مکمل بنزین
برگزیده‌هاتماشاخانه

در سرازیری ها چه گونه رانندگی کنیم؟ (ویدئوی اختصاصی)

با توجه به اینکه قیمت سوخت هر روز بیشتر از روزهای گذشته می‌شود، دانستن مقدار سوخت مصرفی در حالت‌های مختلف رانندگی از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای مثال بسیاری از افراد نمی‌دانند که آیا باید در سرپایینی‌ها از دنده خلاص استفاده کنند یا خودرو را در دنده قرار بدهند؟ در جواب به این سوال باید بگوییم حالت رانندگی همیشه بستگی به شرایط جاده دارد. در این مطلب تنها مبحث مورد نظر درباره مصرف سوخت بهینه در سرازیری‌هاست و از لحاظ امنیتی حالت رانندگی را مورد بررسی قرار نمی‌دهیم.

خوب در جواب به سوال بالا باید اعلام کنیم که دو سناریو برای رانندگی در سرازیری‌ها وجود دارد: ۱) مواقعی که سرازیری یک خط مستقیم و صاف بوده و ۲) شما باید حالت تپه‌وار به سمت پایین حرکت کنید.

در سناریو اول بهتر است خودرویتان را در دنده قرار دهید چرا که در حالت خلاص شما مجبور می‌شوید برای افزایش سرعت پای خود را روی پدال گاز قرار دهید و این بدان معنی است که سوخت بیشتری را باید به مصرف برسانید ولی در سناریوی دوم بهتر است که دنده را خلاص کنید چرا که در شما در سرازیری‌های یک تپه با اینرسی و جاذبه گرانشی به پایین حرکت می‌کنید و شتاب می‌گیرید و می‌توانید برای بالا رفتن از تپه انرژی لازم را ذخیره کنید. حرکت شما در این حالت از رانندگی مانند حرکت ترن‌های هوایی در شهربازی‌هاست که به صورت مارپیچ به بالا و پایین حرکت می‌کنند. بنابراین قرار دادن دنده در حالت خلاصی باعث می‌شود که سوخت کمتری بسوزانید.

البته بعضی از رانندگان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند در سرازیری‌ها از حرکت لاکپشتی استفاده کنند که به معنای حرکت دادن خودرو به صورت سانتی‌متری است. اگر بخواهیم از لحاظ ایمنی هم بخواهیم بررسی کنیم بهتر است در سرازیر‌ی‌ها خودرو را دنده قرار دهیم چرا که با دنده خلاص پایین آمدن و گرفتن ترمز ناگهانی باعث فشار آمدن بیش از حد به لنت‌ها می‌شود و باعث می‌شود که ترمز خودرو قفل شود و دیگر نتوانید کنترل خودرو را بدست بگیرید.

در ویدئوی زیر که با همکاری چرخان و کلیپو به فارسی دوبله شده است، با ما همراه شوید تا رانندگی کردن مقرون به صرفه در سرازیری‌ها را به شما یاد بدهیم!

 

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا