مکمل بنزین
خبرداخلی

نگاهی به حجم تولیدات خودروسازان داخلی در سال جاری!

چند سالی می‌گذرد که سازمان استاندارد در حال نمره دهی و بررسی کیفیت محصولات تولیدی در داخل کشور برای بهبود خودروهای ساخته شده در زمینه ایمنی، دوام و سازگاری با محیط زیست بوده و همواره نظارت و بازرسی خاصی را بر روی شرکت‌های فعال در این حوزه اعمال می‌کند. به تازگی استاندارد معین شده توسط این نهاد به عدد 85 رسیده و تمامی خودروسازان موظف به رعایت این میانگین عددی در تولید خود خواهند بود.

حال پس از گذشت هفت ماه از سال 96 ، آماری مبنی بر تولیدات شرکت‌های خودروسازی داخلی منتشر شده است و عناوینی که در این لیست به چشم می‌خورد نشان از افت تیراژ محصولات قدیمی در این مراکز بوده و تولید محصولات جدید با سرعتی بیشتر در حال انجام است. این آمار نشان از آن می‌دهد که تولید پراید نسبت به سال قبل افت به نسبت بیشتری را به خود دیده و با مجموع تولید 124 هزار و 352  دستگاه در 7 ماه سال جاری، در مقایسه با مدت مشابه سال 95 دچار افتی برابر با 11 درصد در زمینه تولید شده است.

همچنین این خودرو با توجه به گفته‌های مکرر نهادهای رسمی، نفس‌های آخر خود را در خط تولید می‌کشد و با توجه به نرسیدن به حد نصاب استانداردهای لازم، سال آینده به صورت کامل از خط تولید جمع آوری خواهد شد. همچنین دیگر محصولات قدیمی همانند وانت زامیاد24 و پژو405 نیز دچار کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال پیش خود شده‌اند و این امر حکایت بر آخرین سال حضور این دو خودرو نوستالژی بر روی خط تولید خواهد داشت.

حال بر اساس آمار اعلام شده پیرامون تعداد محصولات تولید شده، خودروهایی همچون پژو 405 با توجه به تیراژ 81 هزار و 454 دستگاه در طی 7 ماه نخست سال جاری، دچار افتی 4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است و بر اساس نمرات و تعداد محصولات ساخته شده در این مدت، می‌توان مشاهده کرد که افت تولید شرکت های خودروسازی در این مدت فقط مربوط به خودروهای پرتیراژ قدیمی نبوده و برخی محصولات جدید نیز شامل این افت تولید شده‌اند.

حال به طور مثال اگر بخواهیم یکی از محصولات جدید و در حال تولید در مراکز تولید خودرو در داخل کشور را مثال بزنیم، می‌بایست به تولید رانا اشاره کرد. براساس این آمار میزان تیراژ تولید برای رانا در هفت ماه نخست سال جاری برابر با 4 هزار و 100 دستگاه بوده است که افتی حدود 39 درصد را نشان می‌دهد. از دیگر نکات جالب در این آمار اعلامی تولید محدود پژو 2008 بوده که نخستین خودرو پس از برجام لقب گرفته و وارد خط تولید ایران خودرو شده است و با وجود اعلام برنامه ساخت وعرضه این محصول تا پایان سال 96، می‌توان این‌گونه گفت که تولید این مدل از پیش‌بینی‌ کارشناسان فعال در این حوزه بسیار فاصله داشته و بعید است تا پایان امسال به تیژار انبوه و بیش از 35 هزار دستگاه رسد.

حال براساس این آمار اعلامی در 7 ماه نخست سال جاری، تنها 4 هزار دستگاه پژو 2008 در ایران خودرو مونتاژ شده و این میزان تولید در شرایطی صورت گرفته است که ایران خودرو 16 هزار دستگاه از این کراس اوور شهری را پیش فروش کرده و در ماه‌های آتی می‌بایست تحویل مشتریان دهد.

مجموع تولید خودروسازان

حال اگر نگاهی به مجموع آمار تولیدات خودرو در این 7 ماه بی‌اندازیم، متوجه خواهیم شد که در مجموع 701 هزار و 677 دستگاه انواع محصولات سواری در کشور به تولید رسیده است که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته رشد بیشتری را داشته و به 19 درصد افزایش یافته است. پیرامون همین موضوع با توجه به این آمار اعلام شده می‌توان گفت تولیدات شرکتی همچون ایران خودرو تا پایان مهر‌ماه سال ‌جاری برابر با 384 هزار و 80 دستگاه خودروی سواری بوده رشد تولیدی بیش از 16 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود اختصاص داده است.

گروه خودروسازی سایپا نیز با تولید 190 هزار و 895 دستگاه از انواع محصولات سواری در 7 ماه نخست سال جاری، رشد تولیدی برابر با 17 درصد را به ثبت رسانیده است.

دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز با نام پارس‌خودرو، در این مدت زمان توانست با تولید 126 هزار و 702 دستگاه انواع خودرو سواری، رشد تولیدی برابر با 28.5 درصدی را به لطف عرضه ساندرو استپ وی و برلیانس نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود اختصاص دهد.

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا