مکمل بنزین
اخبار روز خودروتحلیلیخبرداخلی

چه عواملی باعث رشد صعنت خودروسازی ایران در صورت اجرای دقیق و درست خواهد شد!

 

در تمامی نقاط جهان، خودروسازان بین المللی از پایین‌ترین رده‌ها فعالیت خود را شروع و پس از مدت‌ها به جایگاه فعلی خود رسیده‌اند. اما سرنوشت هر خودروساز همانند دیگری نبوده است، زیرا شکست‌ها و پیروزی‌ها در این بین بسیار نقشی موثر را ایفا کرده و گاهی اوقات باعث افزایش رده یا بلعکس ورشکستی و سقوط برخی شرکت‌ها را باعث شده است.

اما در ایران پیشرفت صعنت خودروسازی با توجه به شرایط موجود بسیار کند بوده و در برخی موارد با پس رفت نیز روبه‌رو شده است. حال در این مطلب به بررسی عواملی که باعث رشد صنعت خودروسازی ایران در صورت اجرای دقیق و درست در آینده‌ای نزدیک می‌شود، به‌صورت کوتاه و خلاصه خواهیم پرداخت و چهار راهکار مفید و موثر را در پیشبرد این هدف عنوان خواهیم کرد.

1-عدم حمایت همه جانبه دولت از خودروسازان

 

به جرات می‌توان گفت، مهم‌ترین عامل در عدم پیشرفت روزافزون صنعت خودروسازی کشور، حمایت همه جانبه و بی‌دریغ دولت از خودروسازان دولتی است. در دیگر نقاط جهان، خودروسازان بین المللی همواره به‌صورت هولدینگ و چند جانبه اداره شده و شامل سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌شوند. اما در این میان برخی کشورها صنعت خودروی خود را به‌صورت دولتی اداره می‌کنند که از این موارد می‌توان به کشورهایی همچون چین، ایران و روسیه اشاره کرد. در ایران اما متاسفانه این‌گونه باید گفت که حمایت از محصولات داخلی و جلوگیری از خصوصی سازی مراکز تولیدی همچون ایران خودرو و سایپا، باعث شده است واردات خودروهای سایر شرکت‌ها به درون کشور با عوارض سنگین رو‌به‌رو شود و شرکت‌های دولتی بدون هیچگونه رغیب مستقیم و با دانستن از حمایت همه جانبه دولت از خود، به فعالیت با همان شیوه همیشگی ادامه دهند.

2- پایان تولید محصولات قدیمی و  جایگزینی آن‌ها

 

یکی دیگر از عوامل عدم پیشرفت خودروسازان دولتی در کشور، تولید و عرضه محصولا قدیمی است. این امر باعث آن شده تا محصولات جدید نتوانند با قیمتی واقعی در بازار کشور حاضر شوند و توان خرید مشتریان با توجه به افزایش پلکانی قیمت این تولیدات قدیمی به پایین ترین سطح خود در چندین سال اخیر رسیده است. با این تفاسیر، در این بخش می‌توان نتیجه گرفت که اگر این گونه محصولات همچنان تا چند سال بعد تولید شوند، در این بخش نیز همانند قسمت اول نمی‌توان آینده‌ای درخشان را برای صعنت خودروی کشور متصور شد.

 لازم به ذکر است، در حال حاضر با انعقاد قراردادهای بین المللی با سایر خودروسازان خارجی، این بخش کمی رو به جلو حرکت کرده و با توجه به تولید محصولاتی همچون پژو 2008 توسط ایران خودرو و پژو فرانسه، به اعتقاد کارشناسان پیشرفتی هرچند کوچک اما خوب انجام شده است و در صورت تداوم این امر، می‌توان سیاست‌های خوبی در این بخش اتخاذ کرد.

3-ایجاد بستری جدید و میزان دریافت عوارض گمرکی کمتر برای خودروهای وارداتی

 

یکی دیگر از مواردی که باعث رشد بهتر و روبه جلوتر صنعت خودروسازی ایران می‌شود، ایجاد بستری جدید در عرضه خودروهای گوناگون در کنار دریافت عوارض گمرکی کمتر برای خودروهای وارداتی است. از این رو، اگر در میزان دریافت عوارض گمرکی از خودروهای وارداتی تخفیف یا بهتر است بگوییم هزینه کمتری اعمال شود، خودروسازان داخلی با حس کردن خطری همچون رقبای خارجی، به بهبود تولیدات خود و قیمت گذاری مناسب تر بر روی آن‌ها پرداخته، که در این صورت مشتریان و خریداران شاهد کیفیت ساخت بهتر در کنار قیمتی مناسب بر روی محصولات ساخته شده در درون کشور به عنوان خودروهای داخلی خواهند بود.

4-استفاده از ساختارها و تجربیات سایر شرکت‌های بین المللی در پیشبرد اهداف توسعه

 

از دیگر عوامل موثر در پیشرفت سصعنت خودروی کشور، استفاده از ساختار و تجربیات خودروسازان بین المللی در این سال‌ها است. شاید بهتر اس بگوییم، خودروسازان وطنی می بایست برای بهبود و پیشرفت روزافزون خود، از تجربیات و ساختار مدیریتی دیگر کمپانی‌های مشهور در سطح جهانی استفاده نموده و اهداف و برنامه ریزی‌های خود در بازاریابی و عرضه محصولات در درون کشور و دیگر بازارهای منطقه‌ای را مطابق با این شرکت‌ها همسو نمایند.

 از دیگر نکات مهم در این رابطه، مواردی همچون عرضه و تقاضا در بازار داخلی است. در این باره می توان این‌گونه گفت که برای تولید یک محصول می‌بایست به تقاضای مشتریان پیرامون خودروی تولیدی توجه کرد، به عنوان مثال در تولید و فروش خودرویی همچون رنو ساندرو که از محبوبیت خاصی مابین خریداران برخوردار است، باید به میزان دقیق تیراژ توجه شود تا در مواقعی که فروش این خودرو به صورت پیش‌فروش و با وعده تحویل چند روزه و یا چند ماهه است، تاریخ دقیق تحویل به مشتری بدون هیچ‌گونه تاخیر و با برنامه ریزی قبلی انجام شود.

کلام پایانی

 

حال با توجه به تمامی شرایط و مستندات موجود، لازم به ذکر است صنعت خودروسازی کشور در دوران پساتحریم با رشد خوبی روبه‌رو بوده و گرچه همچنان نواقص و کاستی‌هایی وجود دارد، اما نسبت به سالیان اخیر این حوزه در حال تغییرات بنیادین بوده و با توجه به چندین نکته مهم که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، در صورت انجام درست و دقیق این موارد از سوی مدیران و مسئولان مربوط در این حوزه، می‌توان آِینده‌ای خوب و درخشان را برای این صنعت محرک و استراتژیک متصور شد.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ارزش پژو 2008تو این بازار هرکی چیزی میگه(خیلی به نظره من ارزش داشته باشه60تمن) با یه دونه خودرو جدید چیزه خاصی پیش نمیاد تو صنعت خودرو اما هرکی خرید حتما اولین سری بخره چون دوستانمون دست خیر زیاد دارن کیفیت ماشین روز به روز کمتر و قیمت آن زیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا