مکمل بنزین
اخبار روز خودروخبر

توقف هزاران خودروی وارداتی در گمرکات کشور و ادامه بلاتکلیفی واردکنندگان!

 

همان‌گونه که در رسانه‌های دیداری و شنیداری اعلام شده است، حدود ۵ ماه از بسته شدن سایت ثبت سفارش می‌گذرد و تعداد خودروهای متوقف شده دراین مدت زمان در گمرکات کشور از مرز 10 هزار دستگاه عبور کرده است.

حال به نقل از برخی خبرگزاری‌های داخلی، حدود 5 ماه از مسدود شدن سایت ثبت سفارش می‌گذرد و تاکنون این امر منجر به عدم تعادل‌ در بازار خودروی کشور گردیده است و بعد از بسته شدن سایت ثبت سفارش، عملاً همه واردکنندگان اعم از رسمی و غیررسمی امکان ثبت سفارش جدید را نداشته‌اند.

در حال حاضر بر اساس آمارهای دریافت شده از 7 ماه نخست تجارت خارجی کشور در سال جاری، حدود 49 هزار خودرو (با رشد قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال 95) به‌صورت قانونی وارد کشور شده است.

 البته با استناد بر همین آمار، مسئولان وزارت صنعت اعلام کردند که روند واردات خودرو متوقف نشده است و این درحالیست که دلیل واقعی رشد واردات با وجود مسدود ماندن سایت ثبت سفارش محرز نیست، چرا که ثبت سفارش واردات با تمدید شدن مجدد تنها 6 ماه اعتبار دارد.

 حال برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند که هرچند تاکنون میزان واردات با افزایش روبه‌رو بوده است، اما به‌نوعی این موضوع به استفاده از مجوزهای ثبت سفارش قبلی مربوط بوده و اتفاقاً این افزایش در واردات منجر به افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است.

اما با این حال، نکته حائز اهمیت این‌گونه است که با وجود افزایش واردات، تعداد خودروهای ترخیص نشده در گمرکات سراسر کشور به‌شدت افزایش یافته و این امر منجر به بلاتکیف ماندن هزاران دستگاه از خودروهای وارداتی شده است. در این رابطه، یکی از افراد مسئول در سازمان گمرک ایران، این گونه عنوان کرده است که بیش از 10 هزار خودروی وارداتی در 5 ماه گذشته در گمرکات سراسر کشور انبار شده و با بسته بودن سامانه ثبت سفارش، عملا در حال حاضر راهی برای ترخیص و خروج آن‌ها از محوطه گمرک وجود ندارد.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا