در این تکنولوژی، ایربگ‌های سقفی به صورت یکپارچه، دریچه سانروف را می‌پوشانند و حتی زمانی که دریچه باز یا بسته است نیز قابل استفاده هستند. زمانی که دریچه سانروف بسته است، این ایربگ‌ها سایه‌بان آفتابگیری را ایجاد می‌کنند که بسیاری از خودروها برای خنک نمودن محیط داخل کابین از آن استفاده می‌نمایند.

در حال حاضر شرکت هیوندای موبیس قصد دارد ایربگ‌های جدید خود را تا سال 2019 تولید نماید و از آنجاکه این کمپانی، عرضه کننده اصلی قطعات شرکت‌های خودروسازی هیوندای، کیا و جنسیس است، احتمالا یکی از این مارک‌ها برای اولین بار از این ایربگ‌ها در تولیدات خود استفاده خواهد کرد.

برخی از رقبای این شرکت مانند  ZF نیز بر روی تکنولوژی مشابهی کار می‌کنند، اما هیوندای موبیس بیان داشته که ایربگ‌هایش را به گونه‌ای ساخته که رقبا نمی‌توانند چیزی همانند آن را تولید کنند.

 

 

پویا موسوی

در بهار سال ۹۶ به چرخان پیوسته‌ام و عاشق هیولاهای کلاسیک امریکایی و موتورهای کاربراتوری پر سر و صداشون هستم ...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا