مکمل بنزین
گزارش

تجربه یک سفر جذاب با ترکیش ایر: چگونه یک ایرلاین موفق می‌شود!

چندی پیش و به دعوت ترکیش ایرلاینز، فرصتی به من دست داد تا بتوانم سفری کوتاه به شهر استانبول ترکیه و بازدید از دفتر هواپیمایی این کمپانی بزرگ و مطرح جهانی داشته باشم؛ تجربه‌ای که توانست دیدگاهم را نسبت به آن تا حد زیادی مثبت کرده و بدانم که عوامل زیادی دست در دست هم داده تا بتوانند ترکیش ایرلاینز را به جایگاه یک شرکت بزرگ و بین المللی برساند.

در ابتدای سفر ما وارد بخش CIP فرودگاه امام خمینی شدیم که خدماتی ویژه را به مسافرینش ارایه می‌کند، در آنجا دیگر نیازی نیست که برای تحویل بار و یا حتی عبور از گیت، در صف و انتظار بمانید، پذیرایی به‌صورت خیلی محترمانه از مهمانان انجام می‌شود و همه چیز با دقت بالا و عالی برنامه‌ریزی شده است.

تنها چند تا از خطوط هواپیمایی قابلیت دسترسی به این بخش را دارند که ترکیش ایر، یکی از آن‌هاست. پس از سوار شدن در هواپیما، برخورد مهمانداران نیز بسیار خوب بود و با چهره‌ای خندان با ما ارتباط برقرار می‌کردند. پذیرایی نیز به‌صورت عالی انجام می‌گرفت (بخش بیزینس) و از آنجایی که سفر رفت در صبح زود بود، صبحانه به‌صورت هم سرد و هم گرم در اختیار مسافر قرار داشت.

در کل برخورد مهمان‌داران و پذیرایی بسیار عالی بود و این مهم برای سفری که شما در حدود ۳ ساعت در هوا هستید، اهمیت زیادی دارد.

زمانی که به استانبول رسیدیم، برای آشنایی بیشتر با خدمات ترکیش ایرلاین و البته استراحت به بخش CIP رفتیم. امکانات این قسمت در فرودگاه آتاتورک برای کسانی است که بلیط بیزینس دارند و با استفاده از آن قادر هستند به حمام بروند، از اتوشویی استفاده کنند و پذیرایی سلف سرویس هم به رایگان در اختیارشان است. این امکانات برای کسانی که جهت جلسه و قرارکاری به استانبول می‌آیند، فوق‌العاده است و آن‌ها را با سر و شکلی مرتب روانه کار می‌کند!

یکی از هم‌سفران ما، مژده سید زاده، مدیر فروش ترکیش ایر در ایران بود که توضیحاتی درباره خدمات این هواپیمایی به ما گفت که خیلی جالب به نظر می‌رسید. طبق صحبت‌های وی، مسافرانی که از هواپیمایی ترکیش ایرلاین استفاده می‌کنند، می‌توانند از مزیت‌های فراوانی چون مینی پورت بهره بگیرند که برای راحتی هرچه بیشتر مسافران هست.

حالا مینی پورت چی هست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ آدرسش کجاست؟

تصور کنید که روز آخر سفر شماست و باید طبق اعلام هتل، ساعت ۱۲ ظهر چک اوت کنید اما ساعت ۹ شب پرواز دارید. حال چمدان‌هایی دارید که بار سنگینی دارند و باید با خودتان آن‌ها را تا ۹ شب حمل کرده و یا اگر در هتل هم بگذارید، به ناچار دوباره به آنجا برگردید که زمان زیادی را از شما تلف می‌کند! اما مینی پورت ترکیش ایرلاین این امکان را به مسافرش می‌دهد که چمدان‌ها را در همان روز در مکان‌هایی مشخص به آن‌ها تحویل دهید و قبل از پرواز، آن را از فرودگاه دریافت کنید! این یعنی بار کمتر و زمان بیشتر که خودش یک مزیت عالی در این هواپیمایی به حساب می‌آید.

مینی پورت درمنطقه تکسیم در خیابان جمهوری قرار گرفته که می‌توانید وسایل خودتان را به مسئولین آنجا بدهید و تمام لوازم را قبل از پرواز از مینی پورت واقع در فرودگاه تحویل بگیرید. ساعت‌های کاری مینی پورت در سه تایم تعیین شده است: ساعت اول ۹:۳۰ صبح، ساعت دوم:۱:۳۰ ظهر وساعت آخر :۶:۳۰ عصر! شما در این ساعات می‌توانید وسایل خود را تحویل داده و آن‌ها را از فرودگاه تحویل بگیرید.

از مزایای دیگر این هواپیمایی برای مسافران ایرانی، استفاده از زمان شما بین دو پرواز است که به شما یک برنامه می‌دهند تا بتوانید طبق آن، به مراکز دیدنی استانبول رفته و دوباره به فرودگاه باز گردید.

همچنین یکی از خدمات تازه ترکیش ایر که به‌تازگی برای مسافران ایرانی ارایه می‌شود، ارایه هتل رایگان برای مسافران امریکا، کانادا، شرق آسیا، شمال اروپا و همچنین انگلستان و اسکاتلند است. بدین شکل که مسافر زمانی‌که بر فرض از تهران به سمت آمریکا یا شرق آسیا می‌رود و در استانبول ۲۰ ساعت توقف دارد، به وی یک شب اقامت رایگان در هتل داده خواهد شد که دو هتل ثابت هستند. یکی یاون صبحان احمد است که برای مسافران اکونومی در نظر گرفته شده و دیگری هتل هیلتون بومونتی برای مسافران بیزینس که آن‌ها دو شب اقامت رایگان دارند. البته این آپشن فقط مختص مسافران ایرانی است و از ماه آگوست این روند شروع شده که تا الان بالای ۲۰۰ نفر از این آپشن استفاده کرده‌اند.

بعد از استراحت کوتاهی که در بخش CIP فرودگاه داشتیم، به سمت ساختمان مرکزی ترکیش ایر حرکت کردیم تا بتوانیم از نزدیک با کارمندان و مدیران این شرکت آشنا شویم. در طی حضور در آنجا، با آدم جیلان، مدیر ارشد ترکیش ایرلاین در خاورمیانه هم‌صحبت شدیم و وی گفت: کل کشورهایی که در خلیج فارس هستند، تحت مسئولیت من قرار دارد اما در مورد ایران می‌خواهم صحبت کنم! من ایران را خیلی دوست دارم، به خصوص شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز و بعد از همه این‌ها کیش!

هفته گذشته تفاهم نامه‌ای در منطقه آزاد کیش امضا شد که در آن مسافران بیزینس هواپیمایی ترکیه می‌توانند در صورتی‌که تمایل داشته باشند، سه روز اقامت در جزیره کیش داشته و از آنجایی که پرواز مستقیم در ترکیه نداریم، بدین ترتیب برای آن‌ها پرواز رفت و برگشت رایگان فراهم می‌شود که در مرحله نخست این امر برای ماهیانه 50 نفر انجام می‌پذیرد.

از این طریق کیش را به همه دنیا معرفی می‌کنیم، به عنوان منطقه‌ای که تا حالا شناخته نشده بود و ما مردم را به آنجا دعوت خواهیم کرد. شرایط‌مان در این سفر این هست که مسافران نباید ایرانی بوده و بایستی از ملیت‌های دیگری باشند، به همین صورت می‌خواهیم کیش را به عنوان یک نقطه از ایران به خارجی‌ها معرفی کنیم.

البته معرفی ایران منحصر به کیش نیست، ما ۱۰ سال و از زمانی‌که به شهرهای دیگر مثل شیراز، اصفهان، مشهد و… پرواز راه اندازی کردیم، همه‌گونه تبلیغ می‌کنیم که مسافران خارج از کشور به ایران بیایند و آن‌ها را معرفی می‌کنیم. برای مثال در سال‌های گذشته فقط ۱۰ تور معرفی ایران را انجام دادیم. با هزینه‌های خودمان، آژانس‌های ایرانی را به اروپا می‌بریم و کارگاه‌های آموزشی را برای‌شان تشکیل می‌دهیم و این آژانس‌ها را به هم معرفی می‌کنیم تا با یکدیگر آشنا بشوند که بتوانند فعالیتهای‌شان را با هماهنگی انجام داده تا بتوانند توریست و مسافر برای ایران بیاورند.

درباره سفرها در ترکیه بایستی بگویم که تعداد هواپیماهای ما درسال ۲۰۰۳ در کل کشور ۱۶۲ تا بود و در سال ۲۰۱۶ به ۳۳۵ فروند رسیده است که این عدد در ۲۰۲۱ به ۵۴۰ خواهد رسید. تعداد مسافر در سال ۲۰۰۳ در حدود ۳۰ میلیون نفر برآورد می‌شد که درسال ۲۰۲۱ به ۱۲۲ میلیون مسافر بالغ خواهد شد. همچنین تعداد فرودگاه‌های داخل کشور در سال ۲۰۰۳، ۲۶ عدد بود و در سال ۲۰۱۶ به ۵۵ فرودگاه رسیده است.

در کل دنیا در سال ۱۹۹۵- ۱.۳ میلیارد مسافر جابجا شده و در سال ۲۰۱۵ به ۳.۴ میلیارد نفر رسیده است، در ترکیه این رقم از ۱۹.۶ میلیون مسافر به ۱۳۲ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است! یعنی رشد صنعت هواپیمایی ترکیه نسبت به جهان میزان بالاتری داشته است. این ارقامی که عرض کردم مربوط به صنعت هواپیمایی ترکیه هست نه فقط یک شرکت خاص!

همان‌طور که می‌بینید، با اینکه در پروازهای داخلی میزان رشدمان رو به بالا بوده، در پروازهای خارجی هم با همین روند رشد داریم و از نظر تعداد مسافری که کل کشور ترکیه حمل می‌کند، در دنیا شانزدهمین رده برای ماست.

باتوجه به تحولاتی که در صنعت هواپیمایی ترکیه در حال اتفاق افتادن است، در سال ۲۰۳۵ به رتبه ۱۰ دنیا خواهیم رسید.

یک موضوعی که باعث خوشحالی است، ساخت فرودگاه سوم در شهر استانبول بوده که انتظار می‌رود تا سال آینده کار آن تمام شود و جز بزرگترین فرودگاه‌های دنیا خواهد بود. این فرودگاه ظرفیت جابجایی ۱۵۰ میلیون مسافر در سال را خواهد داشت.

تعداد پرسنل شرکت ۴۹۶۸۶ نفر در کل گروه هواپیمایی ترکیه است و این موفقیت را با  ۱۱ شرکت زیر مجموعه و ۵۰ هزار کارمند به‌دست آوردیم.

ما ۱۶ هواپیمای کارگو مخصوص حمل بار داریم که درحال حاضر به ۷۲ مقصد پرواز می‌کند. من در سال ۲۰۰۶ وارد شرکت شدم که در آن زمان ۱۰۰ تا هواپیما هم نداشتیم اما الان بالای ۳۰۰ فروند داریم. ۳۲۹ فروند هواپیما داریم که ۱۶ تا در بخش باربری هستند و ۱۶۹ سفارش علاوه براین گذاشتیم که هنوز به ناوگان ما نپیوستند و درسال ۲۰۲۳ به ۵۰۰ فروند هواپیما می‌رسیم و انشالا هدفمان این است که یک ایرلاین ۵ ستاره بشویم.

درحال حاضر در سال ۲۰۱۷، به ۱۲۰ کشور پرواز می‌کنیم و ۳۳۰ نقطه پروازی داریم. یعنی از این ۱۲۰ کشور به ۳۳۰ نقطه پرواز انجام می‌دهیم. آمریکای شمالی ۱۱، آمریکای جنوبی ۶ و آفریقا ۵۱ نقطه پروازی دارد و تنها شرکتی هستیم که به بیشترین نقاط آفریقا سفر انجام می‌دهیم. همچنین در خاور میانه ۳۴ نقطه، خاور دور ۳۶ و اروپا ۱۰۴ نقطه پرواز می‌کنیم که درواقع در اروپا نقطه‌ای نیست که ما به آن پرواز نداشته باشیم!

بعد از صحبت‌های بسیار کامل و دقیق مدیرارشد ترکیش ایرلاین در خاورمیانه، زمان نهار شد و ما توانستیم در قسمت غذاخوری اصلی ترکیش ایرلاین به صرف غذا پرداخته و با کارمندان و مدیران این شرکت بزرگ هواپیمایی از نزدیک ملاقات کنیم. چیزی که برایم خیلی جالب توجه بود، حضور مدیر کل ترکیش ایرلاین در سالن غذاخوری و صرف نهار در کنار سایر کارمندان بود، بدون اینکه هیچ‌گونه تفاوت و یا تبعیضی بین او و سایر کارمندان در نحوه پذیرایی وجود داشته باشد.

بلال اکشی، مدیر اصلی ترکیش ایر پس از آنکه متوجه حضور ما شد، به استقبال‌مان آمد و خوش‌آمدگویی گرمی انجام داد. عکسی نیز به یادگار با وی انداختیم و در کل رفتار وی، خیلی ما را به یاد مدیران ایرانی انداخت! (الکی)

پس از نهار و کمی استراحت، وارد یک بخش بسیار هیجان انگیز شدیم که مخصوص به آموزش خلبانان و مهمانداران بود، شوق ما برای بخش آموزش خلبانان بیشتر بود و در آنجا مکان‌هایی برای شبیه سازی پرواز وجود داشت که درست شبیه به یک کابین واقعی هواپیما با شرایط مشابه ساخته شده بود و بسته به نوع هواپیما، کابین‌ها تفاوت داشت.

داخل هر سالن، دو شبیه ساز نصب شده بود و در کل چیزی در حدود ۱۰ شبیه ساز در مجموعه بود که بسته به مدل هواپیما (ایرباس، بوئینگ یا مدل آن‌ها) با یکدیگر متفاوت بودند و هر خلبان تنها مجاز به استفاده از شبیه ساز بود که با آن قصد پرواز داشت.

منتظر ماندیم تا یکی از شبیه سازها خالی شود و وارد آن شویم تا از نزدیک همه امکانات یک کابین خلبانی را ببینیم. در داخل شبیه ساز، تمام بخش‌های آن به‌خوبی برای ما توضیح داده شد و به عنوان یک کمک خلبان در کابین نشستیم و در چند فرودگاه مختلف مانند اصفهان و شیراز، با شرایط جوی گوناگون کار فرود را انجام دادیم. این کابین‌ها به‌قدری پیشرفته و دقیق ساخته شده‌اند که تا زمانی‌که وارد آن‌ها نشوید، کیفیت بالا و واقعی بودن‌شان را احساس نخواهید کرد.

بعد از بخش هیجان انگیز خلبانی، به سمت آموزش مهمانداری رفتیم و تک تک بخش‌های موجود و مسئولیت آن‌ها به ما توضیح داده شد. این قسمت نیز به‌صورت خیلی طبیعی درست شده بود و تمام قسمت‌ها در هواپیماهای واقعی (نمونه‌های قدیمی و بلااستفاده) درست شده تا این آموزش‌ها کاملا طبیعی و در مقیاس واقعی صورت بگیرد.

پس از بازدید از این تجهیزات مدرن که نشان می‌دهد یک ایرلاین بین‌المللی چگونه خودش را تا این حد به‌واسطه کوشش و البته امکانات پیشرفته موفق می‌کند، عازم هتل شدیم تا پس از گردش در شهر زیبای استانبول، فردای آن به تهران بازگردیم.

در پایان جا دارد که تشکر ویژه‌ای از خانم مژده سید زاده به خاطر صبر و مهربانی‌شان داشته باشم و از هواپیمایی ترکیش ایر نیز جهت برگزاری این تور جذاب آموزشی که توانست اطلاعات بسیار جامع و خوبی درباره یک هواپیمایی موفق به ما بدهد، کمال قدردانی را بکنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا