مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

نگاهی به بایک X55؛ در جستجوی خوشبختی !

دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران محل خوبی برای نمایش خودروهای چینی کمپانی‌هایی بود، که شاید کمتر کسی حتی نام آنها را شنیده باشد. حجم حضور شرکت‌های چینی در نمایشگاه مذکور به حدی بود که خودروسازان چینی به هیچ عنوان احساس غریبی نکرده و یاد و خاطر نمایشگاه‌های بزرگ کشور خود؛ نظیر نمایشگاه خودروی پکن و گوانگژو را زنده کردند.

حضور چند شرکت اروپایی کمی به واژه بین‌المللی کمک کرد؛ ولی راستش را بخواهید برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، بیشتر برای نمایش توانمندی‌های خودروسازان چینی و رونمایی از نقشه‌های آنها برای بازار انحصاری ایران است. یکی از کمپانی‌های بدقلق چینی که دو دستی ایران را چسبیده و رها نمی‌کند؛ خودروسازی بایک نام دارد. این خودروساز کم و بیش نام و آوازه‌ای در وطن خود داشته و جزء بزرگان تولید خودرو در کشور چین است. سال‌های نه چندان دور این خودروساز با عرضه محصولاتی قصد قدرت‌نمایی در بازار خودروی ایران را داشت؛ ولی در عمل موفقیت چندانی کسب نکرد. بایک رو به فراموشی بود که به یکباره چندین خودروی جدید را برای حضور در بازار ایران در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی کرد.

این رونمایی‌ها نقطه شروعی برای بایک در ایران بوده و ظاهرا این کمپانی به غیر از خودروهای حاضر در نمایشگاه تهران؛ محصولات دیگری را هم برای حضور در بازار ایران آماده کرده است. یکی از خودروهای مذکور مدل X55 بوده که اتفاقا از مشخصات، ظاهر و امکاناتش می‌توان فهمید که در صورت حضور صد در صدی در بازار ایران قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان خواهد داشت (اگر بگذارند!) و احتمالا مشتریانی برای خریداری این شاسی‌بلند کوچک پیدا خواهد شد. اما این خودرو از کجا می‌آید و چه مشخصاتی دارد؟ برای آشنایی با بایک X55 با چرخان همراه باشید.

بایک X55 را باید یک شاسی‌بلند کامپکت بدانیم که به لحاظ سایز و… پایین‌تر از مدل X65 است. بایک X55 براساس کانسپت C51X  که در جریان نمایشگاه خودروی پکن در سال 2012 معرفی شده بود؛ ساخته شده است. برای ساخت X55 از پلتفرم Senova D50 کمپانی بایک استفاده شده و نخستین‌بار در سال 2015 و در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی شده است. عرض، ارتفاع و طول بایک X55 به ترتیب 1685،1809و4405 میلی‌متر است. همچنین فاصله بین دو محور این خودرو 2650 میلی‌متر بوده و تنها 200 میلی‌متر با سطح زمین فاصله دارد. طراحی و چهره بایک X55 ساده بوده و ما شاهد استفاده از خطوط تیز و تند معمول برروی بدنه آن نیستیم. فضای داخلی هم کاملا خانوادگی بوده و به هیچ عنوان حس و حال سواری بر یک خودروی جوان پسند را به وجود نمی‌آورد.

البته باید متذکر شد که بحث طراحی و… خودروهای مختلف کاملا سلیقه‌ای بوده و ممکن است که شما نظرِ دیگری داشته باشید.

مدل 2016 بایک X55 در نسخه‌های Standard، Comfort، Elite و Luxury عرضه شده و هر کدام از نسخه‌های مذکور مشخصات و امکانات متنوعی دارند. پیشرانه بایک X55 یک موتور 1.5 لیتری است؛ اما باید توجه داشت که پیشرانه مذکور قدرت ثابتی ندارد؛ زیرا در سه نسخه نهایی بایک X55 شاهد استفاده از توربوشارژ در سیستم محرکه خودروی مذکور هستیم و علاوه بر گیربکس MT که در مدل‌های پایه از آن استفاده شده؛ از گیربکس 6 سرعته CVT نیز برای انتقال قدرت به چرخ‌های X55 استفاده شده است! البته نسخه Luxury تنها از گیربکس CVT استفاده می‌کند.

پیشرانه معمولی بایک X55 حدود 114 اسب‌بخار قدرت داشته و گشتاور آن به 148 نیوتن‌متر می‌رسد. در مقابل پیشرانه توربوشارژ خودروی مذکور 147 اسب‌بخار قدرت دارد و گشتاور آن هم به 210 نیوتن‌متر می‌رسد.

تفاوت‌های مذکور باعث شده است که پیشرانه معمولی بایک X55 حداکثر سرعت را به 170 کیلومتر بر ساعت برساند. اما پیشرانه توربوشارژ X55 با گیربکس MT و CVT سرعت را به 175 و 185 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. هچنین بایک X55 دارای باک سوختی با ظرفیت 55 لیتر بوده و از استاندارد Euro V برخوردار است؛ اما مانند تمام موارد بالا وجود توربوشارژ و گیربکس‌های متفاوت میزان مصرف سوخت آن را متغیر کرده است. نسخه معمولی X55 با پیمایش 100 کیلومتر تنها 6.8 لیتر سوخت مصرف می‌کند. در مقابل نسخه توربوشارژ آن با گیربکس‌های MT و CVT به ترتیب 7.3 و 7.5 لیتر مصرف سوخت دارد. وزن بایک X55 در نسخه معمولی 1360 کیلوگرم بوده و در نسخه مجهز به توربوشارژ وزن آن به 1431 کیلوگرم میرسد.

به لحاظ امکانات بایک X55 در سطح خوبی قرار دارد. این خودرو در نسخه فول به سانروف، گرمکن آینه‌های جانبی، کروز کنترل، فرمان برقی، صندلی‌های چرمی، فرمان چرمی، 6 بلندگو، کامپیوتر سفری، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، تهویه مطبوع خودکار و دستی،پاور ویندوز، دوربین عقب و…  مجهز شده است. همچنین این خودرو از نظر ایمنی در نسخه فول خود از 6 کیسه هوا، سیستم الکتریکی ضد سرقت، سنسور پارک عقب و جلو، هشدار خستگی راننده، سیستم‌های ABD+EBD،TCS، HAC و… استفاده می‌کند.

بایک پیش از این با همکاری دیارخودرو اقدام به عرضه خودروهایی در ایران کرده بود؛ ولی با وجود مشخصات خوبه فنی و ظاهری خودروهای مذکور؛ متاسفانه به دلیل کیفیت پایین و عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب؛ عملا شاهد شکست این کمپانی چینی در سال‌های نسخت حضورش در ایران بودیم. اما ظاهرا ساز و کار بایک در بازار ایران تغییر کرده و قصد تبدیل ایران به هاب منطقه‌ای خود در خاورمیانه را دارد و قرار است که چندین خودروی این کمپانی در گلپایگان مونتاژ و تولید شود.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا