مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاخبر

ایرانی ها چه خودروهایی را بیشتر دوست دارند؟

بی‌شک، در سرتاسر نقاط جهان سلیقه افراد برای خرید یک خودرو با یکدیگر مشابه نیست. این امر به‌خودی خود یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشرفت صنعت خودروسازی در طول تاریخ بوده که باعث به وجود آمدن کلاس ‌بندی‌های مختلف در خودروهای امروزی شده است. اما یکی از عجیب‌ترین کشورها در رابطه با سلیقه مشتریان برای انتخاب خودروی مورد نظر، قطع به‌یقین ایران است.

 متاسفانه خریداران خودرو در کشور ما همواره در اولویت خود را ظاهر و امکانات رفاهی محصولات قرار می‌دهند ودر رده بعدی کلاس بندی خودرو را در نظر می‌گیرند، در واقع می‌توان گفت خریداران ایرانی بسیار ظاهرپسند هستند. پیرامون این موضوع، قصد داریم در این مطلب به‌بررسی سلیقه مشتریان ایران در انتخاب خودروها بپردازیم و با نگاهی دقیق‌تر به این مسئله، محبوب‌ترین کلاس بندی خودرو را در انتخاب مشتریان ایرانی بیان کنیم.

طبق آخرین آمار اعلامی که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صورت نظرسنجی اعلام شده است. اغلب خریداران ایرانی در کلاس بندی خودروها، اولویت خود را خرید خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند اعلام کرده‌اند و این در حالی بوده که حجم بیشتر تولیدات داخلی کشور را خودروهای صندوق دار یا همان سدان تشکیل می‌دهند. در واقع می‌توان گفت خریداران داخلی همواره بر داشتن خودروهایی با ارتفاع بالاتر و جادار بودن تمرکز دارند و خودروی مورد نظر را در صورت وجود بودجه کافی از بین خودروهای کراس اوور و شاسی بلند بازار انتخاب می‌نمایند.

یکی از دلایل بارز در پیشبرد این نوع انتخاب در بین مشتریان ایرانی، ورود خودروهای چینی و نسبتا ارزان قیمت به بازار داخلی کشور در چند سال اخیر بوده است. با ورود محصولات چینی، تعداد زیادی از مشتریان که توان پرداخت هزینه‌های بالا را برای خرید خودروهای آلمانی، ژاپنی و کره ای را نداشتند، روی به خودروی چینی آوردند و با توجه به‌عرضه انواع و اقسام مدل‌ها از سوی شرکت‌های چینی، سلیقه خریداران ایرانی پس از چند سال از خودروهای سدان به‌سمت خودروهایی با ارتفاع بالاتر و شاسی بلند تغییر پیدا کرد و به‌جرات می‌توان گفت، ورود چین به بازار ایران تغییر گسترده‌ای را در شیوه انتخاب محصولات مابین خریداران ایجاد کرده است.

در شرایطی شاسی‌بلندها با 35 درصد آرا رتبه اول را به دست آورده‌اند که ۲۸ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مربوطه، خواهان محصولات کراس اوور (مینی شاسی‌بلند) بوده‌اند. همان‌گونه که می‌دانید، کراس اوورها خودروهایی هستند که از نظر حجم و اندازه کوچک‌تر از شاسی‌بلندها بوده و قیمت‌هایی پایین‌تر را نیز دارند. حال با جمع کردن آرای دو کلاس شاسی بلند و کراس اوور ، مشخص می‌شود در مجموع ۶۳ درصد از مشتریان خواهان این گونه خودروها در بازار داخلی کشور هستند.

 

 

پس از این دو کلاس، خودروهای سدان قرار گرفته‌اند که سهمی کمتر از شاسی‌بلندها و کراس اوورها را در این نظرسنجی به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس، تنها ۲۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی شرکت بازرسی و کیفیت و استاندارد ایران، اعلام کرده‌اند که  علاقمند به خودروهای سدان بوده و این کلاس خودرویی را دوست دارند.

سرانجام، در اخرین رتبه، تنها ۱۲ درصد از شرکت‌کنندگان مدل‌های هاچ‌بک (بدون صندوق)  را به‌عنوان خودروهای مورد علاقه خود انتخاب کردند. همین موضوع یکی از بزرگ‌ترین تفاوت ها در سلیقه ایرانیان با اروپایی ها است، زیرا مشتریان اروپایی در کشورهای جهان اول، همواره خودروهای هاچبک و کوچک شهری را به عنوان اولین انتخاب خود قرار می‌دهند.

 

در بخشی دیگر از این نظرسنجی، شش معیار کلی شامل مصرف سوخت، خدمات پس از فروش، کیفیت بدنه، زیبایی ظاهری، قدرت و شتاب و استحکام و ایمنی، برای خرید خودرو به مشتریان معرفی شد که استحکام و ایمنی پراهمیت‌ترین و مصرف سوخت کم اهمیت‌ترین موضوع توسط شرکت‌کنندگان عنوان شد. شاید مهم‌ترین دلیل که باعث شد تا مصرف سوخت کم اهمیت‌ترین موضوع در بین شش معیار قرار گیرد به قیمت پایین این مورد در ایران بر می‌گردد، زیرا ایران یکی ارزان‌ترین نرخ سوخت را در تمامی کشورهای جهان دارا است.

حال اگر قیمت سوخت در ایران نزدیک به بازارهای جهانی بود، این مورد مهم‌ترین بخش در انتخاب مشتریان لقب می‌گرفت. از دیگر نکات جالب در این نظر سنجی، انتخاب برندهای آلمانی به عنوان محبوب‌ترین خودروها از نظر مشتریان ایران بوده که از سالیان گذشته تاکنون، همواره اتومبیل‌های آلمانی از محبوبیت خاصی در ایران برخوردار بوده‌اند. همچنین پس از برندهای آلمانی، خودروهای ژاپنی، فرانسوی، کره‌ای، آمریکایی و چینی در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا