مکمل بنزین
گوناگونآموزش

کاربرد ترمز اضطراری اتوماتیک پیش از تصادف!

ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) چیست؟ می‌توان این تکنولوژی را به عنوان سیستمی تعریف کرد که احتمال وقوع تصادف با وسیله نقلیه دیگر یا یک انسان را در پیشروی خودرو تشخیص داده و به راننده کمک میکند تا از تصادف جلوگیری کند یا شدت وقوع آن را کاهش دهد. ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) بدین گونه عمل می‌کند که ابتدا سیگنال‌هایی را به راننده برای اصلاح عملکردش ارسال می‌کند و اگر پاسخ راننده مناسب نبوده و یا راننده سرعت عمل کافی نداشته باشد، این سیستم به صورت اتوماتیک، ترمزها را به منظور اجتناب از تصادف فعال خواهد کرد.

خب همه این توضیحات به صورت تئوریک خیلی عالی است اما آیا واقعا سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک، در جاده به همین خوبی عمل می‌کند؟ بسیاری از رانندگان از این امر شکایت دارند که ترمز اضطراری اتوماتیک، گاهی اوقات مزاحم آن‌هاست زیرا زمانی که به ترمزها نیازی نیست، آنها را فعال می‌کند و به بیان ساده‌تر، این سیستم خیلی حساس است. با این حال، اگر از سوی دیگر بدین سیستم بنگریم میبینیم که می‌تواند از وقوع تصادفات وحشتناک پیشگیری کرده و جان افراد بیگناه را نجات دهد.

مثلا یکی از کلیپ‌هایی که در یوتوب منتشر شده بود، یک ایستگاه اتوبوس را با تعداد زیادی از کودکان نشان می‌داد که ناگهان به سمت خیابان دویدند و یکی از انها به یک خودروی ولوو نزدیک شد، اما به لطف وجود سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک و واکنش سریع راننده، هیچ تصادف وحشتناکی رخ نداد.

در واقع سیستم Volvo Truck  که نوعی سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک است، اساسا به منظور جلوگیری از وقوع تصادف در زمانی که خودرو به سرعت به عقب یک وسیله نقلیه دیگر نزدیک می‌شود طراحی شده. این سیستم از یک دوربین بسیار دقیق، رادار، واحد کنترل و سیستم ترمز تشکیل شده و آنچنان دقیق است که می‌تواند اشیاه متحرک بسیار کوچکی مانند یک پسربچه را تشخیص داده و از برخورد جلوگیری کند.

در درون کابین، این سیستم درست قبل از اینکه شرایط بحرانی شود، با چراغ قرمزی که بر روی شیشه جلوی اتومبیل منعکس میگردد به راننده هشدار می‌دهد، و اگر راننده هیچ واکنشی نشان ندهد، یک چراغ چشمک‌زن و یک زنگ هشدار به صدا در خواهند آمد و در نهایت، ترمز اضطراری به منظور اجتناب از تصادف و یا کاهش خسارات فعال خواهد شد.

پویا موسوی

در بهار سال ۹۶ به چرخان پیوسته‌ام و عاشق هیولاهای کلاسیک امریکایی و موتورهای کاربراتوری پر سر و صداشون هستم ...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا