مکمل بنزین
یادداشتبرگزیده‌ها

آیا نمایشگاه خودروی تهران ارزش بازدید دارد؟

بالاخره دومین نمایشگاه خودروی تهران افتتاح شد. نمایشگاهی که در طول یکسال گذشته برای آن تبلیغات فراوانی شده و همه کمپانی‌های مطرح داخلی امیدوار بودند که در این ضیافت بزرگ حاضر بوده و چشم و دل مشتریان ایرانی را بروبایند. اما کم‌کم ورق برگشت و برخی از کمپانی‌های مطرح از حضور در نمایشگاه خودروی تهران انصراف دادند. آنها دلایل مختلفی داشته و به بهانه‌های مختلف قید نمایشگاه تهران را زدند. با این حساب نمایشگاه خودروی تهران جای خالی چند برند و خودروساز داخلی و خارجی را حس کرده و احتمالا نمی‌تواند انتظارات علاقه‌مندان به خودروهای مختلف را برآورده کند؛ با این وجود آیا نمایشگاه خودروی تهران ارزش بازدید دارد؟

در این‌باره باید گفت که نمایشگاه خودروی تهران محلی برای گرد هم آمدن خودروهای میلیونی بازار بوده و اکثرِ علاقه‌مندان به خودروهای مختلف، توان خریداری محصولات موجود در نمایشگاه خودروی تهران را ندارند و فقط باید هاج و واج به تماشا بنشینند! به جرات می‌توان گفت که شاید تنها چند عدد از محصولات موجود در نمایشگاه خودروی تهران قیمتی کمتر از 60 میلیون تومان داشته و مابقی با قیمت‌های میلیونی خود همه را شوکه می‌کنند. پس باید توجه داشت که نمایشگاه خودروی تهران؛ امسال محل کسب اطلاعات بیشتر درباره خودروی مورد نظرتان نیست؛ البته شاید شما جزء آن دست از افراد باشید که پولشان از پارو بالا می‌رود و بسیار خوش‌حال و شاد خندانید! در این صورت حتما باید به نمایشگاه رفته و خودروهای مختلفِ برندهای گوناگون را ببینید.

اما از بحث قیمت‌های نجومی خودروهای موجود در نمایشگاه تهران که بگذریم؛ به نحوه نمایش برخی از محصولات کمپانی‌ها باید اشاره کرد. یادش بخیر! در نمایشگاه پارسال شخصی دسته دنده لکسوسی را برداشت و رفت! یا شخصی دیگر با سیگار روشن سوار بر کامیون اسکانیا شده و در اتاقک آن به فضا رفت! همین بی‌فرهنگی‌ها باعث شد که تقریبا تمام شرکت‌های حاضر در نمایشگاه درب برخی از خودروهای خود را برای همیشه قفل کنند. این موضوع فقط به خودروها مرتبط نیست؛ زیرا شاهد بودیم که یک واردکننده دوچرخه، زین و رکاب دوچرخه‌های خود را برداشته بود تا مبادا کسی سوار آنها شود. بله! نمایشگاه خودروی تهران جای عجیبی بوده و شاید شما خواهان سوار شدن برروی یک مدل خاص باشید؛ اما دریغ از آن زمان که به خاطر بی‌فرهنگی عده‌ای و یا ترس شرکت‌های مختلف درب برخی از خودروها قفل بوده و شما باید از پشت شیشه؛ فضای داخلی آنها را ببینید و خود را پشت فرمان خودروهای مذکور تجسم کنید.

از اینها که بگذریم به بحث چینی بودن نمایشگاه خودروی تهران باید اشاره کرد. در این نمایشگاه به غیر از چند شرکت اصیل و اسم و رسم‌دار؛ مابقی کمپانی‌ها چینی بوده و انگار که شما وارد خاک چین شده‌اید! چینی بودن نمایشگاه باعث شده است که برخلاف تمام نمایشگاه‌های بزرگ جهان شاهد هنرنمایی خودروسازانی از تایوان، هند و… باشیم! گذشته از اینها بر ما پوشیده نیست که برخی از خودروهای مثلا اروپایی نمایشگاه تهران، کاره مهندسان خوش ذوق کمپانی دانگ‌فنگ بوده و بوی چین از داخل برخی از خودروهای اروپایی به مشام می‌رسد!

باید به این موضوع هم اشاره کرد که تمام خودروهای موجود در نمایشگاه خودروی تهران قبلا رونمایی شده و تقریبا هیچ اتفاق خاصی برای صنعت خودروسازی ایران به وجود نیاورده‌اند. رونمایی از  خودروهای مذکور در نمایشگاه‌هایی با کلاس بالاتر صورت گرفته  و شرکت‌های داخلی دوباره از آنها رونمایی می‌کنند. با وجود اینکه از ماه‌ها قبل تمام اطلاعات موجود از خودروهای نمایشگاه خودروی تهران به دست آمده و در کل ارزش رونمایی محصولات در این نمایشگاه را به صفر نزدیک‌تر کرده است! ضمن اینکه باید دانست که برخی از خودروهای موجود در نمایشگاه تهران مربوط به سال‌های گذشته بوده و مدل جدید آنها در نمایشگاه خودروی تهران حضور ندارد.

اما نمایشگاه خودروی تهران ویژگی‌هایی هم دارد که حداقل‌های انتظارات خودرو دوستان را فراهم می‌کند. در این نمایشگاه برای نخستین‌بار پس از سال‌ها چند محصول از کمپانی بزرگ فولکس‌واگن توسط شرکت ماموت‌خودرو حضور دارند که قطعا دیدن آنها خالی از لطف نیست. همچنین در نمایشگاه خودروی تهران شاهد حضور دو سورپرایز فرانسوی هستیم که ناخودآگاه هر ببیننده‌ای را جذب خود می‌کنند.

رنو با نمایش جدیدترین خودروی خود در مسابقات فرمول یک قدرت‌نمایی کرد و پژو با نمایش اگزالت دل‌ربایی! از طرفی رنو مگان جدید را با خود به نمایشگاه آورده تا به این ترتیب از نقشه خود برای فروش محصولاتش در بازار ایران پرده‌برداری کند. سیتروئن هم بیکار نبوده و بالاخره برخی از خودروهای خود از جمله C3 را به نمایشگاه آورده و در کل دیدن آنها قطعا خالی از لطف نیست. چینی‌ها هم تلاش خود را کرده‌اند و شاید نمایشگاه خودروی تهران میزبان اولین تجربه خارجی برندهایی همچون Bisu Auto باشد! برندهایی که سن و سالی ندارند؛ اما مانند رعد و برق سریع بوده و سرعت پیشرفت آنها قابل ستایش است!

خلاصه اینکه شاید برای برخی حضور در نمایشگاه خودروی تهران هیجان‌انگیز باشد؛ ولی برای اکثر  مردم کاری سخت بوده و آنها را تا مرز سکته پیش می‌برد! آنها فقط آه کشیده و سر تکان می‌دهند.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. این نوع نمایشگاه ها نه تنها منطقی نیست بلکه فوق العاده باعث خنده و شادی میشه
    تو شرایطی که انحصار دو شرکت بازار رو قبضه کرده و شرایط رقابت به صفر نزدیکه عدم حضور چندین شرکت بزرگ نه تنها عجیب نیست بلکه باید اونها رو بخاطر این تصمیم عاقلانه و منطقی تشویق کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا