مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی لکسوس RX200t؛ سفینه فضایی!

چند ماهی می‌شود که شاهد تردد مدل RX200t از محصولات کمپانی لکسوس در ایران هستیم. این خودرو در مدت زمانی اندک به یکی از گران قیمت‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران تبدیل شده و همه ما توان خریداری این خودروی لوکس و لاکچری را نداریم. اما بد نیست که با هم نگاهی به RX200t انداخته و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.

به همین منظور به سراغ مدل F Sport خودروی RX200t رفته‌ایم که در نوع خود یکی از بهترین‌های کمپانی لکسوس از نظر قابلیت‌های فنی و تعداد آپشن‌های موجود است.

لکسوس دیگر مانند گذشته عمل نمی‌کند و با زبان کسل‌کننده دوران بلوغ خود خداحافظی کرده است. این برند ژاپنی اکنون با تلاش شبانه‌روزی مهندسین خود موفق شده است که یکی از بهترین زبان‌های طراحی را در بین خودروسازان ژاپنی خلق کرده و به کلمه لوکس، معنا و مفهومی جدید ببخشد.

مدل 2017 لکسوس RX200t در حال حاضر یک طراحی پخته و زیبا داشته و از نظر شاسی و کلاس‌بندی؛ بین سری NX و LX محصولات لکسوس قرار می‌گیرد. این خودرو با پیشرانه 2 لیتری خود در نوع معمولی با قیمتی بیش از 86 هزار دلار و در نسخه Ultimate Sport با  قیمتی در حدود 93 هزار دلار به فروش می‌رسد.

هنگامی که سوار بر RX200t بوده و در ترافیک و یا پشت چراغ قرمز باشید؛ قطعا نگاه عابرین پیاده و رانندگان خودروهای کناری به سمت شما کشیده شده و آنها شما را تماشا می‌کنند. در این لحظه شاید به این فکر باشید که ظاهری جذاب و سینمایی دارید؛ ولی باید گفت که آنها جذب ظاهر زیبای شاسی‌بلندی شده‌اند که شما سوار بر آن هستید.

البته حس و حال مشابه را می‌توانید با خودروهایی مانند BMW X5 و مرسدس‌بنز  GLE تجربه کنید؛ ولی باید توجه داشت که مدل پایه BMW X5 با قیمتی در حدود 87 هزار دلار به فروش رسیده و مرسدس‌بنز GLE را هم می‌توان با پرداخت 88 هزار دلار خریداری کرد! بنابراین دوستان اروپایی و لاکچری لکسوس RX200t قیمتی مشابه داشته و دسته کمی از آن ندارند!

لکسوس RX200t واقعا یک خودروی بزرگ است. این شاسی‌بلند 4.8 متر طول داشته و عرض آن هم 1.8 متر است. ارتفاع آن 1.6 متر بوده و زمانی که پشت فرمان آن می‌نشینید؛ حس و حال سواری برروی یک کامیونت را خواهید داشت.

خطوط روی بدنه  RX200t بسیار تند بوده و قسمتی از آنها در امتداد پایین درها و قوس چرخ‌های جلو، حالتی فشرده و عمیق پیدا کرده‌اند.  سقف لکسوس RX200t در قسمت انتهایی خود به سمت پایین کشیده می‌شود؛ ولی با ستون D ارتباطی نداشته و همین شناور بودن آن باعث می‌شود که شکل و شمایل خودرو مانند یک سفینه فضایی باشد.

در محیط داخل اولین چیزی که نظر شما را جلب می‌کند؛ بوی مطبوع چرم با کیفیت مصرف شده در لکسوس RX200t است. داشبورد بسیار بزرگ و دلنشین بوده و پلاستیک روی درب‌ها کیفیتی بی‌نظیر دارد و در اقدامی هوشمندانه با استفاده از فلاپ‌های پلاستیکی فضاهایی مناسب جهت دسترسی آسان به بطری نوشیدنی و… فراهم شده است.

البته این پایان کار نیست و برای تزئین درب، داشبورد و کنسول میانی از پلاستیک‌هایی به رنگ نقره و مس استفاده شده است؛ که البته با نگاهی دقیق‌تر به آنها متوجه می‌شویم که کیفیت پلاستیک‌های مذکور نسبت به سایر قسمت‌های لکسوس RX200t پاییین‌تر است. همچنین وجود یک ساعت آنالوگ به تقلید از مرسدس‌بنز برروی داشبورد RX200t نظر ما را جلب می‌کند؛ اما آیا کسی به آن توجه می‌کند؟!

در محیط داخلی کلاس F Sport لکسوس RX200t، با پرداخت 3200 هزار دلار سیستم صوتی Mark Levinson Premium Surround Sound Audio و یک سیستم ناوبری اختصاصی برروی یک صفحه نمایش 12.3 اینچی  را به همراه 15 اسپیکر خواهید داشت (مدل معمولی از یک صفحه نمایش 8 اینچی و 9 اسپیکر استفاده می‌کند) و در صورت استفاده از سیستم مذکور، خودروی شما تبدیل به یک سالن تئاتر خواهد شد. این سیستم صدای ترکیبی باس را ایجاد کرده و با توانی 3 برابر اسپیکرهای معمولی؛ خودروی شما را به یک استودیو مجهز تبدیل خواهد کرد!

صندلی‌های RX200t هم نیازی به تنظیم کردن نداشته و به طور اتوماتیک حرکت کرده و تنظیم می‌شوند. اما افرادِ قد بلند هنگام نشستن در پشت فرمان RX200t احساس خوبی ندارند؛ زیرا زانوی آنها به دکمه استارت رسیده و ارتقاع سقف خیلی مناسب آنها نیست.

صندلی‌های جلو با توجه به ارگونومی خاص خود و وجود امکاناتی مانند: گرمکن و سردکن صندلی، سیستم تهویه مطبوع اختصاصی، وجود درگاه USB و خروجی برق 12 بسیار راحت‌تر از صندلی‌های عقب هستند؛ زیرا در این قسمت زانوها با صندلی جلو برخورد داشته و کمی تنگی جا احساس می‌شود.

 فضای صندوق عقب 435 لیتر گنجاش دارد که نسبت به رقبای آلمانی خود بسیار کوچک است؛ اما با جابجایی و تا کردن صندلی‌ها، می‌توان فضای ذخیره‌سازی بیشتری ایجاد کرد.

لکسوس RX200t از نظر ایمنی 5 ستاره ANCAP استرالیا را دریافت کرده و عنوان «انتخاب ایمنی برتر +» را از سوی موسسه‌ بیمه‌ و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) یدک می‌کشد. لکسوس RX200t در مدل فول خود به 10 کیسه هوا مجهز شده و از امکاناتی مانند: کنترل خودکار نور، کنترل کروز تطبیقی، سیستم کنترل سرعت و پیشگیری از برخود، سیستم کمکی خودرو در سراشیبی، ترمز پارک الکترونیکی، سیستم کنترل پایداری خودرو و… برخوردار است.

اما پیشرانه کلاس F Sport لکسوس RX200t یک موتور بنزینی 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر خطی از سری پیشرانه‌های AR کمپانی تویوتا است. این پیشرانه 238 اسب‌بخار قدرت داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن به 350 نیوتن‌متر می‌رسد. طبق اعلام لکسوس شتاب صفر تا 100 مدل RX200t با پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ تویوتا حدود 9.2 ثانیه است؛ اما باید توجه داشت که این رقم حدود 1.5 ثانیه کمتر از BMW X5 است! قدرت پیشرانه لکسوس RX200t توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و به شکل یکپارچه به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود.

براساس ادعای لکسوس مصرف سوخت ترکیبی RX200t با هر 100 کیلومتر پیمایش 8.1 لیتر است؛ که البته با استفاده از حالت ECO این میزان کاهش خواهد یافت.

کلام آخر

ما در اینجا نگاهی به یکی از لوکس‌ترین کلاس‌های لکسوس RX200t  انداختیم و باید بدانید که امکانات و آپشن‌های مختلف لکسوس RX200t در مدل‌های مختلف آن (S، Luxury و F Sport) بسیار متفاوت است. همچنین قدرتمندترین RX200t لکسوس از یک پیشرانه 3.5 لیتری استفاده می‌کند که به دلیل ممنوعیت واردات خودرو با حجمی بیش‌تر از 2500 سی‌سی؛ شاهد عدم حضور آن در ایران هستیم.

در مجموع لکسوس RX200t یکی از لوکس‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران در محدوده قیمتی 600 تا 800 میلیون تومان بوده و هیچ کم و کاستی ندارد. زیبایی و جذبه آن بی‌نظیر است و کسی به خود اجازه نمی‌دهد که از این خودروی لوکس و بی‌همتا ایراد بگیرد.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. پولتونو خرج لکسوس نکنید من خودم برداشتم بعداز یه مدت پشیمون شدم الانم z4 گرفتم فقط BMW

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا