مکمل بنزین
خبرداخلی

جک J3 از گور برخواست!

به تازگی آمار تولید 7 ماه خودروسازان کشور منتشر شده و آنها در این مدت 822 هزار و 116 دستگاه از انواع خودروهای سواری،وانت و… را به تولید رسانده‌اند. پس از انتشار این آمار اکثر رسانه‌ها به آمار تولید پژو 2008 توجه کردند و فرایند تولید و توزیع این خودروی جنجالی را بررسی کردند. در این میان رسانه‌هایی هم بودند که به آمار تولید خودروهای چینی توجه ویژه‌ای داشته و صحبت از روند صعودی تولید خودروهای چینی در شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو،سایپا و پارس‌خودرو کردند.

اما اگر کمی ریز بینانه‌تر به آمار مربوطه توجه داشته باشید؛ متوجه یک نکته عجیب خواهید شد! سال‌های نه چندان دور برند چینی JAC با خودرویی به نام توجوی یا جی 3 وارد بازار ایران شد. چند سالی تولید این خودرو توسط کرمان‌موتور ادامه داشت؛ ولی خیلی زود جی 3 با بازار خودرو ایران خداحافظی کرد و جای خود را به جی 5 داد.

اکنون همه ما فکر می‌کردیم که جی 3 رفته و عدم تولید این خودرو توسط کمپانی JAC سندی بر این ادعا بود؛ ولی در کمال ناباوری وقتی به آمار تولید خودروهای کرمان‌موتور در مهر ماه امسال نگاهی بی‌اندازید، متوجه خواهید شد که 3 دستگاه از این خودرو توسط کرمان‌موتور تولید شده است!

جی 3 حتی توسط کمپانی JAC تولید نمی‌شود و این کمپانی نام و تصویر آن را از روی وبسایت خود حذف کرده و تنها از آن به عنوان یک خاطره شیرین یاد می‌کند. حالا چگونه جی 3 دوباره زنده شده و به روی خط تولید کرمانی‌ها رفته است؟ سوالی که جواب آن در اختیار مسئولان کرمان‌موتور بوده و ما بی‌صبرانه منتظر دلایل تولید مجدد این خودرو هستیم.

جی 3 به پیشرانه 1.3 لیتری مجهز شده و حداکثر توان آن تنها 93 اسب‌بخار بود. قیمت گذاری غلط، پیشرانه ضعیف و بدگمانی مشتریان ایرانی به خودروهای چینی را می‌توان از علل عدم موفقیت این خودرو در ایران دانست؛ اما با این همه تعداد زیادی از آن توسط کرمان‌موتور مونتاژ شد و فروش آن به نحوه بود که JAC به فکر عرضه خودروهای بهتری در بازار ایران افتاد. پس از جی 3؛ برادر بزرگتر آن، یعنی جی 5 در دو مدل دستی و اتوماتیک تولید و عرضه شد.

جی 5 با استقبال خوبی مواجه شده بود؛ اما اکنون شایعاتی مبنی بر توقف تولید آن به گوش می‌رسد. آمار مرتبط به تولید این خودرو در مهر ماه سال جاری و همچنین حذف نام و تصویر این خودرو از وبسایت رسمی کمپانی JAC به شایعات دامن زده و احتمالا این خودرو نیز به سرنوشت جی 3 دچار شده است. البته باید توجه داشت که کمپانی‌های چینی راه جهانی شدن را انتخاب کرده‌اند؛ بنابراین مانند بسیاری از تولیدکنندگان به نام جهان، پس از مدتی تولید خودروهای قدیمی را متوقف کرده و تولیدات جدید را جایگزین آنها می‌کنند.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا