مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بی‌ام‌و X3 مدل ۲۰۱۸: جذاب و خشن!

X3 همیشه در کنار برترین‌های جهان قرار داشته و استقبال از این خودرو باعث شده که بی‌ام‌و همیشه خصوصیات خوبی را بر روی این خودرو پیاده‌سازی کند. شرکت آلمانی محبوب سومین نسل از ایکس‌۳ را با هدف رقابت در بین بهترین‌ها عرضه کرده است. آئودی Q5، مرسدس GLC و لندرور دیسکاوری جزء رقبای سرسخت X3 در بازار شاسی‌بلندهای لوکس هستند.

این مدل طراحی شده اگر چه در بسیاری از موارد ظاهر گذشته خود را حفظ کرده اما بسیار هوشمندانه، در آن روح یک خودروی تهاجمی و قدرتمند دمیده شده است و همین باعث می‌شود که بازارهای مهمی مانند استرالیا، نگاهی متفاوت به این خودرو داشته باشند.

ایکس ۳ در بازار استرالیا بعنوان سومین SUV پرفروش شناخته می‌شود که با شرایط جاده‌ای این کشور بسیار سازگار است. در حال حاضر این خودرو با پیشرانه دیزلی xDrive 20d در حدود ۶۹ هزار دلار قیمت دارد و پیشرانه بنزینی xDrive 30i نیز برای شما ۷۶ هزار دلار آب می‌خورد. اما گزینه قوی‌تر، موتور دیزلی xDrive 30d است که باعث شده قیمت ایکس ۳ به ۸۴ هزار دلار برسد. البته پیشرانه قدرتمندتر این خودرو با پکیج M که از نوع شش سیلندر بنزینی با ۳۵۵ اسب‌بخار قدرت است، یک گزینه هیجان‌انگیز برای ایکس‌۳ خواهد بود که می‌تواند این خودرو را در ۴.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. این موتور بعد از مدتی تاخیر نسبت به سایر پیشرانه‌ها اکنون در اختیار خریداران قرار داده شده است.

نیروی مدل X3 M40i از طریق یک پیشرانه 3.0 لیتری TwinPower شش سیلندر بنزینی تامین می‌شود تا بتواند قدرتی در حدود 265kW یا ۳۵۵ اسب‌بخار در دور 5500 دور در دقیقه و 500Nm گشتاور بین 1520 و 4800 دور در دقیقه تولید کند. گیربکس هشت سرعته ZF با تعویض دنده سریع خود باعث می‌شود این خودرو در ۴.۸ ثانیه با شتاب ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این میزان 0.6 ثانیه سریعتر از آن چیزی است که آئودی ادعا می کند مدل SQ5 می‌تواند به آن برسد؛ بنابراین بی‌ام‌و بخش اعظمی از تمرکز خود را بر روی بهبود پیشرانه این مدل قرار داده است. اگرچه چهره این خودرو چندان به خودروهای اسپورت نزدیک نیست اما استفاده از پدال‌های تعویض‌دنده پشت فرمانی، نشان می‌دهد که کارآیی خودرو اسپورت هدف گرفته شده است.

زمانی که فرمان را برای تست خودرو به‌صورت ناگهانی به چپ و راست چرخاندیم، تمایل خودرو برای خارج نشدن از مسیر شگفت‌انگیز است و قدرت حفظ مسیر عالی دارد. ترکیب فولاد با کیفیت، به همراه آلیاژهای سبک از جنس آلومینیوم و منیزیم، باعث شده وزن 55 کیلوگرم در مقایسه با مدل قبلی، کاهش یابد. حالت‌های مختلف رانندگی مانند Eco، Comfort، Sport و Sport + نیز در این مدل وجود دارد که با تغییر در بخش‌های مختلف عملکرد خودرو را مانند سایر خودروهای کیت M بی‌ام‌و عالی می‌کنند. اگرچه فرمان برقی ایکس ۳ جدید عملکرد خوبی دارد اما بنظر می‌رسد در شرایط آفرود آئودی SQ5 از این خودرو بهتر عمل می‌کند.

به‌لطف لاستیک‌های ۲۰ اینچی پیرلی، در شرایط جاده‌ای ناهموار تکان‌های خودرو بسیار کم حس می‌شود. سایر مشخصات مربوط به نسخه M40i X3 عبارتند از: ورودی‌های بزرگتر هوا، کیت بدن عضلانی M Sport و ترمزهای M Sport. در داخل خودرو نیز تغییرات نسبت به گذشته محسوس است. فاصله محوری بیشتر باعث شده تا مدل ۲۰۱۸ ایکس ۳ فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار دهد که با یک سقف شیشه‌ای پانوراما همه چیز تکمیل شده تا خانواده از سفرهای بلند مدت خود نهایت لذت را ببرد.

فضای صندوق عقب X3 جدید همانند گذشته ۵۵۰ لیتر درنظر گرفته که با تا شدن صندلی‌ها به ۱۶۰۰ لیتر می‌رسد. در خودروی مورد آزمایش ما، یک صفحه نمایش 10 اینچی iDrive 6 را در دل خود دارد که امکانات متنوع زیادی را با کیفیت بالا ارائه می‌کند. بخش هدآپ نیز نسبت به گذشته رشد داشته است و ابعاد بزرگتری را به خود گرفته است.

در بخش سواری این خودرو به واسطه لاستیک‌های بزرگ اگرچه ناهمواری‌ها خوب پشت سر گذاشته می‌شوند اما برای کیفیت سواری نرم‌تر در شهر، بی‌ام‌و می‌توانست یک گزینه با سایز چرخ کوچکتر را معرفی کند. فرمان‌پذیری خودرو عالیست اما عملکرد اسپرت آن کمی گنگ است و مشخص نیست که می‌توان از آن انتظارات یک خودروس اسپورت را داشت و یا خیر. در مورد خودروهای بی‌ام‌و باید گفت که این کمپانی استانداردهای بالایی را ارائه می‌کند و بی‌ام‌و ایکس۳ نیز از این قائده مستثنی نیست و همین باعث شده تا ما عدم افزایش فضای صندوق عقب را تنها ضعف این خودرو بدانیم.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا