Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

باج گیری مجدد فرانسوی‌ها از ایران خودرو!

پس از توافق نامه هسته‌ای موسوم به برجام، شاهد حضور برندهای خودروساز بین المللی در این دو سال بوده‌ایم، اما این حضور با حواشی و باج خواهی نیز همراه است. مدتیست که ایران خودرو در حال مونتاژ و ساخت پژو 2008 در مجموعه ایکاپ بوده و پیش فروش این محصول را از اوایل تابستان سال جاری شروع کرده است، اما ساخت و تحویل این خودرو به مشتریان حواشی زیادی را بهمراه داشته و بیش از حد تصور مدیران این شرکت به طول انجامیده و هزینه‌های زیادی را متحمل این شرکت دولتی کرده است. حال اگر نگاهی به صحبت‌های دبیر انجمن سازندگان خودرو بی‌اندازیم، متوجه خواهیم شد که همچنان قطعه سازان داخلی از جزئیات قراردادهای خارجی منعقد شده مابین خودروسازان دولتی و خصوصی با شرکای تجاری بین المللی آن‌ها اطلاع چندانی ندارند، و این امر موجب پیش آمدن حواشی گوناگونی در بازار داخلی و تولید قطعات ساختاری برای تولیدات مراکز خودروساز شده است. همچنین مازیار بیگلو اعلام کرد، قطعه‌سازان داخلی بر این عقیده استواراند که نمی‌بایست پول قالب سازی قطعات خودروهای فرانسوی به این کشور  پرداخت شود. این شخص در ادامه صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره کرده است که برای داخلی‌سازی خودروی پژو ۲۰۰۸ تقریبا ۶۴ قرارداد با شرکت ایکاپ منعقد شده و روند داخلی‌سازی این محصول با سرعت بیشتری در حال انجام  و تولید است.

اما فرای این موضوع، اختلاف اصلی قطعه سازان داخلی با ایران خودرو پیرامون تولید قالب قطعات خودروهای فرانسوی و تولید مشترک با شرکای ایرانی قطعه ساز است. حال با توجه به خبرهای منتشر شده در رسانه های دیداری و شنیداری، با وساطت وزارت صنعت معدن و تجارت، انجمن قطعه سازان داخلی مشغول رایزنی و بحث با ایکاپ پیرامون حل شدن و توافق در این موضوع بوده و این در حالی است که قطعه‌سازان برای تولید و افزایش ساخت در بخش خودروهای داخلی و تولیدات مشترک، همواره نیازمند کسب اطلاعات بروز بوده تا براساس این امر بتوانند خود را برای ساخت قطعات جدید آماده و برنامه ریزی‌هایی را برای اهداف جدید خود پیرامون ساخت موارد ذکرشده، انجام دهند.

دبیر انجمن قطعه سازان همچنان اشاره کرد که علاوه ‌بر این موضوعات، بحث حقوقی در قراردادهای خارجی خودروسازان درست و شفاف نبوده و اطلاعات جامعه‌ای پیرامون آن بدست مراکز قطعه ساز داخلی نرسیده است.

این شخص همچنان این مورد را نیز یاداوری کرده است که پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی شرکت‌های خودروسازی همچون سایپا و ایران خودرو، بهبود یافته و اما همواره مشکلاتی در این بخش گریبان دو طرف را گرفته است و همچنان این موارد به صورت کامل رفع نشده اند.حال اگر بخواهیم به این مشکلات اشاره کوتاهی کنیم، مشاهده می‌کنیم که ایران خودرو تا حدودی به وظایف خود عمل کرده است اما سایپا همچنان با مشکلات و موارد گوناگونی در رابطه با قطعه سازان داخلی دست و پنجه نرم می‌کند و از سوی دیگر بانک مرکزی نیز با شیوه خاص عملکردی خود این‌گونه اعلام کرده است که خط اعتباری شرکت سایپا در این بخش پایان یافته و برای رفع این مشکل قطعه سازان راه حلی را با همکاری بانک مرکزی برای بهبود این وضعیت مطرح کرده و امیدواراند تا پس از تضمین مجدد گروه خودروسازی سایپا پیرامون خرید قطعات و پرداخت مطالبات، مشکلات پیش آمده را پشت سرگذاشته و به اهداف خود در زمینه بروز رسانی محصولات تولیدی دست یابند.

 

 

1 نظر
  1. کامبیز می گوید

    هرچند خودم ۲۰۶ دارم اما راستش از هرچی پژو و خودروی فرانسوی هست منتفر شدم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.