Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

اختلاف صنعت خودروسازی ایران با دیگر کشورها چند سال است؟

سیاست‌های یک بام و دوهوای خودروسازان ایران در طول این سال‌ها نه‌تنها باعث افزایش کمی و کیفی محصولات تولید داخل نشده بلکه روند عقب‌گردی که به نظر خودروسازان پیشرفت تلقی می‌شود، در پی داشته است.

سیاست‌هایی که نه‌تنها کیفیت قطعه‌سازی ایران را به سطح روز دنیا نرسانده‌اند بلکه حتی نتوانسته نام یک برند خودروسازی ایران را در سطح جهان به‌عنوان پرچم‌دار ایرانی در طی این‌همه سال به جهانیان معرفی نماید.

با نیم‌نگاهی به صنعت قطعه‌سازی ترکیه به‌راحتی متوجه می‌شویم که آن‌ها به‌جای سرمایه‌گذاری‌های بیهوده در بخش‌های کم بازده و هدر رفت منابع، چنان صنعت قطعه‌سازی خود را از نظر کیفی ارتقا داده‌اند که کشورهای اروپایی با آن استانداردهای سخت‌گیرانه تولید قطعات خود، از کشور ترکیه نیز واردات قطعه خودرودارند.

با نگاهی هرچند مختصر بر صنعت خودروسازی کشورهای آسیایی مانند کره و ژاپن به‌راحتی می‌توان این اختلاف فاحش که هرروزه بیشتر و بیشتر می‌شود را مشاهده کرد. منظور ما قدمت این صنعت در این کشورها و ایران نیست بلکه تفاوت سطح نوآوری و ارتقای روزافزون تکنولوژی‌هایی است که به‌نوعی توانسته‌اند صنعت خودروسازی را متحول کرده و تعریف دیگری از آن‌ها را در ذهن مشتریان و مردم به‌وجود آورند.

خودروی برقی تسلا مدل S

خودروی هیبریدی Toyota Prius با مصرف سوخت ترکیبی 3.6 لیتر در هر 100 کیلومتر

پژو پرشیا تولید داخل با مصرف سوخت ترکیبی 8.2 در هر صد کیلومتر

به‌عنوان‌مثال، تکنولوژی دنده اتوماتیک چیزی نیست که شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان روی آن مانور بدهند. قدمت این فناوری چیزی حدود 80 سال است درحالی‌که در سال 1395 در کشوری مانند ایران از ساینا اتوماتیک به‌عنوان اولین دنده اتوماتیک ملی رونمایی شده و از آن برای فخرفروشی به مردم و القای این نکته که این صنعت هم‌پای جهان در حال حرکت روبه‌جلوست استفاده می‌کنند، حال بماند که این جعبه‌دنده اتوماتیک کجا و جعبه‌دنده‌های اتوماتیک مدرن و روز دنیا کجا!

یا مورد دیگری که در ایران از آن با عنوان یک آپشن فوق پیشرفته یاد می‌شود و با فخر زیاد آن را به مشتریان ارائه می‌دهند، با نام مانیتور داخلی برای خودروست که اولین بار در سال 1986 در خودروی کادیلاک دیده شد، درحالی‌که در ایران برای اولین بار روی خودروی دنا در سال 2014 یعنی بعد از حدود 30 سال از ابداع این تکنولوژی، خودروسازان وطنی آن را برابر با فن‌آوری که از مریخ آمده و مشتریان می‌بایست برای آن جان‌ها فدا کنند، در نظر گرفتند.

کابین دنا 2018

کابین تویوتا کمری 2018

البته این‌ها فقط نمونه‌ای از خروار است که هزاران مورد دیگر مانند ترمز ABS، خودروهای انژکتوری، هیبریدی، الکتریکی، فرمان برقی، سان روف، ایمنی خودروها و … که هرکدام قصه طولانی داشته و تفاوت آن‌ها در ایران و دیگر کشورهای بزرگ تولیدکننده خودرو بین زمین است تا آسمان.

 کابین کیا اسپورتیج 2006

کابین اسپورتیج 2017

کابین سمند معمولی

کابین سمند سورن جدید

اما این‌ها تنها تفاوت‌هایی بود که در تکنولوژی حال حاضر دنیا می‌توان آن‌ها را دید و وقتی‌که خودروسازان داخلی از یک تکنولوژی نه‌چندان پیچیده مانند مانیتور داخل خودرو، 30 سال با دنیا اختلاف دارند، احتمالا اختلاف سطح آن‌ها در تکنولوژی‌های آینده مانند خودروهای برقی و هیبریدی یک قرن و حتی بیشتر طول بکشد!

امروزه متاسفانه خودروسازان داخلی به مردم به چشم دستگاه پول چاپ کنی نگاه می‌کنند که باید اجناس تاریخ‌مصرف گذشته و تاریخی خود را با هزاران منت به آن‌ها داده و در قبال آن پولی برابر یک خودروی روز دنیا که در کشورهای دیگر با بهترین امکانات تولیدشده و با بهترین و منصفانه‌ترین قیمت به دست مشتریان می‌رسد، برابری کند.

خودروسازان وطنی که بیشتر مونتاژکار هستند تا خودروساز، به دلیل حجم بالای تقاضای داخلی برای خرید خودرو از این موقعیت بهره کامل را برده و حتی به خود زحمت تغییر چهره‌ اتومبیل پس از گذشت 20 سال را هم نمی‌دهند.

تغییر چهره‌ای که در خودروسازان بزرگ جهان امری بسیار عادی و طبیعی محسوب شده و اگر این تغییرات را انجام ندهند به‌زودی از دور این رقابت خارج‌ شده و باید جای خود را به خودروساز تازه‌نفس دیگری بدهند.

kia sportage 2006

kia sportage 2017

اما خودروساز داخلی از این بابت خیالش راحت بوده و نگران هیچ رقیب جدی که توان رقابت با او را داشته و محصولاتش را به چالش بکشد، نداشته و به همین منظور خودروهایی که جایشان به‌جای جاده‌های کشور در موزه‌ها و کلکسیون‌هاست، در جاده‌های کشور دیده می‌شوند.

جی ال ایکس دهه 70

جی ال ایکس دهه90

اما اگر فکر جدی برای این صنعت بیمار در کشور نشود، نباید انتظار معجزه‌ داشت. زیرا چرخه معیوب قطعه‌سازی بی‌کیفیت، مونتاژکاری و تولید خودروهای بی‌کیفیت و قدیمی و عرضه نادرست آن به مشتریان سبب عقب‌گرد این صنعت در کشور شده و تا جایی پیش می‌رود که نه‌تنها توان رقابت خارجی در سطح بین‌المللی را نداشته بلکه حتی نمی‌تواند رضایت مشتریان داخلی خود را باعرضه محصولاتی متفاوت از گذشته به دست آورده و کیفیت‌شان را افزایش دهد.

20 دیدگاه
  1. رضا می گوید

    به قول مظفرالدین شاه همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید

    1. پدرام می گوید

      تا خر هست خرسوار هم هست
      کدوم صنعتمون دست عمل می کنه که خودرو سازیمون باشه

  2. ///mahdispd می گوید

    واس این ملت همینم زیاده

  3. امير می گوید

    وقتى که کمپین خودرو داخلی نخریم تشکیل میشه اما موقع ثبت نام حمله میکنن به سایت،همینم از سرمون زیاده

  4. maha می گوید

    سکوت …………بهترین جواب است

  5. محمد می گوید

    سلام
    بسیار عالی

  6. محمد می گوید

    الهی امین

  7. Mrmahdi654 می گوید

    حرف حق جواب نداره، واقعا صنعت خودرو سازی ایران بیماره، متاسفم برای مسئولین این مملکت که به فکر نیستن، اطمینان دارم جوونای دهه هفتادی میتونن با تلاش مستمر این صنعت رو به شکلی متحول کنن که نه تنها در آسیا بلکه در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

  8. AbolfazlHoseini می گوید

    خلایق هرچه لایق!

  9. ناشناس می گوید

    آدمی که خودش زده بخواب هیچ موقع بیدار نمیشه عین مسئولین ما
    خدا عاقبت مردم ختم به خیر کنه

  10. ناشناس می گوید

    بز را هم بسپارید دست دزد اخر فقط شاخش را تحویلتان میدهد

  11. علی می گوید

    چانا سخن از دل ما میگویی….

  12. رحمان نگرانی می گوید

    ملت خودرو با کیفیت میخوان چیکار؟!آقامون بنز زیر پاش باشه کافیه دیگه،مگه نه مردم؟!!

  13. ali می گوید

    توی یه مجله نوشته بود وقتی که دنا رو اولین بار برده بودن روسیه یه مرده دورش میگرده بعدشم به نماینده ایرانخودرو می گه که خدا خیرتان بدهد من از سمندم راضیم و اکنون دنا قشنگ است و آن را می خواهم بخرم واقعا من موندم که روسیه اینقدر بدبخته که به آشغالای ما افتخار می کنه

  14. پیمان می گوید

    تا زمانی که صنایع خودروسازی زیر نظر دولت و تعرفه های فروش خودرو و همچنین واردات خودرو مستقیمأ از طرف دولت برنامه ریزی و قیمت گذاری میشود نباید توقع پیشرفت و پویایی در این صنعت را انتظار داشت.

  15. ناشناس می گوید

    تا وقتی که جوانان و نیروهای پر استعداد و تحصیلکرده ما هیچ فرصت پیشرفت و ترقی به آنها داده نمیشه و برعکس این فرصت ها در اختیار کشورهای دیگه گذاشته میشه این استعدادها از بین میرند و صنعت کشور ما نه تنها در بخش خودرو بلکه در تمام بخشها رو به ورشکستگی و نابودی پیش میرود.

  16. مهدی می گوید

    ما در ایران داریم بچه هایی رو که در صنعت طراحی خودرو آدم های قدری هستن اما متاسفانه چون زدو بند در صنعت خودرو زیاد هست این آدما هیچ وقت دیده نشدن.
    من به عنوان یک ایرانی خیلی متاسفم که بعضی ها با شعار تغییر صنعت خودرو سازی روی کار میان اما هیچ کاری نمیکنن و من اینو میدونم که اگرم بخوان تغییری ایجاد کنن این قدرت رو ندارن.

  17. ناشناس می گوید

    به وجود اوردن کمپین خودرو داخل نخریم فایده نداره.مردم نخرن زندگیشون لنگ میزنه.خیلیا ماشین وسیله کسب درامدشونه.و از همه مهمتر همه سعی میکنیم که بتونیم حداقل یه وسیله نقلیه تو خونه هامون داشته باشیم.اگه تولید داخل نخریم آیامیتونیم از پس خرید خودرو خارجی بربیایم…
    همیشه تو ایران انتقاد در قالب طنز جواب داده.مثلا هر ایرانی میتونه روی ماشینش(پراید،سمند،پژو…وحتی ماشین سنگین)تصویر گاری بکشه.و اینطوری وقتی خیابونامون پر از گاری بشن به خیلیا خیلی چیزا رو میفهمونیم

  18. رضا می گوید

    اگر فقط همه قطعات یک خودرو را در داخل کشور تولید کنند خوشحال می شوم این هم از دستشان بر نیامده است

  19. حمید می گوید

    تقصیر خودمونه که انقدر ساده ایم که خودروساز هر چی آشغاله می‌سازه و با کلی منت و با قیمت‌های سرسام آور بهمون میفروشه ما مردم آدم نمیشیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.