مکمل بنزین
اخبار روز خودرو

پیوستن صنعت خودروسازی ایران به چرخه تولید اتومبیل‌های برقی‌

در چند روز گذشته اخباری مبنی بر سومین نشست تخصصی برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری در صنعت خودروسازی در رسانه‌های دیداری منتشر شده است که امیدواری‌هایی را پیرامون تغییرات بنیادین و رو به جلو را در چرخه تولید اتومبیل‌های سواری در کشور به وجود آورده است. نشست برگزار شده در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برگزار شده و طی آن، فعالان و پژوهشگران صنعت خودرو اعلام کردند، حرکت به سمت طراحی و تولید محصولات برقی به یک الزام در دنیای امروز تبدیل شده و می‌بایست هرچه زودتر پای به این عرصه در زمینه تولید و فروش اتومبیل‌های پاک و برقی در سطح کشور گذاشت.

در این نشست همچنین بر لزوم حرکت جدی و هدفمند به سمت طراحی و تولید خودروهای برقی و هیبریدی تاکید و همچنین اعلام شد که خودروسازی ایران نیز باید به قافله برقی‌ها بپیوندد. بر این اساس، بازار خودرو چین که در حال حاضر سیاست تولید و عرضه اتومبیل‌های برقی را با سرعت به پیش می‌برد، به‌عنوان یک الگو در حوزه خودروهای برقی معرفی شده است. اما مورد دیگر پیرامون این نشست بدین صورت بوده است که نمایندگان دو خودروساز بزرگ داخلی از برنامه‌های خود در حوزه محصولات برقی و هایبریدی رونمایی کرده و اهداف خود را در زمینه تولید و عرضه این‌گونه محصولات در سال‌های آینده عنوان نموده‌اند.

بر این اساس ایران خودرو قصد دارد روی پلت‌فرم جدید خود محصولی برقی را تولید و طی سال‌های آینده روانه بازار کند. همچنین سایپا نیز تولید محصولات برقی و هیبریدی خود را بر روی دو پلت‌فرم خود یعنی X200 و SP100 در نظر گرفته است و تا چند سال دیگر محصولات نهایی را وارد سبد تولید خواهد کرد.

حال با وجود این نشست موثر و تغییرات بنیادین در عرصه تولید خودروهای سواری بر پایه نیروی الکتریسیته، امید آن می‌رود که در آِینده‌ای نزدیک مدل‌های برقی و یا هایبریدی تولید شده توسط شرکت‌های خودروساز داخلی در بازار خودروی کشور حضوری گسترده و فعال را دارا بوده و با توجه به سیاست‌های بین المللی در زمینه عرضه و بکارگیری این نوع خودروها در جاده‌ها، برنامه‌ریزی ایجاد شده مبنی بر همگام سازی صعنت خودروسازی ایران با دیگر کشورهای جهان، با سرعتی بیشتر و بهتر محقق شود.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا