مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی بورگوارد BX7، بازگشت خودرویی با اصالت به‌لطف سرمایه گذاری چینی‌ها!

همان‌گونه که پیش‌تر در مطلب بررسی بورگوارد BX5 به آن اشاره کردیم، بورگوارد یک شرکت ورشکسته آلمانی بوده که پس 54 سال دوباره توسط چینی‌ها موفق به تولید خودروشده است. این برند در سال ۱۹۲۹ میلادی توسط کارل اف دبلیو بورگوارد در شهر برمن تاسیس گردید. اما پس از مدت‌ها، تولید خودرو در این شرکت در سال ۱۹۶۱ میلادی به‌دلیل عدم موفقیت در فروش و هزینه‌های جاری متوقف شده و ۴۷ سال به فراموشی سپرده شد!

حال گذر زمان دوباره روی خوش را به این برند از یاد رفته در سال ۲۰۰۸ میلادی نشان داده و کریستین بورگوارد، پسر ارشد بنیان‌گذار این شرکت به همراه شریک خود کارل هاینز نوس، موفق به احیای مجدد این شرکت شده و آن را BORGWARD AG نام‌گذاری کردند.

لازم به ذکر است اگر سرمایه‌گذاری سنگین شرکت فوتون که یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین قلمداد شده و سهام دار اصلی بورگوارد در حال حاضر محسوب می‌شود، صورت نمی‌پذیرفت، این برند برای احیا و تاسیس مجدد با مشکلات فراوانی روبه‌رو بود. اما پس از مدت‌ها وقفه، در سال ۲۰۱۵ میلادی این شرکت با اصالت پس از ۵۴ سال، برای اولین بار با کمک مالک فعلی خود توانست نخستین محصول بورگوارد را روانه بازارهای جهانی کند.

حال در این مطلب قصد داریم تا به بررسی اولین مدل تولیدی این برند پس از فعالیت دوباره بپردازیم، خودروی مورد نظر ما بورگوارد BX7 است که یک خودروی کراس اوور سایز متوسط بوده و به تازه‌گی در دومین نمایشگاه خودروی تهران به کارشناسان و علاقمندان ایرانی معرفی شد. شریک تجاری و نماینده رسمی بورگوارد در ایران شرکت کیان موتور وارانا است که وظیفه واردات و خدمات‌دهی به محصولات این برند را بر عهده خواهد داشت.

طراحی ظاهری

بی‌شک، یکی از نقاط مثبت در بورگوارد BX7، نمای بیرونی و طراحی ظاهری آن است. این شرکت همانند سایر خودروسازان بین المللی سعی کرده تا طراحی مدل‌های مختلف خود را مشابه یکدیگر سازد تا بتواند بازار فروش خوبی را در سرتاسر نقاط جهان کسب نماید. در طراحی ظاهری، BX7 بسیار جذاب در نگاه ببینده خواهد بود، زیرا در قسمت جلویی خودرو چراغ‌ها به‌صورتی کشیده و پهن طراحی شده است. جلو پنجره این خودرو نوارهایی مورب را در خود جای داده که در وسط این بخش لوگوی برند بورگوارد خودنمایی می‌کند و چهره‌ای خاص و منحصربفرد را به این خودرو بخشیده است.

همچنین کاپوت خودرو به‌صورتی عضلانی بوده که چندین خط در طراحی آن بکار رفته و در دید کلی ، ببینده با چهره‌ای اسپرت، عضلانی در کنار ابهتی خاص مواجه است.

در نمای جانبی، طراحی این خودرو بسیار مینیمال بوده و در عین سادگی، بسیار شکیل و محافظه کارانه است. البته این نکته نیز لازم به یاداوریست که در اغلب خودروهای موجود در این کلاس و بازه قیمتی، طراحی جانبی آنچنان متحیرکننده و تاثیر برانگیز نبوده و بیشتر بر هماهنگی با نمای جلو و عقب خودرو استوار است. شاید بتوان این‌گونه گفت که تنها بخشی که می‌توان در طراحی جانبی بورگوارد به آن اشاره کرد، حجیم بودن برخی نقاط همانند گلگیرها است.

در نمای عقب اما شرایط بسیار متفاوت است. زیرا در این بخش، طراحی صورت گرفته توسط مهندسان بورگوار بسیار زیبا و امروزی بوده و در دید کلی شاید این‌گونه می‌بایست گفت که BX7 می‌تواند هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. چراغ‌های کشیده و زیبای این خودرو در نمای عقب همانند نمای جلویی بسیار خیره‌کننده بوده و با توجه به طراحی سپر و درب صندوق عقب این خودرو، بسیار الگوریتم خاصی را در دید کلی نمای بیرونی BX7 دارا است. همچنین از دیگر نکات مهم در طراحی نمای عقب این خودرو وجود مه شکن‌هایی کشید بر روی سپر و دو خروجی اگزوز در زیر سپرها است که هرچه بیشتر ماهیت خودرو را اسپرت و عضلانی در عین حال محافظه کار به معرض نمایش می‌گذارد.

طراحی داخلی

یکی دیگر از نقاط مثبت و موثر در بورگوارد BX7، طراحی داخلی و کابین این خودرو است. با نگاهی کوتاه به داخل این مدل متوجه خواهیم شد که این خودروی زیبا انتظارات لوکس گرایانه هر شخصی را در این بازه قیمتی فراهم خواهد کرد. جنس متریال استفاده شده در طراحی داخلی BX7 بسیار مرغوب بوده که می‌توان این کیفیت را در صندلی‌‌های چرمی این خودرو با دوختی لوزی شکل به وضوح مشاهده کرد.

داشبورد این خودرو به‌صورت ساده اما بسیار زیبا و لوکس همانند برخی دیگر از هموطنان این محصول همچون مرسدس بنز طراحی شده و در دید کلی با وجود مانیتور 12.3 اینچی دیجیتالی و پشت آمپرهای آنالوگ، در صورت استفاه بلند مدت مشتریان از این محصول، به‌طور کلی می‌توان گفت که خستگی و یکنواختی در دیدگاه راننده و سرنشینان به‌وجود نخواهد آمد. همچنین کنسول میانی و ادوات طراحی شده در این بخش نیز بسیار مشابه با دیگر محصولات مشهور آلمانی همچون بی‌ام‌و و آئودی بوده و می‌توان گفت در دیدگاه کلی رضایت بخش خواهد بود.

پیشرانه و عملکرد

بورگوارد BX7 مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری و 4 سیلندر توربوشارژر بوده که قادر به تولید قدرتی برابر با 224 اسب بخار و گشتاوری برابر با 300 نیوتن متر در 1500 دور در دقیقه خواهد بود که توسط شرکت فوتون با همکاری شرکت میتسوبیشی طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفته است. گیربکس این خودرو 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک بوده که قدرت تولید را به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌کند که می‌توان گفت در واقع این خودرو AWD است.

شتاب صفر تا صد این خودرو طبق اعلام رسمی شرکت سازنده عددی برابر با 9.6 الی 10 ثانیه است و حدکثر سرعتی برابر با 210 کیلومتر بر اعت را دارا خواهد بود. همچنین مصرف سوخت این خودرو نیز با توجه به ابعاد و توان موتور معقول بوده و در سیکل ترکیبی بورگوارد BX7 در هر صد کیلومتر مصرفی برابر با 9.6 الی 10.8 لیتر بنزین را دارا خواهد. در رابطه با استاندارد آلایندگی این محصول هنوز اطلاعات خاصی در دسترس نیست، اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به مشخصات مصرف و پیشرفته بودن پیشرانه، این خودرو بتواند استاندارد آلایندگی یورو6 را کسب نماید.

امکانات رفاهی و ایمنی

به‌جرات می‌توان گفت BX7 در رده قیمتی و کلاس‌بندی خود یکی از خودروهای پرآپشن در زمینه امکانات رفاهی در بازار خواهد بود که پیرامون همین موضوع، می‌توان به امکاناتی همچون دوربین 360 درجه، سیستم اتو هلد (EPB)، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، هدآپ دیسپلی، رادار نقطه کور و خطی، سقف شیشه‌ای پانورامیک، دوربین دید عقب، صندلی‌های چرمی، صندلی‌های برقی راننده و سرنشین جلو با حافظه، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه ناحیه‌ای، سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت، آینه‌های داخلی الکتروکرومیک هوشمند، چراغ‌های اتوماتیک تطبیقی از جنس زنون در جلو (AUTOLIGHT)، آینه‌های جانبی تاشوی برقی با حافظه، فرمان چندکاره، صفحه نمایش لمسی به سایز 12.3 اینچ، سیستم صوتی با 9 عدد بلندگو و درگاه USB/AUX و حساس به فرامین صوتی راننده، سیستم ارتباطی 4G/WiFi،SOS، سیستم نویگیشن یا رهیاب ماهواره‌ای، سیستم نایت ویژن، سیستم روشنایی در روز (DAYLIGHT)، برف‌پاک‌کن‌های عقب با سنسور باران، سنسور جلو و عقب، رینگ‌های آلومینیمی 18 اینچی، شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سنسور نقاط کور، سیستم جلوگیری از تصادفات و کروز کنترل هوشمند، اشاره کرد.

همچنین این نکته نیز لازم به ذکر است که بورگوارد BX7 هنوز در تست های ایمنی جاده ای شرکت نکرده اما می‌توان با یک نگاه کلی به موارد ایمنی این خودرو، این‌گونه گفت که این مدل می‌تواند به راحتی 5 ستاره ایمنی را در مرکز تصادفات چین کسب نماید اما در مرکز تست تصادفات اروپا که بسیار معتبر از همتای چینی خود است، همچنان می‌بایست منتظر تست‌های ایمنی این خودرو ماند تا بتوان نتیجه گیری‌های لازم را انجام داد.

قیمت و زمان عرضه

همان گونه که در ابتدای این مطلب اشاره شد، نماینده و شریک تجاری این برند چینی_آلمانی در ایران، شرکت کیان موتور وارنا است که وظیفه واردات و خدمات‌دهی به محصولات این برند را دارا خواهد بود. ورود انبوه این خودرو به بازار داخلی کشور طبق گفته‌های مدیران کیان موتور، به احتمال فراوان بهار سال آینده خواهد بود و قیمت معین شده برای این خودرو مبلغی در حدود 250 الی 300 میلیون تومان اعلام شده است. اما با توجه به مشکلات پیش آمده در زمینه ثبت سفارش و دیگر موارد، قیمت قطعی این محصول قطعا دچار تغییر خواهد شد و نمی‌توان در حال حاضر به‌صورت کامل به‌ برچسب قیمتی این خودرو در بازار داخلی اشاره کرد.

حال می‌بایست منتظر ماند و دید که آیا این خودرو می‌تواند رقابتی در این حوزه قیمتی را در بازار داخلی کشور با سایر رقبا انجام دهد و سهم خوبی را از سود فروش حاصل آورد یا خیر.

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا