Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه سوزوکی گرند ویتارا در برابر تیگو 7: ژاپنی یا چینی!؟

به جرات می‌توان گفت، بازار خودروی ایران یکی از عجیب‌ترین مراکز عرضه و فروش اتومبیل در سطح بین المللی است. این بازار را می‌توان به یک صحرای کم آب و علف تشبیه کرد، زیرا بسیاری از برندهای مشهور و باکیفیت جهانی در آن حضور نداشته و تقریبا انحصاری محسوب می‌شود.

حال ماجرا به این مسئله ختم نمی‌شود، بلکه بسیار پیچیده‌تر از تصور عمومی بوده و بدلیل قیمت گذاری غلط بر روی برخی از خودروهای وارداتی نسبت به سایر خودروهای مونتاژ داخلی، مقایسه در انواع کلاس‌ها معطوف به قیمت بوده و هدف و ویژگی‌ خودروی مورد نظر به اولویت‌های بعدی تبدیل شده است.

در این مطلب قصد داریم پیرامون همین مسئله دو خودرو با اهدافی جدا از یکدیگر را به علت قرار گیری در یک کلاس قیمتی در بازار داخلی بررسی کنیم و با نگاهی دقیق‌تر به چندین مورد از نقاط قوت و ضعف آن‌ها، برتری هر یک را نسبت به دیگری ذکر نماییم. لازم به ذکر است، دو خودروی مورد نظر، تیگو 7 و سوزوگی گرند ویتارای مونتاژی بوده و در بخش‌هایی همچون قیمت و بازار دسته دوم، پیشرانه و عملکرد، نمای ظاهری و داخلی، خدمات پس از فروش و امکانات رفاهی و ایمنی با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

پیشرانه و عملکرد

در مرحله اول به بررسی سوزوکی گرند ویتارا می‌‌پردازیم، این خودرو از یک پیشرانه 2.4 لیتری بهره می‌برد و قادر است قدرتی برابر با 169 اسب بخار و 227 نیوتن متر را تولید کند. گرند ویتارا فیس لیفت مجهز به سیستم دو دیفرانسیل ( 4WD) بوده و قدرت تولیدی موتور به چهار چرخ خودرو در حال حرکت منتقل می‌گردد و یکی از برتری‌های این خودرو نسبت به برخی رقبا در این رده محسوب می‌شود.

شتاب صفر تا صد این خودرو طبق اعلام رسمی برابر با 11.7 ثانیه و حداکثر سرعتی برابر با 185 کیلومتر را داراست، همچنین مصرف سوخت این خودرو در نمودار میزان مصرف در مسیرهای شهری برابر با 11.4 لیتر و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان برابر با 7.6 لیتر و در سیکل ترکیبی، مصرفی برابر با 9 لیتر بر هر صدکیلومتر را به خود اختصاص داده و از استاندارد آلایندگی یورو5 برخوردار است.

اما تیگو 7 مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ بوده و قادر به تولید قدرتی برابر با 146 اسب بخار و 210 نیوتن متر است. شتاب صفر تا صد اعلامی برای این خودرو از سوی شرکت سازنده عددی برابر با 10.6 ثانیه و حداکثر سرعتی برابر با 185 کیلومتر را دارا بوده و نسبت به سوزوگی گرند ویتارا، بدلیل بهره گیری از پیشرانه توربوشارژ و وزنی سبک‌تر، سریع‌تر است.

مصرف سوخت این خودرو در نمودار میزان مصرف در مسیرهای شهری برابر با9.1 لیتر و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان برابر با 6.2 لیتر و در سیکل ترکیبی، مصرفی برابر با 6.9 لیتر بنزین را در هر صد کیلومتر داراست و همانند گرند ویتارا از استاندارد آلایندگی یورو5 سود می‌برد.

حال اگر بخواهیم در این قسمت برنده‌ای را مابین دو خودرو معین کنیم، می‌بایست در دو بخش پیروز این بخش مشخص شود، در بخش اول قدرت تولیدی و شتاب اولیه نسبت به حجم موتور، که تیگو7 با حجم پیشرانه‌ای کمتر و به لطف محرک‌های جانبی از عمکرد بهتری برخوردار بوده در این قسمت پیروز محسوب می‌شود. در بخش دوم، سوزوگی گرند ویتارا بدلیل استفاده از پیشرانه تنفس طبیعی و قدرت بیشتر در واحد اسب بخار و گشتاور و طول عمری بالاتر نسبت به تیگو7، پیروز این بخش اعلام می‌شود.

قیمت و بازار دسته دوم

یکی دیگر موارد قیاس ما بین این دو خودرو که با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری را دارا هستند اما بدلیل قیمت گذاری غلط با یکدیگر در یک رده ارزشی قرار گرفته‌اند، قیمت در بازار داخلی کشور است. لازم به یادآوری‌ست که بازه قیمتی در این کلاس برابر با 130 الی 150 میلیون تومان بوده و به همین دلیل این دو خودرو رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند!

حال اگر نگاهی به قیمت تیگو 7 در بازار داخلی کشور بی اندازیم، قیمتی برابر با 130 میلیون تومان را در بالاترین سطح امکانات و انتخاب رنگ خاص مشاهده می‌کنیم که برای یک کراس اوور چینی بسیار گران تلقی می‌شود. در سوی دیگر، گرند ویتارا نیو فیس در بازار داخلی قیمتی برابر با 148 میلیون تومان را به خود اختصاص داده و نسبت به تیگو7، به‌دلیل اصالت بیشتر و دوام و کیفیتی بالاتر، از ارزش خرید بسیار بیشتری برخوردار است و با توجه به بازار دسته دوم بهتر گرند ویتارا و حضور طولانی مدت آن در کشور و مابین خریداران و مشتریان، پیروز این بخش بی‌شک سوزوکی گرند ویتارا نیو فیس محسوب می‌شود.

نمای ظاهری و داخلی

بی‌شک در این بخش تیگو7 بدلیل طراحی به‌روزتر در قسمت بیرونی و داخلی خود، بسیار زیباتر و جذاب‌تر از سوزوگی گرند ویتارا است. تیگو7 در طراحی خود از خطوط شکسته و الگوریتمی بهتر بهره می‌برد و طراحی چراغ ها در قسمت جلو و عقب و شکل ساختاری بدنه نسبت به گرند ویتارا نیو فیس که دارای طراحی قدیمی و مربوط به 12 سال پیش است، از جذابیت بهتری برخوردار بوده و در نگاه اولیه نظر خریداران را به خود راحت‌تر جلب می‌کند.

در نمای داخلی نیز داستان بر همین منوال بوده و با نشستن در اتاق هر دو خودرو، متوجه زیبایی و به‌روزتر بودن طراحی اتاق تیگو7 نسبت به گرند ویتارا نیوفیس می‌شویم و می‌بایست تیگو7 را قطعا پیروز این قسمت عنوان کرد.

امکانات رفاهی و ایمنی

در این بخش نیز همانند پیشرانه و عملکرد، اعلام برنده به دو قسمت تقسیم بندی می‌شود اما با این تفاوت که در هر دو بخش برنده سوزوکی گرند ویتارا است. در بخش ایمنی سوزوکی گرند ویتارا به‌دلیل کسب 4 ستاره ایمنی از مرکز تصادفات و سوانح جاده ای اروپا نسبت به تیگو 7 که 5 ستاره ایمنی از مرکز تست سوانح جاده‌ای در چین دریافت کرده است، بسیار ایمن‌تر بوده و از استحکام بیشتری در مقابل ضربات وارده به سرنشینان و حفظ ساختار خود برخوردار است. دلیل این امر هم اعتبار خیلی بالاتر موسسه‌ای است که ویتارا در آن موفق به کسب امتیاز شده است.

در بخش رفاهی نیز سوزوکی گرند ویتارا نیو فیس بدلیل برخورداری از امکانات رفاهی بهبود یافته نسبت به نمونه قدیمی خود، با توجه به قیمت و کیفیت تولید، از رقیب چینی‌اش به اعتقاد کارشناسان فعال در زمینه بازار داخلی کشور،  با ارزش‌تر اعلام شده و با امکاناتی همچون ماساژو صندلی راننده (چهار حالته با کلید تنظیم کنترلی)، صندلی‌های جلو مجهز به گرم کن، جعبه کشویی زیر صندلی و تودوزی چرمی و… پیروز این بخش نیز محسوب می‌شود.

البته تیگو ۷ نیز امکانات نسبتا مناسبی دارد اما برای یک خودروی چینی که همیشه آپشن بالا یکی از خصیصه‌های اصلی این خودروهاست، انتظارات بسیار بیشتر است.

خدمات پس از فروش و گارانتی

شکی وجود ندارد که گستردگی خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های ایران خودرو را نمی‌توان به هیچ وجه با شرکتی چون مدیران خودرو قیاس کرد! اما با تمام این تفاسیر، سوزوکی گرند ویتارا به‌دلیل سابقه درخشان در بازار داخلی کشور و پشتیبانی وسیع‌تر ایران خودرو از این مدل نسبت به مدیران خودرو که وظیفه خدمات پس از فروش تیگو7 را بر عهده دارد، گزینه بهتری برای خرید محسوب شده و در نظرسنجی‌های برگزار شده، خودرویی محبوب‌تر نسبت به رقبای هم کلاس خود در این بازه قیمتی لقب گرفته است.

سخن پایانی

قرار گرفتن این دو خودرو در یک کلاس نزدیک به هم شاید کمی عجیب به‌نظر برسد، آن هم در حالتی که شما یک محصول با اصالت ژاپنی را در کنار نوپای چینی قرار داده‌اید و با توجه به عدم محبوبیت چینی‌ها در نزد مردم، پرداخت چنین مبلغی برای اکثر افراد دور از ذهن به‌نظر می‌رسد.

شاید گرند ویتارا محصولی مربوط به نسل قدیمی‌تر این خودرو باشد اما با توجه به محبوبیت، کیفیت و دوام بالای ژاپنی‌ها در کنار موتور قوی‌تر و ویژگی‌هایی چون سیستم ۴ چرخ متحرک، یک خودروی شاسی بلند با معنای نزدیک‌تر به حقیقت را نصیب شما کند. در کنار این موارد خدمات گسترده‌تر ایران خودرو و بازار بسیار عالی دست دوم، خود عاملی دیگر در نشان دادن فلش برتری به سمت محصول ژاپنی است.

به سوپر گروه سوزوکی گرند ویتارا در تلگرام ملحق شوید

8 دیدگاه
  1. ملکی می گوید

    اینم از طنز روزگار ماست که با پول یه لکسوس در خارج باید سوار تیگو چینی بشی . درسته این ویتارا هم قدیمیه اما یه چرخش می ارزه به اون تیگو که معلوم نیست یه سال دیگه بشه سوارش شد یا نه ! استارت بزنی ۲۰ میلیون ازش کم شده !

  2. Shut می گوید

    قطعا گرند ویتارا ارزش خرید بالایی داره_چون برند سوزوکی برند ریشه داری هست و ساخت کشور ژاپن _این چری و تیگو این سال های اخیر اومدن تو بازار ایران_در ضمن سایت چرخان در مورد طراحی تیگو ۷ خیلی جوگیرانه نوشته ظاهر که مهم نیست مهم ایمنی و کیفیت خودرو هست_این شرکت حلبی سازی تیگو مدل تیگو۷ اصلا ارزش خرید نداره پولتون رو حروم این آشغال چینی نکنید گرند ویتارا گزینه مناسب تریه

  3. دادگر می گوید

    یعنی اون قاب زاپاس ویتارا می ارزه به تمامی این اسباب بازی های چینی ،ویتارا مدل ۸۶ با ۳۰۰۰۰۰ کارکرد هنوز رو پاست افرودر واقعی با شاسی صلب یک تکه با طراحی اصیل ژاپنی که البته اگه نظارت کمپانی مادر نبود ایران خودرو به قهقرا می بردش

  4. جواد می گوید

    با استارت زدن قیمتش نمیاد پایین که…چون شرایط خرید صفرش آسونه پس کسی دسته دومشو نمیگیره واسه همون نزول میکنه قیمتش

  5. منصور می گوید

    با سلام ، سوزوکی ویتارا خودروی مونتاژ با کیفیت قطعات ژاپن در بین خودروهای ژاپنی هنوز هم اصالت برند ژاپن را پیش میبرد .بنابراین از لحاظ قیمت پایین ترین قیمت خودروهای suvژاپنی است که در این بازار فعلی ایران ارزش خریدن را ارا می باشد.

  6. علیرضا می گوید

    بعضی چینی سوارا چه اعتماد بع نقسی دارن دوستان عزیز کافیه سوزوکی گزند ویتارا رو درسایت های دوبی قیمت کنید تا ببینید ارزش ارزی این خودرو چقدره این خودرو اگر تو ایران مونتاژ نمی شد بالای ۲۴۰ هزینه واردداتش بود.
    در ضمن این خودرو برای ۱۰ سال پیش نیست و با یک سرچ ساده در گوگل می توانید ببنید تا سال ۲۰۱۵ تولید شده و بعد به سوزوکی ویتارا تغییر نام و ساختار داده که شبیه کراس اورهای جدید شده همین گرند ویتارا الان در استارالیا و برزیل و روسیه تولید میشه.
    مدل فیس لیفت ۱۰ تولید ایران خودرو عالی هست و هیچ گونه تفاوتی با کشورهای دیگه نداره.
    موتور ۲۴۰۰ و چهار چرخ متحرک اش هم خودرو های چینیش در مقایسش خنده دار. میکنه

  7. حسین می گوید

    این که بعضیا میگن تیگو ۷ به خاطر اینکه چینیه به درد نمیخوره رو اصلا قبول ندارم.بالاخره هر شرکتی از یه جایی باید شروع کنه.بعدشم این همه میگین گرند ویتارا خوبه منم قبول دارم خوبه ولی نسخه وارداتیش نه شرکتی.ضمنا تا سوار یه ماشین نشدین دربارش نظر ندین.تیگو ۷ ماشین خوبیه ولی از حق نگذریم یکم به نسبت امکاناتش گرونه

  8. مثتفا می گوید

    خیلی در حق سوزوکی اجحاف شده که اونو با چری مقایسه کردین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.