Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

آیا وزارت صنعت، مجری طرح ادغام قطعه‌سازان می‌شود؟

همواره ادغام و همکاری مشترک قطه سازان داخلی از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. پیرامون همین موضوع، به گزاری برخی خبرگزاری‌های داخلی ادغام قطعه‌سازان در شرایطی تا به امروز بیشتر در قالب یک پیشنهاد مطرح بوده است که این بار وزارت صنعت، معدن و تجارت رسما وارد ماجرا شده و قصد دارد پس از انجام بررسی‌های لازم، طرح تجمع واحدهای قطعه‌سازی کشور را کلید بزند.

حال آن طور که معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت چندی پیش در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قطعات اعلام کرد، این وزارتخانه طرحی مبنی ‌بر تجمیع (ادغام) قطعه‌سازان در دست دارد. بر این اساس، می‌بایست کنسرسیومی مشترک از مسئولان وزارت صنعت، قطعه‌سازان و البته خودروسازان، طرح موردنظر را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و نتیجه را به اطلاع محمد شریعتمداری وزیر صنعت برساند.

منصور معظمی همچنین در ادامه صحبت‌های خود گفت: قرار است این کنسرسیوم بررسی‌های لازم درباره مزایا و معایب و چالش‌های ادغام قطعه‌سازان را مورد بررسی قرار دهد و طبعا اگر کفه ترازو به سمت مزایای این طرح سنگینی کند، به احتمال فراوان وارد فاز اجرایی خواهد شد. البته یک ابهام بزرگ در این مورد وجود دارد و آن به‌خصوصی بودن قطعه‌سازان برمی‌گردد.

در واقع از آنجا که وزارت صنعت به‌عنوان یک نهاد دولتی بوده و به‌دنبال ادغام قطعه‌سازان است، این موضوع با خصوصی بودن قطعه‌سازان در تضاد بوده و به‌نظر می‌رسد این مسئله به نوبه خود چالش‌برانگیز خواهد بود. در این شرایط به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهد از ارتباطات موجود میان شرکت‌های خودروساز داخلی و قطعه‌سازان (وابستگی قطعه‌سازها به خودروسازان) استفاده دو طرفه کند.

یا به‌عبارت بهتر، احتمالا وزارت صنعت قصد دارد از این وابستگی در جهت ترغیب قطعه‌سازان به ادغام بهره برده و طرح تجمیع آنها را عملی سازد. با این حساب، از آنجا که قطعه‌سازان ایرانی وابستگی زیادی به خودروسازان دارند، هیچ بعید نیست در صورت تصمیم وزارت صنعت مبنی ‌بر ادغام، آنها ناچار به پذیرش این طرح شده و زیر بار این برنامه بروند.

البته لازم به ذکر است، ظاهرا بیشتر قطعه‌سازان بزرگ داخلی میلی به ترکیب نداشته و طرح ادغام را نخواهند پذیرفت. هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت اهدافی مانند کاهش هزینه‌ها، صادرات بیشتر و همچنین بهبود تحقیق و توسعه را از طرح ادغام واحدهای قطعه‌سازی دنبال می‌کند، با این حال قطعه‌سازان معتقدند تجمیع آنها سبب ایجاد انحصار شدید در صنعت قطعه و از بین رفتن واحدهای خرد قطعه‌سازی خواهد شد.

در این شرایط، باید منتظر ماند و دید نتیجه بررسی‌های کنسرسیوم مشترک وزارت صنعت و خودروسازان و قطعه‌سازان در مورد ادغام واحدهای قطعه‌سازی چه خواهد بود و آیا این طرح به مرحله اجرایی خواهد رسید و یا همانند دیگر موارد به خاطره‌ها خواهد پیوست.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.